Plaatsen van speakers in de hoedenplank van een s70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
w00d
2nd Gear member
Contacteer:

Aangezien het vanavond best wel mooi weer was, vond ik het een goede gelegenheid om me hoedenplank speakers is in te bouwen. Nu had ik al gelezen dat je meer dan normaal moest wel gehalen om je speakers te monteren. Dus dacht, maak maar even wat foto's voor de volgende die er ook zin in heeft ;).

Je hebt voor dit geen gereedschap nodig, ook geen schoevendraaier om iets lost te wrikken.

Eerst vouw je de rugleuning naar beneden en haal je de kussen aan de zijkant van de zitting weg
Dit doe je door de bovenkant daarvan naar je toe te trekken en vervolgens de kussen om hoog te trekken:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens komt het klusje wat je met geduld moet doen, de kunstof afwerking van de c stijlen. Deze zitten met knufstof klemmentjes vastgeklikt, dus doet dit met beleid want anders krijg je ze niet meer goed vast. Om het je zelf makkelijk te maken kan je nu de rugleuning weer omhoog klappen zodat je er gemakkelijk bij kan gaan zitten.
Het makkelijkst is om onderaan te beginnen (dit is een foto van de bijrijders kant) Door de strook voorzicht heen en weer te bewegen en naar je toe trekken komt deze vanzelf los.
Afbeelding

Bovenaan, aan de kant van de deur, zat bij mij erg goed vast. Het lukte me uiteindelijk door met me hand het knufstof vast te pakken boven het raampje en vervolgens naar me toe te trekken:
Afbeelding

Het stuk van de C stijl zit verder niet met klemmen vast en komt vanzelf dus los.
Afbeelding

Na de anderekant ook gedaan te hebben kunnen de bankjes weer plat.. altijd leuk wat je dan weer tegenkomt: 1 schroevendraaier en een stuk koper :?
Afbeelding Afbeelding

De hoedenplank zit op 3 punten vast geklikt, maar deze gaat zeer gemakkelijk los door hem vanaf 1 hoek iets omhoog te duwen en vervolgens naar je toe te halen en voorover klappen. Je laat hem dus over je gordels naar beneden glijden:
Afbeelding

Waar de speakers moeten komen zaten bij mij 2 stukken opvul bende, maar die trek je zo los. De speakers klik je gemakkelijk erin en zet je met 2 schroeven vast.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens weer alles terug plaatsen, en goed aandrukken en klaar om te genieten voor nog mooier geluid in je Volvo 8)
Afbeelding Afbeelding

En als je je zwarte hoedenplank per ongeluk sloopt (zo niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen, maarja), ik heb er nog 1 in de aanbieding.

Linkje naar de grote versie van de foto's
Volvo 460 2.0i '94
Ford Focus Gia 2.0 '00
Skoda Fabia Combi 1.3 (3 cilinders :P) '11
Volvo s70 2.5 Comfort '99

Bezoek ook eens www.kattentips.nl voor tips en de leukste spullen voor je kat.
Of als je alles wilt weten over gezonde voeding en afvallen: www.debestedieten.nl
Apejoekie
2nd Gear member

Deze klus staat nog op mijn "to do list"!

Ik moet even kijken hoe ik aan speakers ga komen. Heb jij trouwens origineel volvo gebruikt?

iig, bedankt voor deze uitleg met verhelderende foto's!
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
w00d
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb inderdaad originele speakers gebruikt. Verkregen via de sloop. Op marktplaats staan soms s70's voor onderdelen en zo doende aan de speakers gekomen.
Volvo 460 2.0i '94
Ford Focus Gia 2.0 '00

Of als je alles wilt weten over gezonde voeding en afvallen: www.debestedieten.nl
Blue Thunder
2nd Gear member

Heb ook speakers in mijn S70 ingebouwd. Alleen bij mij was het om een of andere reden niet nodig om ook de bekleding van de C-stijl te halen. Alleen de kussens aan de zijkant weghalen, leuning naar beneden en ik kon de hoedenplank loskrijgen. Zat het ook eens mee :)
Het is zeker de moeite waard. Je krijgt er een mooier en voller geluid mee in de auto.
Onderdeelnr is: 8633947 en de prijs is bij de dealer 160€ ex.
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
w00d
2nd Gear member
Contacteer:

Dat je het zonder die c-style bekleding voor elkaar hebt gekregen joh. Bij mij zat die bekleding bovenop me hoedenplank en aangezien die omhoog moet voordat die naar voren kan had ik geen keus.

Maar inderdaad altijd fijn als het mee zit ;) Moet wel zeggen dat het verwijderen van de bekleding makkelijker is dan het klinkt of uitziet.
Volvo 460 2.0i '94
Ford Focus Gia 2.0 '00

KR@MMETJE
2nd Gear member

Ik heb dit vorig jaar na aanschaf van m'n S70 ook gedaan. Heb toen ook de kappen rondom de C-stijl moeten verwijderen. Vond het in eerste instantie een moeilijk lijkende klus, maar stelde werkelijk waar niets voor!

Heb toen orginele speakers gekocht via een dealer in duitsland. 100 euro of zo betaald voor de set, wat me heel erg mee veel.

Toen ik de speakers geleverd kreeg zag ik dat het niet de orginele S70 speakers waren... maar de speakers uit een S60 (tweeter met 4 punten bevestigd). Dit past dus ook gewoon en maakt de zoektocht voor andere misschien wat makkelijker...

Afbeelding

Afbeelding
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
Blue Thunder
2nd Gear member

Toen ik de speakers geleverd kreeg zag ik dat het niet de orginele S70 speakers waren... maar de speakers uit een S60 (tweeter met 4 punten bevestigd). Dit past dus ook gewoon en maakt de zoektocht voor andere misschien wat makkelijker...
Bij mij op de doos stond zelfs: Speaker set voor 850/S70/S60/S80 en de gebruiksaanwijzingen voor deze modellen zaten ook in de doos.
Is eigenlijk wel logisch van Volvo. 1 speakerset voor 4 typen auto is goedkoper te produceren.
Plus dat het zoeken naar speaker nog makkelijker wordt :wink:
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Dirk342
2nd Gear member

Ikzelf heb dus bovenvermelde (premium sound) speakers 100W in mijn 850 gebouwd, maar die passen dus echt niet in de originele opbouwbehuizing van een 850. Gaat dus niet lukken, oftewel je moet ze van onderaf monteren en een paar gaten boren waarna je de speakers vastzet met parkers of met boutje-moertje (wat ik dus heb gedaan) en dan zorgen voor 2 originele luidsprekerroosters van een S90 / 960 en die maak je pas op de hoedenplank. De speakers zijn namelijk een centimeter of 5 dikker als de originele 850 speakers, vandaar dat dat dus ook niet past. Bij een standaard radio van ca 4*45 W vindt ik ze te zwak klinken en ze zijn daarom rechtstreeks op de versterker aangesloten wat een hele verbetering van het geluid is.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”