Goedemiddag mede volvo rijders
Ben in het bezit van een 440 2.0i, BJ 1994 met nu 105.000 km op de teller. Wagen heeft een gasinstallatie, maar tot nu toe probleemloos gelopen. Enige tijd geleden begon motor onrustig te draaien, zowel stationair alsook in hogere toerentallen, zowel warm als koud en ook op benzine. Dus bougies, kabels, verdeler en rotor vervangen. werd stuk beter maar nog niet optimaal. Ik dacht slim te zijn en even ontstekingssysteem te checken. Zo gezegd, zo gedaan. niets opvallend. Bobine even doorgemeten, secundair iets te hoog. Alles weer in elkaar gezet en niets meer, geen vonk waar dan ook. Ik ben nu al enige dagen aan het puzzelen, maar kom er even niet op. Ook reeds ander ontstekingssysteem (gebruikt) gemonteerd, wederom niets. Ik begin nu toch ietwat onrustig te lopen ipv mijn Volvo. Graag jullie reacties voor dit rare probleem.
ontsteking controleren en nu niet starten
-
- 1st Gear member
- Iroll
- 6th Gear member
Achter het handschoenkastje, tegen het schutbord zitten 2 relais, een hoofd- en een systeemrelais. Kan zijn dat je hoofdrelais stuk is waardoor je bobine geen spanning krijgt of de zekering ernaast is doorgebrand tijdens het doormeten. Hier kan je het Fenix manual downloaden. Dat is het systeem wat in de B20F gebruikt wordt. Daarin staat ook beschreven hoe je de relais kan controleren.
Op deze site kan je bijna alle manuals van de 400 serie downloaden.
Op deze site kan je bijna alle manuals van de 400 serie downloaden.
-
- 1st Gear member
Dank je voor de tips, ga even bezig. Heb overigens wel, zoals mogelijk bij de B20F de componententest gedaan en daar geen fouten gevonden. Heb tevens de regeleenheid, voor zover mogelijk doorgemeten, niets vreemds gevonden. Het enige wat ik niet kon meten was de puls naar de eenheid. Rest alles in orde.
- Iroll
- 6th Gear member
De diagnose box is lang niet altijd betrouwbaar meer na al die jaren. Kan code 1-1-1 geven en toch een fout in het systeem hebben. Kijk ook eens alle aarde aansluitingen na. Vooral die bovenop het blok bij het hijsoog. Niet alleen visueel, maar even loshalen en goed schoonmaken.
-
- 1st Gear member
met de aarde aansluiting heb ik al problemen gehad, kreeg foutmelding op luchttemp.sensor en gasklepsensor, deze zoals je aangeeft schoongemaakt en klaar. Het hele gekke is dat ik in de ontstekingunit wel het signaal heb, maar geen vonk. Ook de systeemrelais gecheckt alles goed, alleen zit daar geen zekering, zoals aangegeven in de boeken. Moet eigenlijk het signaal kunnen testen wat op ontstekingsunit aankomt, Volvo doet dit met een speciaal LED lampje.
- Iroll
- 6th Gear member
Haal de vliegwielsensor eens los en maak de tip daarvan schoon met contactspray en een (tanden)borsteltje. Zit met 2 M11 boutjes vast, onder het gasklephuis op de versn.bak. En meet hem door, de waarde staat in het manual. Als die niet goed is krijgt de bobine geen signaal.
-
- 1st Gear member
Heb reeds vliegwielsensor doorgemeten, deze is goed. De bobine zit vast op de ontstekingseenheid gemonteerd. Heb deze losgehad en zoals voorgeschreven lampje 12V5W op aansluitingen bobine, moet knipperen bij starten en raad eens, dat doet het lampje. Dus conclusie er komt een signaal op de bobine aan alleen komt er geen signaal (lees vonk) uit. Daarom snap ik het ook niet.
-
- 1st Gear member
Probleem opgelost, wederom een andere ontstekingseenheid gehaald gemonteerd en klaar.
Mogelijke oorzaken ;
1) de gemonteerde en eerste gebruikt gehaalde eenheid beide defect
2) de contacten naar eenheid maakten geen goed contact (dit is erg waarschijnlijk) heb deze iets open gebogen.
Loopt in ieder geval weer, maar nog steeds rot en onrond.
Iroll bedankt voor de tips ! o ja, bij dit voertuig zit geen zekering bij systeemrelais.
Mogelijke oorzaken ;
1) de gemonteerde en eerste gebruikt gehaalde eenheid beide defect
2) de contacten naar eenheid maakten geen goed contact (dit is erg waarschijnlijk) heb deze iets open gebogen.
Loopt in ieder geval weer, maar nog steeds rot en onrond.
Iroll bedankt voor de tips ! o ja, bij dit voertuig zit geen zekering bij systeemrelais.
-
- 7th Gear member
Ik zou ook de klepspeling is controleren,zeker bij LPG
Moet eigenlijk elke 10000km bij een 440 met LPG
Moet eigenlijk elke 10000km bij een 440 met LPG
-
- 1st Gear member
Klepspeling zelf inderdaad iedere 10.000 gecontroleerd en tot nu toe geen verandering waargenomen. Het probleem is dat de motor niet continu onrond loopt. Het is een heel raar probleem waarmee je niet bij de gemiddelde Volvo dealer hoeft aan te komen, die willen je alleen een nieuwe of een jonge gebruikte met een bak aan electronica verkopen en die wil ik dus niet.
-
- 5th Gear member
Spruitstukpakking?? valse lucht op 1 cilinder.
Hoe doet de uitlaat? prop-prop-prop?? dan kun je ervan uit gaan dat inlaatpakking lek is.
Trek bij statinair eens 1 voor 1 de bougiedoppen los, Als je motor slechter loopt met een dop los, dan is die cilinder NIET het probleem. Als je een dop los trekt en je hoort geen verschil dan is DIE cilnder het probleem. Of in ieder geval doet die niet mee in ieder geval.
Dat is dan een erg sterke aanwijzing voor lekke inlaatpakking.
Hoor je bij alle vier cilinders dat je motor echt slechter gaat lopen, dan zal de inlaatpakking waarschijnlijk nog goed zijn.
Hoe doet de uitlaat? prop-prop-prop?? dan kun je ervan uit gaan dat inlaatpakking lek is.
Trek bij statinair eens 1 voor 1 de bougiedoppen los, Als je motor slechter loopt met een dop los, dan is die cilinder NIET het probleem. Als je een dop los trekt en je hoort geen verschil dan is DIE cilnder het probleem. Of in ieder geval doet die niet mee in ieder geval.
Dat is dan een erg sterke aanwijzing voor lekke inlaatpakking.
Hoor je bij alle vier cilinders dat je motor echt slechter gaat lopen, dan zal de inlaatpakking waarschijnlijk nog goed zijn.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
Het gekke is dat de motor (2.0i) koud op benzine slecht loopt, warm op benzine stationair goed, maar hoger in de toeren weer slecht. Op gas koud loopt motor stationair slecht en bij warme motor stationair ook slecht, alleen als motor warm is loopt deze op gas goed. En blijft inhouden op benz. en gas als je gas snel intrapt. Als je gas langzaam intrapt houdt motor niet in.
Ga zeker even uitlaat luisteren en bougiedopjes trekken.
Het leuke is dat je bij hogere snelheden geen last hebt van inhouden o.i.d.
Ga zeker even uitlaat luisteren en bougiedopjes trekken.
Het leuke is dat je bij hogere snelheden geen last hebt van inhouden o.i.d.
- Iroll
- 6th Gear member
Meet de gasklepsensor eens door, het verhaal van inhouden zou daardoor veroorzaakt kunnen worden. En doe dat ook eens met de map sensor. Weerstand tussen de aansluitingen moet 1,3Kohm zijn en de spanning tussen de aansluitingen is, afhankelijk van de onderdruk, tussen de 1,6 en 5 volt. Controleer ook het slangetje van de map op lekkage/verstopping.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
Gasklepsensor gecontroleerd, perfect aan de waarden. MAP sensor nog niet, maar heb nu de meetwaarden. Zal dit ook even controleren. Dank Iroll hiervoor.
-
- 1st Gear member
MAP sensor gecheckt, is goed. leidingen gecontroleerd en schoongemaakt. Ook bougiedoppen getrokken, bij iedere bougiedop die je eraf trekt loopt motor slechter, dus inlaatpakking goed. Motor geeft idd. wel het geluid zoals wpee beschrijft.
Nogmaals bougies eruit gedraaid, zien er perfect uit. Enige rare wat mij opgevallen is, is dat de bougiekabels onderling veel in weerstand verschillen. Hier de waarden van rechts (distri) naar links V-bak. 2.9K, 2.12K, 2.13K, 1.24K. Ik zou zeggen ze moeten allen gelijk zijn of van rechts naar links minder worden. Ietwat vreemd.
Nogmaals bougies eruit gedraaid, zien er perfect uit. Enige rare wat mij opgevallen is, is dat de bougiekabels onderling veel in weerstand verschillen. Hier de waarden van rechts (distri) naar links V-bak. 2.9K, 2.12K, 2.13K, 1.24K. Ik zou zeggen ze moeten allen gelijk zijn of van rechts naar links minder worden. Ietwat vreemd.
- Iroll
- 6th Gear member
Dat is niet in orde, zoveel verschil in weerstand mag er niet inzitten. Een beetje is normaal omdat ze in lengte verschillen. Meet de oude kabels eens door als je die nog hebt. het beste is originele volvo of magnacort kabels te gebruiken, goedkopere setjes willen nogal eens dit soort problemen geven. Deze blokken zijn erg gevoelig wat ontstekings kabels, rotor en verdeelkap betreft.
-
- 1st Gear member
Ben even langs Volvo dealert gereden met een multimeter, originele kabels uit het vak hebben exact dezelfde waarden. Aldaar nog eens klepspeling laten kontroleren, alle acht voorzien van nieuwe stelplaatjes en loopt weer een stuk aangenamer. Tevens even bij de LPG-werkplaats geweest, opnieuw inregelen en het blijkt dat de gasnozzles te groot zijn. Hierdoor het inhouden op gas, heeft de inbouwer niet goed gedaan. Helaas is de inbouwer failliet
. Binnenkort neiuwe gasnozzles monteren, is dat probleem opgelost. Nu nog het erg slecht en onrustige draaien net na start verhelpen....