Hallo allen,
Gisteravond reed ik op de snelweg (130 km/h). Ik had al ruim 40 km erop zitten zonder problemen. Toen hoorde ik ineens een fluitend geluid, zal de wind wel zijn. Eenmaal binnen de bebouwde kom kreeg ik problemen. Hij schakelt nog steeds soepel in en naar alle versnellingen. Echter staat hij in een versnelling en laat ik de koppeling opkomen krijgt de pook een klap. De auto begint al te rollen en als ik de koppeling dan helemaal loslaat krijgt de pook een flinke stoot (hij schiet niet uit de versnelling). Ook constateerde in ineens een gierende fluittoon die meefluit op het aantal toeren dat de motor draait. Staat de versnelling in zijn vrij en geef je gas, hoor je deze gierende toon niet? Iemand een idee??
Het gaat om een s40 uit '97 met 270.000 km op de teller, die tot op heden nog geen schakelproblemen heeft gehad.
gr.
schaefer
gierend geluid versnellingsbak
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Nou een update: Ik kreeg 'm vandaag niet in de versnelling, in geen enkele. Ik heb laatst mijn remvloeistof vervangen (afgelopen maandag). Nu zal er dus waarschijnlijk een luchtbel ergens hebben gezeten waardoor mijn koppelingsdruk wegviel. De hulpcilinder die de koppeling in de vrij moet zetten werkte niet meer. Nu heb ik deze ontlucht via de ontluchtingsnippel hierop en heb ik weer koppelingsdruk. Het schakelen en rijden lukt nu weer. Echter het gierende geluid blijft in de versnellingen. Het geluid dat je krijgt als je hard achteruit rijd, zo'n gierende toon is nu in de vooruitversnellingen te horen en wordt harder naarmate je meer toeren gaat draaien. Ook krijgt de versnellingspook een tik, hij schiet bijna uit de versnelling...... ! Nu heb ik de auto laten afslepen door een sleepbedrijf naar mijn garage waar ik op zaterdag altijd werk. Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Overigens slipt de koppeling helemaal niets en schakelt hij nog steeds soepel.
gr.
gr.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Dat van die klap komt ook hierdoor als hij er echt los achter hangt dan zijn de achterliggende tandwielen niet meer afgesteund/opgesloten waardoor het cplte tandwielpakket aan de wandel gaat met gas geven en loslaten dit is weer voelbaar aan de pook.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Nou waarschijnlijk ligt de klapperende pook aan me motorsteun. Mijn voorste motorsteun is volledig uitgescheurd en veroorzaakt een extreem kantelen v/d motor. Eerst deze vervangen en dan nieuwe olie in de bak doen. 's kijken wat ie dan doet. hou jullie op de hoogte.
gr.
gr.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Altijd rot zoiets... Ben benieuwd wat de motorsteun doet.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
nou vandaag de motorsteun vervangen. Deze was aan één kant helemaal losgescheurd. Echter zonder resultaat helaas. Dus met mijn goede gedrag langs een volvospecialist om info te vragen omtrent mijn probleem. Hij zegt: er zal wel een lager uit liggen. Balen dus, nou ja 't kan nog erger blijkbaar. Letterlijk ongeveer 200 meter van de garage trek ik op in de eerste versnelling. Bij ongeveer 4500/5000 t/pm gebeurt het. Beide voorwielen slaan vast en met een noodstop kom ik al sturend half in de berm half op de weg terecht. Vette bandensporen op het asfalt terwijl ik geen rem heb aangeraakt. De auto start nog wel gewoon maar verder is er geen beweging in te krijgen. Zet ik 'm in de vrij en laat ik de koppeling opkomen slaat de motor af. Ik krijg 'm dus niet meer uit de versnelling. Zet 'm in de versnelling, goed wat toeren en dan de koppeling op laten komen in de hoop dat ik toch ff van de weg af kom. Resultaat: een hoop rook van verbrande koppelingsplaten en de motor slaat direct af. Vooruit kom ik geen cm. Dan maar laten afslepen, met moeite kun je met een paar man de auto drukken. Deze druk je dan steeds door de koppeling heen (alsof je een auto aanduwt en dan de koppeling laat opkomen om 'm aan te laten slaan.) Iemand advies wat dit fijne probleem zou kunnen zijn?
gr.
gr.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Dus als je de koppeling intrapt (in de eerste versnelling) dan start de motor wel. Als je de koppeling laat opkomen, slaat die meteen af?
Je krijgt 'm ook niet uit de eerste versnelling, ongeacht lopende of stilstaande motor.
Je krijgt 'm ook niet uit de eerste versnelling, ongeacht lopende of stilstaande motor.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Mocht je er iets aan hebben. Ik heb ook problemen met mijn auto gehad. Jij hebt dezelfde bak vermoed ik (MP3-bak). Deze bakken zijn vrij schaars (toen ik er 1 zocht).
Bij mij was de pigon-as doormidden -> kon 'm in alle versnellingen zetten met draaiende motor, en ik kwam niet van me plek af. Behalve de 1ste deed het een beetje.
Mocht je vragen hebben over het demonteren o.i.d, laat maar weten. Staat nog vers in mijn geheugen. Het is in ieder geval goed zelf te doen het (de-)monteren. Als ik je verhaal een beetje begrijp is je bak wel dood.
Mocht je er hier iets aan hebben;
Versnellingsbak dood. Ik hoor een raar geluid onder de motorkap vandaan komen. Rondje rijden en het viel me op dat de auto begon te resoneren als ik gas gaf + miste ik vermogen.
Zaterdag wilde ik even naar de dealer rijden. Stap in;
-Achteruit doet niks
-3de, 4de en 5de versnelling doen niks
Als ik 'm in de in deze versnellingen zet, de koppeling laat opkomen hoor ik alleen lager (?) gieren, maar meer niet. Auto rijdt dan ook niet!
Als ik hem zonder de koppeling te gebruiken in de versnelling druk, glijdt die er zo in met een draaiende motor! (ik hoor wel heel kort tandjes poetsen)
De 1ste versnelling doet het wel, gepaard met de nodige herrie
De 2de versnelling schiet die, als je gaat acceleren uit.
Noot; de auto trilde al geruime tijd verschrikkelijk bij het optrekken en schakelde moeilijk.
Volvo S40, 1.8
1997 (fase 1)
MP3 bak volgens mij (achteruit naast de 1)
KM-Stand; 328dkm.








P.s.; best koud in de wind / sneeuw
Oorzaak
Deze twee horen aan elkaar te zitten!


Gebroken;

Gebroken;






Update:
De oude S/V40'ers kraken bij het koppelen;


Nu niet meer
Bak schoongemaakt. Tegen het blok een tool om de krukaskeering goed te plaatsen;



De keering;

Ankers;

Drie van de 4 motorsteunen;

Koppelingplaat & Drukgroep;

Met druklager;

Plaat gemonteerd;

Drukgroep;

Ook gemonteerd;

Zo kwam die eraf;

Zo ging die erop met een nieuwe askeering;

Nieuw druklager;

Bij mij was de pigon-as doormidden -> kon 'm in alle versnellingen zetten met draaiende motor, en ik kwam niet van me plek af. Behalve de 1ste deed het een beetje.
Mocht je vragen hebben over het demonteren o.i.d, laat maar weten. Staat nog vers in mijn geheugen. Het is in ieder geval goed zelf te doen het (de-)monteren. Als ik je verhaal een beetje begrijp is je bak wel dood.
Mocht je er hier iets aan hebben;
Versnellingsbak dood. Ik hoor een raar geluid onder de motorkap vandaan komen. Rondje rijden en het viel me op dat de auto begon te resoneren als ik gas gaf + miste ik vermogen.
Zaterdag wilde ik even naar de dealer rijden. Stap in;
-Achteruit doet niks
-3de, 4de en 5de versnelling doen niks
Als ik 'm in de in deze versnellingen zet, de koppeling laat opkomen hoor ik alleen lager (?) gieren, maar meer niet. Auto rijdt dan ook niet!
Als ik hem zonder de koppeling te gebruiken in de versnelling druk, glijdt die er zo in met een draaiende motor! (ik hoor wel heel kort tandjes poetsen)
De 1ste versnelling doet het wel, gepaard met de nodige herrie
De 2de versnelling schiet die, als je gaat acceleren uit.
Noot; de auto trilde al geruime tijd verschrikkelijk bij het optrekken en schakelde moeilijk.
Volvo S40, 1.8
1997 (fase 1)
MP3 bak volgens mij (achteruit naast de 1)
KM-Stand; 328dkm.








P.s.; best koud in de wind / sneeuw
Oorzaak
Deze twee horen aan elkaar te zitten!


Gebroken;

Gebroken;






Update:
De oude S/V40'ers kraken bij het koppelen;


Nu niet meer

Bak schoongemaakt. Tegen het blok een tool om de krukaskeering goed te plaatsen;



De keering;

Ankers;

Drie van de 4 motorsteunen;

Koppelingplaat & Drukgroep;

Met druklager;

Plaat gemonteerd;

Drukgroep;

Ook gemonteerd;

Zo kwam die eraf;

Zo ging die erop met een nieuwe askeering;

Nieuw druklager;

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
jo bart, bedankt voor je toelichting. De bak is idd vrij schaars ja, gaan vaker kapot he
had je topic allang gevonden op volvo40forum maar toch bedankt. Met pics is altijd makkelijk. Maar laat toch collega het opknappen, ook omdat ik gewoonweg geen tijd heb 
laat 't horen.
ltr.


laat 't horen.
ltr.
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
zal wel niet relevant zijn en daarom excuses voor de post, maar wil het toch even kwijt: Bij mij V40 is tot 2x de bout die op de kop van de as zit eruit gelopen. Volgen mij is dit ook een kinderziekte van de versnellingsbak..
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
nou weer een update.
Ik heb via een revisiebedrijf uit schiedam SHM een andere bak geregeld. Mijn eigen bak was niet te redden, de dikke as waar de koppeling e.d. opkomen zat vast. Ook was een ophangpunt van de versnellingsbaksteun in de bak zelf gescheurd door de klap. De bak die ik nu krijg toegestuurd kost me 650 euro inclusief verzending, dit is een gereviseerde bak. Verder heb ik 1,5 uur lang lopen bellen naar ongeveer alle slopers uit het land, maar helaas had niemand een bak. Rima niet, elferink niet enzovoorts enzovoorts. Verder ook direct maar een nieuwe koppeling + drukgroep en lager gekocht van het merk Valeo via de lokale automaterialenzaak. Kosten ook weer 's 200 euro. Duur geintje dus allemaal bij elkaar. Hopelijk krijg ik morgen de bak geleverd via de post zodat hij er morgenavond / vrijdag weer in kan.
gr.
schaefer
@ v40pokemon:
dit gebeurt ook wel vaker ja, bij mijne zaten deze nog wel vast. Draai ze anders ff goed vast op 135 NM (bovenste moer) en 80 NM (dieper liggende moer). Bron: vadis
Ik heb via een revisiebedrijf uit schiedam SHM een andere bak geregeld. Mijn eigen bak was niet te redden, de dikke as waar de koppeling e.d. opkomen zat vast. Ook was een ophangpunt van de versnellingsbaksteun in de bak zelf gescheurd door de klap. De bak die ik nu krijg toegestuurd kost me 650 euro inclusief verzending, dit is een gereviseerde bak. Verder heb ik 1,5 uur lang lopen bellen naar ongeveer alle slopers uit het land, maar helaas had niemand een bak. Rima niet, elferink niet enzovoorts enzovoorts. Verder ook direct maar een nieuwe koppeling + drukgroep en lager gekocht van het merk Valeo via de lokale automaterialenzaak. Kosten ook weer 's 200 euro. Duur geintje dus allemaal bij elkaar. Hopelijk krijg ik morgen de bak geleverd via de post zodat hij er morgenavond / vrijdag weer in kan.
gr.
schaefer
@ v40pokemon:
dit gebeurt ook wel vaker ja, bij mijne zaten deze nog wel vast. Draai ze anders ff goed vast op 135 NM (bovenste moer) en 80 NM (dieper liggende moer). Bron: vadis
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
nou ff een update:
de versnellingsbak hangt eronder. Wat een bult werk nog zeg. Nu zit eindelijk alles weer dicht en vast, goede olie in de bak en good to go. Zou je zeggen....... Het laatste K*T klusje wat er nog moet gebeuren is de schakelstang afstellen, zodat de eerste versnelling van de pook ook werkelijk de eerste versnelling van de bak is. Ik ben er gister met zijn tweeen nog een 35 min mee bezig geweest maar het niet voor elkaar gekregen. Dan deden de achteruit en de vijfde versnelling 't en de rest niet. Dan was de achteruit van de pook ineens de 1e vooruit versnelling. Vandaag heb ik alvast de 3 schakelbusjes van de stang nieuw gehaald, deze gaan er iig onder vanavond. Heeft iemand nog goede handige tips how to afstellen van een schakelstang? of weet iemand dit in Vadis te vinden?
gr. Léon
de versnellingsbak hangt eronder. Wat een bult werk nog zeg. Nu zit eindelijk alles weer dicht en vast, goede olie in de bak en good to go. Zou je zeggen....... Het laatste K*T klusje wat er nog moet gebeuren is de schakelstang afstellen, zodat de eerste versnelling van de pook ook werkelijk de eerste versnelling van de bak is. Ik ben er gister met zijn tweeen nog een 35 min mee bezig geweest maar het niet voor elkaar gekregen. Dan deden de achteruit en de vijfde versnelling 't en de rest niet. Dan was de achteruit van de pook ineens de 1e vooruit versnelling. Vandaag heb ik alvast de 3 schakelbusjes van de stang nieuw gehaald, deze gaan er iig onder vanavond. Heeft iemand nog goede handige tips how to afstellen van een schakelstang? of weet iemand dit in Vadis te vinden?
gr. Léon
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Raar dat je die moet afstellen. Ik heb al 2 van die bakken gedaan, maar geen van de keren moeten afstellen. Enkel nieuwe busjes erin ! Schakelde beide keren prima.
geen idee hoe af te stellen, heb geen vida hier.
geen idee hoe af te stellen, heb geen vida hier.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
weer een update:
het lag idd niet aan afstellen. Het probleem is dus dat ik 'm niet in de eerste t/m de vierde versnelling krijg, nadat ik de achteruit heb gebruikt. Verder schakelt en rijd de auto goed. Nu heb ik het probleem gelokaliseerd, en zit 't toch in de bak. De gereviseerde bak werkt dus niet goed. Om dit te testen heb ik de schakelstang van de bak losgekoppeld en gewoon met de hand de bak in de versnellingen gezet. De hendel naar boven drukken = de achteruit. De hendel een stukje lager, nog een stukje lager en nog een stukje lager staan voor de 1e, 3e en 5e versnelling. In de 1e en 3e wil hij wel, de vijfde niet. Weet iemand of je dit mechanisme makkelijk kan loshalen/nakijken? Anders moet ik maandag het revisiebedrijf bellen dat de bak niet in orde is.
gr.
het lag idd niet aan afstellen. Het probleem is dus dat ik 'm niet in de eerste t/m de vierde versnelling krijg, nadat ik de achteruit heb gebruikt. Verder schakelt en rijd de auto goed. Nu heb ik het probleem gelokaliseerd, en zit 't toch in de bak. De gereviseerde bak werkt dus niet goed. Om dit te testen heb ik de schakelstang van de bak losgekoppeld en gewoon met de hand de bak in de versnellingen gezet. De hendel naar boven drukken = de achteruit. De hendel een stukje lager, nog een stukje lager en nog een stukje lager staan voor de 1e, 3e en 5e versnelling. In de 1e en 3e wil hij wel, de vijfde niet. Weet iemand of je dit mechanisme makkelijk kan loshalen/nakijken? Anders moet ik maandag het revisiebedrijf bellen dat de bak niet in orde is.
gr.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Veel geld, maar eigenlijk ook weer een superscherpe prijs 650e!!!
EN die MP3-bakken zijn een HEL om te vinden. Ik heb ook vaak gekut met schakelen. Breng m ff naar een dealer joh. Die stellen de pook af voor je, voor 25e ofzo.
Volgens mij moet je een afstand houden van 117mm.
EN die MP3-bakken zijn een HEL om te vinden. Ik heb ook vaak gekut met schakelen. Breng m ff naar een dealer joh. Die stellen de pook af voor je, voor 25e ofzo.
Volgens mij moet je een afstand houden van 117mm.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Hoi bart, lees mijn vorige bericht. Het probleem zit niet in de afstelling. Ook zonder schakelstang doet 't probleem zich voor. 't probleem zit 'm in een niet goed gereviseerde bak. Heb 't betreffende bedrijf gebelt. Ga volgende week dinsdag bij ze langs, zij gaan 't probleem kosteloos aanpakken. Of deze bak maken (mits snel mogelijk) of ter plekke een andere bak erin zetten. gr.