rammelaar

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Gisteren een hele tijd passagier gespeeld in een 440 1.8i DL uit 1995.
Ding gaat stukken makkelijker de bocht om dan een 850 trouwens...

Maar goed, een zoekvraag.
Als de auto achteruit van een parkeerplaats wegrijdt komt er een geluid uit de voorkant alsof er een ronde stang waaraan losse kettingen zitten rondgedraaid wordt. Als je stilstaat is het weg, als je vooruitrijdt is het niet te horen.
Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
440GL
4th Gear member

En het zijn niet de spatlappen achter die over de grond schrapen?

mvg
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Nope, geen spatlappen, is echt metalig geluid dat uit de voorkant komt..
CeeBee
5th Gear member

Uitlaat tegen het hitteschild?
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Uitlaat tegen hitteschild... oorzaak zou dan zijn dat de motor teveel aan kantelen is doordat de trillingsdemper op is? (geen hoge motorsteun op die gare renaultblokken...)
Walter
Geartronic member
Contacteer:

volgens mij zit er niet zoveel hitteschild op zo'n ding... Wellicht de stuurstangetjes, die kraken wel meer. Als die echt kapot zijn kan het een metaal-op-metaal rammel worden
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Tis niet kraken Walter, echt rammelen. Het lijkt wel een beetje op de rammel die oude Landini-trekkers maken (wie kent die blauwe rookmachines nog?).
Walter
Geartronic member
Contacteer:

zet m is op een brug, ik verdenk een los onderdeel van de stabistang ofzo... <eigenwijsmode off>
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Is geen brug voor nodig Walter. Het is een 440, het motorruim is vrijwel leeg op een blokje staal na dan en wat plastig tupperware ;) Je kan overal van boven wel bij :twisted:
Maar niet met dit weer... regen, wind, kou....
tijne
2nd Gear member
Contacteer:

hey kijk je aandrijf assen maar is na grote kans dat de homokoneten slecht worden

gr tijne
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Dank voor alle antwoorden, suggesties e.d.

Net snel even onder de kap gedoken.
Er zit tegen het schutbord een soort aluminium hitteschild gevouwen. Dat hing een beetje los, nu teruggevouwen en ik hoop dat de rammels daarmee minder worden.

Verder is het motorblok zonder veel moeite wat heen en weer te bewegen, de trillingsdemper pompt vrolijk mee (soort gasveer aan de rechterkant van het blok). Klopt mijn vermoeden dat die gaar is?
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Reitse schreef:Dank voor alle antwoorden, suggesties e.d.

Net snel even onder de kap gedoken.
Er zit tegen het schutbord een soort aluminium hitteschild gevouwen. Dat hing een beetje los, nu teruggevouwen en ik hoop dat de rammels daarmee minder worden.

Verder is het motorblok zonder veel moeite wat heen en weer te bewegen, de trillingsdemper pompt vrolijk mee (soort gasveer aan de rechterkant van het blok). Klopt mijn vermoeden dat die gaar is?
Dat zou goed kunnen, ik weet eerlijk gezegd niet hoe stevig die moet dempen. Zal vandaag eens zo'n auto opzoeken hier
Afbeelding
Mijn blog

tijne
2nd Gear member
Contacteer:

die demper kan je met de hand vrijgemakkerlijk open neer bewegen
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

tijne schreef:die demper kan je met de hand vrijgemakkerlijk open neer bewegen
hmmm... dan zou het wat anders moeten zijn.
Zal ff goed kijken naar de homokineten.. als het ietsje beter weer is ;)
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Probleem opgelost, het bleek een loszittend hitteschildje te zijn.
Wat een prutskwaliteit zeg, je kan het alle kanten opbuigen en moet zichzelf vasthouden... Maar goed, alles weer vastgedrukt en de rammels zijn verdwenen. Dank allen voor de hulp!!!
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Ietsje te vroeg gejuigd...

De motor loopt op zich redelijk, als je heel snel klein beetje gas geeft en meteen weer loslaat en dat een paar keer doet dan heeft de motor wat moeite om de juiste stationairloop weer te vinden.

Ik hoor steeds een geluid dat lijkt op een stappenmotortje dat op zoek is naar de juiste positie. Ik kan met de beste wil van de wereld niet uitvinden waar het vandaan komt. Het lijkt bij de radiateur vandaan te komen maar daar zitten alleen wat stekkerverbindingen geloof ik....

De rammel is er nog steeds, het lijkt uit de koppeling/drukgroep te komen. Kán dat?
roever
4th Gear member

Misschien zou ik hier bij mogen aansluiten, aangezien ik een probleem heb wat hier enigszins op lijkt. Ik heb bij mijn 440 sinds een tijdje het probleem dat de motor een vreemde resonantie geeft rond de 1900 toeren, dan trilt zelfs het hele dashboard mee. Het is alleen rond de 1900 toeren, bij het rijden met weinig gas, of het remmen op de motor bij het accelereren is er niets van te horen (is ook maar een kort toerenbereik waar hij dit doet 1850-1950 toeren)....

Dacht toen ik je verhaal las meteen aan de fuseekogels, die hebben bij mij ook redelijk veel speling en rammelen dat het een lieve lust is op een klinkerweg, maar als het echt in de motor lijkt te zitten zal dat het waarschijnlijk niet zijn....
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Denk dat ik er eindelijk uit ben wat er rammelt.
De demper na de cat. is de boosdoener. Ben er nog niet achter of die loszit (trilt als een gek) of dat er iets los is in de binnenkant...
marcel 440
Starter

Ik heb een 440 uit 90
Ook bij mij rammelt het dashboard, stuur, pedalen, pookje maar dan tussen de 12 en 1400 toeren.
Een kennis had het over de pomp van de stuurbekrachtiging. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Heb zelf geen flauw idee, en alles lijkt goed vast te zitten. Merk inderdaad ook dat hij af en toe slaat met zn toeren, dat hij even moeite heeft de juiste stand te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”