Ik heb het volgende probleem met m'n 240 (1992). De blowers zowel links als rechts doen helemaal niets. Alle andere blowers functioneren prima. Het maakt niet uit welke stand ik gebruik, er komt helemaal geen lucht uit. Dit probleem heeft de auto al sinds ik 'm gekocht heb.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Dank,
Jack
Ventilator links en rechts geen lucht. (240 GLE / 1992)
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
slangen misschien los in het dashboard?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
Hier (uit mijn hoofd - op basis van een dashboardvervanging die ik twee jaar geleden aan de 245 heb gedaan) een tip om een inspectie te doen onder het dashboard:
Haal de middenconsole los: twee metalen schroeven onderaan voor de versnellingspook losdraaien en plastic pluggen/of metalen schroeven links en rechts boven en onderaan de consolerand losdraaien
Neem de kunststof zijkappen van de middenconsole los (deze zitten achter/onderaan ingehaakt aan haken die zich vlak boven de vloertapijtrand bevinden).
Neem de middenconsole voorzichtig naar voren uit, haal alle stekkers los (onthoud waar wat zat!)
Haal de middenconsole volledig uit
Midden achterin zie je de centrale ventilatieunit. Daarvandaan zie je links en rechts de twee kunststof buizen die onder het dashboard naar de zijuitsroomopeningen lopen. Op de centrale ventilatieunit kan je de moffen zien waar deze twee buizen opgeschoven zouden moeten zijn. Mochten ze nadat je ze er weer opgeklikt hebt te los zitten zou je ze vast kunnen zetten met tie-wraps of iets dergelijks.
Nu het middenconsole los zit heb je meteen de tijd om de boel daar flink te stofzuigen en eventueel kapotte lampjes te vervangen etc.
Succes en laat weten of het gelukt is!
Haal de middenconsole los: twee metalen schroeven onderaan voor de versnellingspook losdraaien en plastic pluggen/of metalen schroeven links en rechts boven en onderaan de consolerand losdraaien
Neem de kunststof zijkappen van de middenconsole los (deze zitten achter/onderaan ingehaakt aan haken die zich vlak boven de vloertapijtrand bevinden).
Neem de middenconsole voorzichtig naar voren uit, haal alle stekkers los (onthoud waar wat zat!)
Haal de middenconsole volledig uit
Midden achterin zie je de centrale ventilatieunit. Daarvandaan zie je links en rechts de twee kunststof buizen die onder het dashboard naar de zijuitsroomopeningen lopen. Op de centrale ventilatieunit kan je de moffen zien waar deze twee buizen opgeschoven zouden moeten zijn. Mochten ze nadat je ze er weer opgeklikt hebt te los zitten zou je ze vast kunnen zetten met tie-wraps of iets dergelijks.
Nu het middenconsole los zit heb je meteen de tijd om de boel daar flink te stofzuigen en eventueel kapotte lampjes te vervangen etc.
Succes en laat weten of het gelukt is!
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
O, trouwens, voordat je aan het bovenstaande begint: check (afhankelijk van type verwarmingssysteem: DEF knop ingedrukt of DEF schuif helemaal naar rechts opengedraaid) eerst of je WEL (warme) lucht voelt uitstromen uit de brede sleuven onder de voorruit. Als dat zo is, kan je de bovenstaande operatie uitvoeren.
Maar als er ook geen warme lucht uit de sleuven onder de voorruit komt, zou er iets mis kunnen zijn met de DEF knop of schuif. Dan wordt het iets lastiger dan alleen plastic buizen op de centraleunit schuiven...
Maar als er ook geen warme lucht uit de sleuven onder de voorruit komt, zou er iets mis kunnen zijn met de DEF knop of schuif. Dan wordt het iets lastiger dan alleen plastic buizen op de centraleunit schuiven...
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- Jack W
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04
Ja er komt warme lucht uit de brede sleuven onder de voorruit. Ik ga komend weekend de operatie uitvoeren en laat het resultaat weten.
Hartelijk dank voor de gedetailleerde beschrijving.
Jack.
Volvo 240 GLE 1992
Volvo 780 Turbo 1989
Hartelijk dank voor de gedetailleerde beschrijving.
Jack.
Volvo 240 GLE 1992
Volvo 780 Turbo 1989
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
- Locatie: Venlo
hoi Jack,
misschien niet van toepassing, maar:
bij mij is dat ook het geval. overal komt lucht (ramen, voeten, achterin). maar niet uit het dashboard.
oorzaak: een aparte airco die in mijn 240 (`93) alleen op de dashboard roosters zit aangesloten.
kan bij jou ook het geval zijn, of er heeft een airco gezeten?
succes met zoeken
misschien niet van toepassing, maar:
bij mij is dat ook het geval. overal komt lucht (ramen, voeten, achterin). maar niet uit het dashboard.
oorzaak: een aparte airco die in mijn 240 (`93) alleen op de dashboard roosters zit aangesloten.
kan bij jou ook het geval zijn, of er heeft een airco gezeten?
succes met zoeken
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden
