275 euro?
Waterpomp laten zitten denk ik?
Niet echt slim,maar de tijd zal het leren!
Distributieriem vervangen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Ik heb nog niets laten doen, ik heb op mijngarage.nl een prijsopgave gevraagd. Ik vind 275,- redelijk en daarnaast is het een betrouwbare garage bij mij in het dorp.JJDD schreef:Lijkt me prima prijs als het goed is gedaan. Was zelf vorige week 460 kwijt. De multiribriem (?) is ook vervangen. Alleen aan materiaal al totaal 280 euro, 3 uur werk.
@Ramon: misschien moet je iets minder snel happen op mensen die hun onderhoud niet bij de officiele dealer laten uitvoeren. Je praat nl net als een dealer, je roept "waterpomp vervangen" nog voordat je de verdere details kent. Mijn V70 is van 2001 en heeft nog maar 80dkm gelopen, ik vervang de riem dus preventief (aanbevolen tussen 8-10 jaar). Het is nog maar de vraag of de waterpomp vervangen moet worden, die kan nog wel een ton mee.
Ter geruststelling: mijngarage.nl geeft wel in overweging de waterpomp mee te vervangen als je een hogere km-stand invult.
Mijn aversie tegen dealers is ontstaan in mijn VW tijdperk, de dealer in Groningen (Century) is daar de oorzaak van: receptionisten (!!???) in pak met stropdas die nog te beroerd zijn om te groeten (ik denk, hé Jan Lul, je bent receptionist. Zeg eens netje goeiedag en spreek me aan met U !) en dan achterlijke tarieven rekenen.
Nee, dan de dorpsgarage. Daar komt gewoon een vent met het smeer tot voorbij z'n ellebogen onder een auto vandaan en zegt "zet maar neer, komt voorelkaar !".
Ik breng mijn zuurverdiende geld liever naar de kleine ondernemer (zeker in deze tijd) dan naar "de dealer" die het zich blijkbaar jarenlang kon permiteren een grenzenloze arrogantie ten toon te spreiden en achterlijke "standaard tarieven" kon rekenen.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Dan moet de hele handel er weer af, die waterpomp kost niet zoveel. Het is alleen veel werk.JJDD schreef:Zie ik er bij mij ook niet bij staanDat is dus aan te raden, bij iedere vervanging van de d-riem? Wat gebeurt er als de w-pomp stuk gaat?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
En die riem moet ook weer vervangen worden, het gaat er ook niet om of de waterpomp al versleten is, alles ligt open en de waterpomp (+/- € 100,-- ex.) kan meteen mee
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
geen koelwatercirculatie kan ook vervelende konskwenties hebben (geen koeling)
Volvo for life
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat slaat nergens op dat verhaal van Piotr,
Realiseer je je,dat als de pomp vastloopt,je een andere motor kunt monteren,want die loopt namelijk in de prak!
Ik heb verder ook niets met een dealer of wat dan ook,maar ik heb in mijn leven als Volvo monteur al zo,n 1000 distributieriemen en aanverwante artikelen vervangen.
En juist omdat je Volvo van 2001 is en 80000km heeft gelopen,heb je dus gewoon mazzel gehad dat het spul is heel gebleven,gezien de tijdsduur!
Realiseer je je,dat als de pomp vastloopt,je een andere motor kunt monteren,want die loopt namelijk in de prak!
Ik heb verder ook niets met een dealer of wat dan ook,maar ik heb in mijn leven als Volvo monteur al zo,n 1000 distributieriemen en aanverwante artikelen vervangen.
En juist omdat je Volvo van 2001 is en 80000km heeft gelopen,heb je dus gewoon mazzel gehad dat het spul is heel gebleven,gezien de tijdsduur!
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Wat slaat nergens op ? Ik geef alleen maar aan dat een waterpomp vervangen vooral het werk is en dat je dat dus beter kunt combineren met het vervangen van de distributieriem. Geef eens aan wat hier "nergens op slaat".Ramon&Ramon schreef:Dat slaat nergens op dat verhaal van Piotr,
Realiseer je je,dat als de pomp vastloopt,je een andere motor kunt monteren,want die loopt namelijk in de prak!
Ik heb verder ook niets met een dealer of wat dan ook,maar ik heb in mijn leven als Volvo monteur al zo,n 1000 distributieriemen en aanverwante artikelen vervangen.
En juist omdat je Volvo van 2001 is en 80000km heeft gelopen,heb je dus gewoon mazzel gehad dat het spul is heel gebleven,gezien de tijdsduur!
Ik vind persoonlijk dat jouw laatste opmerking nergens op slaat: "mazzel gehad dat het spul heel gebleven is". Een waterpomp zou na 80dkm al op zijn ? Nou, dan wordt mijn volgende auto weer een VW

Het valt me in veel discussies gewoon op dat je nogal pro-dealer reageert.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De meesten hier weten dat ik zeer zeker niet pro-dealer ben,maar dit terzijde.
Wat het waterpomp verhaal betreft,als je de riem vervangt,krijg je een andere spanning op de lagers van de pomp,dat is vaak de reden dat hij gaat lekken of stukloopt.
Een ieder moet natuurlijk voor zichzelf weten of hij hem laat vervangen of niet,maar gezien de nare ervaringen die ik er mee heb,adviseer ik alleen het gelijk te doen,niet meer en niet minder.
Jij valt mij aan om het feit dat ik pro-dealer ben,dus daar verweer ik mij alleen tegen,simpel.
Ik ken een flink aantal mensen hier persoonlijk en die kunnen beamen dat ik vaak zeer veel moeite heb met de werkwijze van veel dealers,ongeacht welk merk!
Wat het waterpomp verhaal betreft,als je de riem vervangt,krijg je een andere spanning op de lagers van de pomp,dat is vaak de reden dat hij gaat lekken of stukloopt.
Een ieder moet natuurlijk voor zichzelf weten of hij hem laat vervangen of niet,maar gezien de nare ervaringen die ik er mee heb,adviseer ik alleen het gelijk te doen,niet meer en niet minder.
Jij valt mij aan om het feit dat ik pro-dealer ben,dus daar verweer ik mij alleen tegen,simpel.
Ik ken een flink aantal mensen hier persoonlijk en die kunnen beamen dat ik vaak zeer veel moeite heb met de werkwijze van veel dealers,ongeacht welk merk!
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Ik begrijp het hele verhaal over vervangen van de waterpomp i.c.m. de distributieriem. Wat ik niet begrijp is jouw directe veronderstelling "waterpomp zeker niet vervangen", de discussie ging over de prijs voor het vervangen van een distributieriem.Ramon&Ramon schreef:De meesten hier weten dat ik zeer zeker niet pro-dealer ben,maar dit terzijde.
Wat het waterpomp verhaal betreft,als je de riem vervangt,krijg je een andere spanning op de lagers van de pomp,dat is vaak de reden dat hij gaat lekken of stukloopt.
Een ieder moet natuurlijk voor zichzelf weten of hij hem laat vervangen of niet,maar gezien de nare ervaringen die ik er mee heb,adviseer ik alleen het gelijk te doen,niet meer en niet minder.
Jij valt mij aan om het feit dat ik pro-dealer ben,dus daar verweer ik mij alleen tegen,simpel.
Ik ken een flink aantal mensen hier persoonlijk en die kunnen beamen dat ik vaak zeer veel moeite heb met de werkwijze van veel dealers,ongeacht welk merk!
Wat ik nog veel minder begrijp is je opmerking dat ik "mazzel heb gehad" dat alles nog heel is. Waarom ? De termijn voor vervanging is nog niet bereikt (in tijd niet en in kilometers niet) ? Dus, waarom heb ik mazzel gehad ?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb pompen bij de helft minder kilometers zien sneuvelen,dus dat is geen maatstaf.
Ook vroegtijdige riembreuk komt regelmatig voor,niet alleen bij Volvo maar ook bij andere merken.
Er is in de tijd een serie riemen geweest die bij 30000km al braken.
8 jaar voor een riem is inderdaad lang,als je zo,n riem goed bekijkt,zul je zien dat hij compleet uitgedroogd is en een pomp die er 8 jaar opzit vertoond in de meeste gevallen sporen van lekkage.
Ik praat hier vanuit mijn eigen ervaring met deze materie,dus niet vanuit de dealer organisatie,daar heb ik helemaal niets mee.
Ik heb er zeer lang gewerkt,maar dat wil niet zeggen dat ik er mee weg loop!
Ook vroegtijdige riembreuk komt regelmatig voor,niet alleen bij Volvo maar ook bij andere merken.
Er is in de tijd een serie riemen geweest die bij 30000km al braken.
8 jaar voor een riem is inderdaad lang,als je zo,n riem goed bekijkt,zul je zien dat hij compleet uitgedroogd is en een pomp die er 8 jaar opzit vertoond in de meeste gevallen sporen van lekkage.
Ik praat hier vanuit mijn eigen ervaring met deze materie,dus niet vanuit de dealer organisatie,daar heb ik helemaal niets mee.
Ik heb er zeer lang gewerkt,maar dat wil niet zeggen dat ik er mee weg loop!
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Wat Ramon&Ramon bedoelt is dat het haast onmogelijk is om voor 275,- incl btw de distributieriem en de waterpomp te vervangen.piotrV70 schreef:Ik begrijp het hele verhaal over vervangen van de waterpomp i.c.m. de distributieriem. Wat ik niet begrijp is jouw directe veronderstelling "waterpomp zeker niet vervangen", de discussie ging over de prijs voor het vervangen van een distributieriem.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
- Locatie: Loenen, Overbetuwe
- Contacteer:
Precies.......het is wat minder werk voor een benzine dan een diesel, maar 275 Euro is extreem goedkoop.
Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine
Ik ben het met Ramon eens (en dat is lang niet altijd), ondanks de 80 d km, toch de waterpomp vervangen.
Het is net als met spanrollen en geleiderollen, als de spanning er af is geweest gaan ze op één of andere manier een eigen leven leiden.
Pomp kost ± € 75,- dus dat mag het probleem niet zijn.
ps: ik dacht ook dat je het al had laten vervangen. Door de discussie begreep ik dat je een prijsopgave had laten doen. Te snel gelezen.
Het is net als met spanrollen en geleiderollen, als de spanning er af is geweest gaan ze op één of andere manier een eigen leven leiden.
Pomp kost ± € 75,- dus dat mag het probleem niet zijn.
ps: ik dacht ook dat je het al had laten vervangen. Door de discussie begreep ik dat je een prijsopgave had laten doen. Te snel gelezen.
- Move D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 11:52
- Locatie: Schagen
Ik heb via mijngarage.nl een offerte opgevraagd voor vervanging distributieriem: €94,53 (all-in). Voor het vervangen van de loop- en spanrollen komt hier nog eens €144,31 bij.
Helaas kunnen ze de vervanging van de waterpomp er nog niet 'standaard' bij offreren.
Helaas kunnen ze de vervanging van de waterpomp er nog niet 'standaard' bij offreren.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het probleem is vaak,je hebt spanrollen en spanrollen als je begrijpt wat ik bedoel.
Niet alle imitatie onderdelen zijn goed,dat bedoel ik ermee te zeggen.
En bijna 95 euro voor het vervangen van de distributie bij een D5 heb ik zo mijn twijfels.
Een riem kost ongeveer 40 euro,dus voor 50 euro monteren ze de boel?
Niet alle imitatie onderdelen zijn goed,dat bedoel ik ermee te zeggen.
En bijna 95 euro voor het vervangen van de distributie bij een D5 heb ik zo mijn twijfels.
Een riem kost ongeveer 40 euro,dus voor 50 euro monteren ze de boel?
- venician_smoker
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 12.09.2007 - 12:25
Zie mijn verhaal op pagina 2 van dit item. Ik ben dus 1 van die mazzelaars omdat de vorige eigenaar de waterpomp niet had laten vervangen samen met de distributie. Dealer of geen dealer gevolgschade bij vastlopen waterpomp kent twee scenario's:JJDD schreef:Dus advies is om altijd bij iedere vervanging van de d-riem ook de w-pomp mee te nemen?!
Is er ook gevolgschade bij kapotte waterpomp (zoals bij een kapotte d-riem)?
1) distributie scheurt door vastzittende water pomp....grote schade aan kleppen en kop.....meestal einde motor.
2) tandwiel slaat los van as (krimp verbinding) en komt naar buiten. Distributiespanning valt weg, maar motor blijft lopen. Geen koeling meer...ca 30 seconde de tijd om motor af te zetten. Schade blijft beperkt tot distributieriem + waterpomp en evt. spanners en rollers. Te laat afzetten kan leiden tot een vastloper door oververhitting. Dat is zeker einde motor.
v70 2.5D (MY2001 - 251K)
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Ik vind het ook "goedkoop". In het lijstje met garages die het voor die prijs doen stond trouwens ook Roelfsema en dat is (of was ?) een Volvo dealer.IkeV70 schreef:Wat Ramon&Ramon bedoelt is dat het haast onmogelijk is om voor 275,- incl btw de distributieriem en de waterpomp te vervangen.piotrV70 schreef:Ik begrijp het hele verhaal over vervangen van de waterpomp i.c.m. de distributieriem. Wat ik niet begrijp is jouw directe veronderstelling "waterpomp zeker niet vervangen", de discussie ging over de prijs voor het vervangen van een distributieriem.