Ik zit een beetje rond te snuffelen vvoor een V70. Nu zie ik dat er tijdens de model wisseling van eind 2004 (dus my 2005) wat belangrijke technische veranderingen zijn doorgevoerd:
-6 bak geartronic ipv 5 bak
-roetfilter af fabriek
-motor aangepast? (163 pk is nu 2.4D ipv D5).
Nu is wat ik begrijp die 6 bak automaat veel fijner om mee te rijden dan de 5 bak, maar ik zit aan de andere kant ook weer niet op dat fabrieks roetfilter te wachten. Er zijn teveel problemen mee, en de auto is daarmee een stuk minder zuinig. Bovendien heeft dat model een electronische gasklep aansturing die zeker niet feilloos is.
Nu zijn in de auto's van eind 2004 wat modellen die nog rond rijden met de 5 bak en sommigen met de 6 bak.
Mijn vragen:
1. Hoe kan ik nu zien of er een 5 of 6 bak automaat in zit. (is dat evt aan het chassis nr te zien of andere kenmerken?
2. Is er een vaste relatie met 6 bak automaat en DPF? Ik zie sommige modellen ook zonder DPF die volgens mij toch my 2005 zijn
3. heeft my 2005 altijd de electronische gasklep aansturing (is dit de zogenaamde wervelklep?) en gaat dit altijd samen met de 6 bak en DPF?
5 of 6 bak automaat my 2005
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik ken geen problemen op rpf's af fabriek bij een V70.
een rpf af fabriek is op een 2.4D of een D5 altijd een 6 bak
een rpf af fabriek is op een 2.4D of een D5 altijd een 6 bak
Volvo for life
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Misschien geen problemen, maar wel een hoger verbruik!
Maar is een 6 bak ook altijd een RPF?
Maar is een 6 bak ook altijd een RPF?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ja
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
..
OK, ik heb een V70 MY 2006, 2.4D 163 PK met een RPF (retrofit partikel filter) niet af fabriek en geen 6 bak GT.
Wordt het nu simpeler?
Wordt het nu simpeler?

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
RPF staat voor Roet Partikel Filter, niet voor Retrofit
Volvo for life
Of Pirelli Feelpure Roetfilter.
Ik ben al verschillende benamingen voor deze afkorting tegen gekomen.
Maar het is en blijft gelukkig een Roetfilter, of je moet de politiek in willen.
Ik ben al verschillende benamingen voor deze afkorting tegen gekomen.
Maar het is en blijft gelukkig een Roetfilter, of je moet de politiek in willen.

- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Maar een MY05 is toch niet meteen de zes-bak? Die is toch pas eind 2004 gekomen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8530
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Tijdens testrit is dit makkelijk na te gaan, je zet de bak in handmatig, aan zeg maar 90km/u en dan zit ie bij mij in zijn "6" wat dan ook aangegegven wordt op het display in de kmteller.
Je kan dan natuurlijk mocht het een 5 bak zijn, ook proberen om die handbediend 1 trap hoger te zetten.
Je kan dan natuurlijk mocht het een 5 bak zijn, ook proberen om die handbediend 1 trap hoger te zetten.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja dat begrijp ik, ik wil de auto er echter op voorhand op kunnen selecteren! Vaak weet een handelaar niet of het een 5 of 6 bak is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8530
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ja kan ze natuurlijk ook allemaal gaan proefrijden natuurlijk 
Tenminste diegene die je op het eerste gezicht bevallen.
De mijne is een MY2006 24D (163PK) met 6 bak en RPF af fabriek en ik haal gemiddeld tussen de 6,5 en 7,5/100km op de BC, in realiteit geeft dit tussen de 7 en 8l/100km hoor.
Gebruik is ongeveer 75% snelweg (110-130km/u) en 25% stad.
Tja is wel wat meer dan mijn vorige auto (Mazda 6 20CiTD met handbak), maar in Belgie zeggen we dan "koken kost geld" he.

Tenminste diegene die je op het eerste gezicht bevallen.
De mijne is een MY2006 24D (163PK) met 6 bak en RPF af fabriek en ik haal gemiddeld tussen de 6,5 en 7,5/100km op de BC, in realiteit geeft dit tussen de 7 en 8l/100km hoor.
Gebruik is ongeveer 75% snelweg (110-130km/u) en 25% stad.
Tja is wel wat meer dan mijn vorige auto (Mazda 6 20CiTD met handbak), maar in Belgie zeggen we dan "koken kost geld" he.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Proefrijden zijn de meeste handelaren niet zo happig op. Ze willen eerst zeker weten of je echt geintresseerd bent voordat je mag proefrijden heb ik gemerkt. Bij de dealer is dat gelukkig anders.
Volgens mij is het verbruik van de latere types (met RPF) echt hoger dan de modellen daarvoor! Helemaal met het gebruik van jouw auto (merendeel snelweg). Scheelt volgens mij echt iets van 1 l/100km.
Volgens mij is het verbruik van de latere types (met RPF) echt hoger dan de modellen daarvoor! Helemaal met het gebruik van jouw auto (merendeel snelweg). Scheelt volgens mij echt iets van 1 l/100km.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik heb na het monteren van het RPF op mijn 2.4D met 5 traps Geartronic geen merkbaar hoger verbruik waargenomen. Misschien moet ik nu 20 km eerder tanken. Lekker belangrijk. Denk dat het in het dagelijks verkeer teniet gedaan wordt.
Sowieso is jou oldskool S60 D5 de zuinigste variant!
Sowieso is jou oldskool S60 D5 de zuinigste variant!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- BartS
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42
Volvo had toch een tijdje de policy om alsnog een retrofitfilter te plaatsen op de oudere dieseluitvoeringen of vergis ik mij hier in?hans anesthesie schreef:Ik heb na het monteren van het RPF op mijn 2.4D met 5 traps Geartronic geen merkbaar hoger verbruik waargenomen. Misschien moet ik nu 20 km eerder tanken. Lekker belangrijk. Denk dat het in het dagelijks verkeer teniet gedaan wordt.
Sowieso is jou oldskool S60 D5 de zuinigste variant!
Hans, is het merkbaar tijdens het rijden dat er achteraf een RPF is geplaatst? Ik doel op vermogensverlies of anders oppakken van de motor o.i.d.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het gaat mij ook om het af fabriek roetfilter. Tuurlijk heb je gelijk dat dat extra tientje aan brandstof het hem ook niet doet. Maar je weet natuurlijk niet wat de brandstof prijzen doen, en het geeft mij ook een beter gevoel door in een wat zuiniger auto te rijden. Bovendien is het weer een extra systeem in de auto en dat kan allemaal stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik heb er helemaal niets van gemerkt!Hans, is het merkbaar tijdens het rijden dat er achteraf een RPF is geplaatst? Ik doel op vermogensverlies of anders oppakken van de motor o.i.d.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Retrofit filter heb ik ook en merk je niets van. Het af fabriek filter is tijdens het regenereren merkbaar aanwezig door het enorme verbruik op dat moment.
Weet iemand of dat af fabriek systeem ook gevuld moet worden?
Weet iemand of dat af fabriek systeem ook gevuld moet worden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95