Aankoop 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Msuidgeest schreef:@whitehorsekart

Een 2,5 liter KAN betrouwbaarder zijn omdat de boring kleiner is en dus de wanden dikker waardoor de warmteafgifte beter is.
Maar dat zeg ik omdat ik denk dat het zo werkt. De waarheid zal wel weer eens anders zijn
Doordat de wanddikte toenneemt neemt ook de grootte van de conductie (warmtegeleiding) weerstand toe. Dus dan zou theoretisch de warmteafgifte slechter worden

We definiëren de thermische weerstand door conductie van een plaat materiaal als , met L de dikte van de plaat, k de thermische conductie van die plaat, en A het oppervlak ervan.

Afbeelding
Dus wanneer de dikte L toeneemt neemt ook de conductie-weerstand toe.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Weer wat geleerd!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

Tjsaa, wat heet?
Hebben we hier nu echt onomstotelijk bewijs dat 3.0 beter is dan de 2.5 of andersom?? Ik snap het niet meer.

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nou, ik was gisteren bij een revisiebedrijf met Regio Oost van de V44 vereniging, en de geleerde daar bevestigde dat de 2,5 liter sterker was.
Dat ligt dan kennelijk aan andere zaken! Ook Volvospecialist Thom de Jong Sr. zei dat hij dezelfde ervaring had.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

volvov40t4 schreef:Tjsaa, wat heet?
Hebben we hier nu echt onomstotelijk bewijs dat 3.0 beter is dan de 2.5 of andersom?? Ik snap het niet meer.

Gr, Jules
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen waarom een motor beter kan zijn dan een ander type. Maar om te concluderen dat een motor langer meegaat door dikkere cylinderwanden is kort door de bocht. Wellicht zijn er 'betere' materiaal combinaties gemaakt tussen de slijtagedelen en is de flow van de vloeistoffen beter.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Voor de goede orde: ook de 3 liter is een ontzettend fijne motor in een fijne auto hoor!
Goedkoop wordt die 960 en V90 nooit, maar ja.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21746
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Maarre ...
Is je vraag over die 164 nou beantwoord?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Die 164 was toch afgestemd, joh?
Hij keek nu naar een 960.
Bij het teruglezen van dit draadje vraag ik me trouwens wél af wat een 164 en andere Volvo's te maken hebben met "elite"?
Dus de Amazon rijders zijn dat niet? Ben ik blij dat ik verschillende Volvo's heb zeg!
Bluh.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21746
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het antwoord is inderdaad al gegeven ...

Het woord "elite" is in mijn ogen een beetje een vreemde bijvoeglijke benaming. Persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee. "De hoogste lagen van de maatschappij" zegt Wiki. Het zal allemaal wel goed komen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Heren de 164 was nu eenmaal 'top of the range' oftewel 'De hoogste lagen van de maatschappij' of dan in ieder geval de maatschappij van Volvo rijders :-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Tjsa, maar er waren ook Roll Royces, Aston Martins, Jaguars en andere "elite".
Maar als je hier je plezier uit haalt, mag dat hoor.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

Ik ben het eens met V164. De 164 was destijds de "top of the range". Daar refereerde ik dus ook aan met mijn elite.
Wij horige (de amazon rijders) durfen ons daar vaak niet aan te wagen. :D ..

Nee hoor ik zit maar te dollen..Een Volvo is een Volvo en derhalve al van een caliber waar weinig zich aan kunnen meten. :D

De zoektocht gaat gewoon door naar een Volvo die voor mij het top of the range gevoel naar boven brengt..Dwz dat ik een Volvo aan het zoeken ben met in ieder geval:
Leder interieur
automaat
LPG

Dan voel ik mij de koning te rijk (heb nu een auto met stuurbekrachteging..Da's dus de enige luxe verdeeld over 3 auto's)..Tot die "elite" wil ik mij graag voegen.

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nou, vooruit dan maar!
Ik heb er pas een 940 op LPG G3 gekocht met Leer, ECC, cruisecontrol, electrische ramen voor en achter, hondenrek en mooie velgen.
Geen automaat, maar ik vind schakelen geen probleem!
De 960 en V90 hebben dat allemaal ook mét een atuomaat en rijden luxer dan de 940. Ze waren ook "top of the range".
Dat merk je óók in vergelijking met de 164's nog steeds goed in de kosten van onderhoud.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

:-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
volvodutchy
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2008 - 13:54
Contacteer:

Heb 270K erop zitten met een 2,5 in een 965Oxford, beste Volvo die ik ooit heb gekocht, originele uitlaat er nog onder en véél zuiniger dan de 3 liter.
Bovendien ligt deze beter op deversnellingen, in mijn geval de fijne 3-bak automaat met OD.
Olieverbruik nihiel enige zwakke punt zijn de riemgeleiders, deze runners willen nog weleens slecht smeren en vast komen te zitten (piep met stationairloop) Verder oerdegelijk blok geheel in de Volvo traditie.
'71 1800E, '71 144-S, '70 164, '69 Amazon, '59 P1200 Amazon
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”