Verloopnippel voor S60 bifuel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
FrankV
2nd Gear member

Sinds enige tijd rijd ik naar volle tevredenheid rond in een S60 bi-fuel. Nu gaan we binnenkort naar Tsjechië op vakantie en daar bestaat een andere aansluiting om lpg te kunnen tanken (europa-nippel).

In Europa bestaan de volgende aansluitingen:
- Bajonet-aansluiting (in Nederland)
- Europa-aansluiting (o.a. in Duitsland)
- Italië-aansluiting

Adapters in Nederland verkrijgbaar:
- Bajonet naar Europa
- Bajonet naar Italië

Wat is nu het probleem? Standaard zit er op mijn auto een Italië-aansluiting waarop ik de hier in Nederland gebruikte Bajonet-aansluiting draai. Daarmee kan ik in Nederland gewoon tanken. Echter, de adapter Italië-aansluiting naar de Europa-aansluiting is hier nergens verkrijgbaar. En om te voorkomen dat ik straks een probleem heb onderweg wil ik toch graag een adapter kopen vantevoren. Iemand enig idee waar ik deze adapter kan kopen ?? De Volvo-dealer kan het mij tot op heden nog niet vertellen...
Gast

Frank, ik begrijp het niet goed, maar wat moet jij er op schroeven? Heeft een S60 dit anders?
Ik heb een V70 Bi-Fuel en de aansluiting zit achter de tankklep en kan gewoon bij de pomp de aansluiting er op aansluiten.
Tevens liggen bij mij in de kofferbak nog twee adaptors.
Origineel van Volvo.
Een die ik gebruik in Belgie (grof schroefdraad aan de buit kant) en één die ik gebruik in Frankrijk (platte aansluiting ongeveer 6 á 7 cm).
Er is trouwens ruimte in jet piepschuim voor nog iets.
Zijn er nog meer adaptors dan?
FrankV
2nd Gear member

Ik heb inderdaad ook een aansluiting achter de tankklep, maar dit is de Italië-aansluiting (de platte aansluiting van 6 á 7 cm). Hierop draai ik een adapter (bajonet-aansluiting), waarmee ik in Nederland kan tanken.
In Duitsland wordt echter gebruik gemaakt van de "Europa-aansluiting" (de grove schroefdraad aan de buitenkant). Maar ik heb helaas geen adapter Italië-Europa. Deze zou inderdaad in de kofferbak in het piepschuim moeten liggen, maar helaas.......
volvogrill
2nd Gear member

als ik het zo leest dan is de s60 lpg install later ingebouwd,dus niet van fabriek.
die v70 is vanaf fabriek ingebouwd,en dit is ook een erkend merk
bij volvo daar door word het ook ingebouwd bij volvo.ook het testen
van lpg op fouten word via diagnose gemeten en opgeslagen.
mijn vermoede is dat die lpg install s60 geen bekend merk is.
mijn advies is informeer bij die inbouwer. :!: :!:
FrankV
2nd Gear member

het is een S60 bi-fuel, dus origineel ingebouwd. Ook de extra bijlage over de lpg-installatie zit bij de gebruiksaanwijzing. De gastank is ook volledig verstopt in de bodem en er zit een kleine benzinetank in van 25 liter.
joost
7th Gear member

In Italie, wellicht?
Misschien vind je wel iets op het internet.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Ludo
6th Gear member

FrankV schreef:Echter, de adapter Italië-aansluiting naar de Europa-aansluiting is hier nergens verkrijgbaar. ...
die bestaat niet.
je hebt 2 opties:
de Italië nippel vervangen door een bajonet aansluiting.
hierop kun je de Italië en Europa nippel op bevestigen.
je moet dan alleen zorgen dat je bajonetaansluiting ook schroefdraad heeft aan de binnenkant (je hebt ze ook zonder!!)

óf de Italië nippel vervangen door de Europa nippel, hier kan je ook de bajonet of de Italië nippel in bevestigen.
ruuds70
5th Gear member

Volgens de lpg gids gebruiken ze in tsjechie het italiaanse vulsysteem. en hoef je dus geen adaptor te hebben. Dat is dus zoals Alex beschrijft als het systeem van Frankrijk, want daar wordt het eveneens toegepast. Wel raar overigens dat de Volvo dealer je niet kan verder helpen. Welke is dat?

groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gast

Wat heb je wel en niet?

Afbeelding
FrankV
2nd Gear member

Wat heb je wel en niet?
Standaard ingebouwd in mijn auto: jouw foto linksonder (Italië-aansluiting)
Voor de rest heb ik alleen een adapter Italië-Bajonet, die ik in Nederland gebruik om te kunnen tanken.
Volgens de lpg gids gebruiken ze in tsjechie het italiaanse vulsysteem. en hoef je dus geen adaptor te hebben.
Klopt, maar ik moet eerst door Duitsland rijden en dat haal ik helaas niet op één tankinhoud. Natuurlijk zou ik ook op benzine kunnen rijden, maar mijn voorkeur gaat (prijstechnisch) uit naar lpg. En bij een benzinetankinhoud van 25 liter schiet dat ook niet zo heel erg op.

Ik heb in ieder geval al een afbeelding gevonden van de verloopnippel die ik nodig heb:

Afbeelding

Maar waar kan ik dit ding krijgen ????
Het betreft dus een verloopnippel Italië-Europa. Met andere woorden een Italiaan die in Duitsland wil tanken heeft deze nippel nodig.
Ludo
6th Gear member

FrankV schreef:Ik heb in ieder geval al een afbeelding gevonden van de verloopnippel die ik nodig heb:

Afbeelding
heb jij dan schroefdraad binnenin de Italië nippel?.
V480-S60
Geartronic member

Probeer het eens bij de ANWB. En daarnaast. Als je de bajonet voor Nederland in jou autonippel draait. Dan kan je op die bajonet toch de verloop naar de Europanippel plaatsen.

Dit moest ik ook doen met een eerdere auto (geen VOLVO) op LPG, eerst de bajonet eropschroeven en daarna de verloopnippel eropklikken
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
FrankV
2nd Gear member

heb jij dan schroefdraad binnenin de Italië nippel?.
Ja, hier zit schroefdraad in.
Probeer het eens bij de ANWB. En daarnaast. Als je de bajonet voor Nederland in jou autonippel draait. Dan kan je op die bajonet toch de verloop naar de Europanippel plaatsen.
ANWB heeft alleen de adapters die op de bajonetaansluiting passen, maar de bajonetaansluiting van mij heeft weer geen schroefdraad....... :?
Ludo
6th Gear member

FrankV schreef: de bajonetaansluiting van mij heeft weer geen schroefdraad....... :?
probeer eens bij de gasboer(en), daar heb ik de mijne vandaan.
ik heb er zo 2 op mekaar gemonteerd om te tanken in Nederland. 8)

Afbeelding
Gast

De bajonet aansluiting achter mijn tankklep is een vaste en voorzien van schroefdraad.
Hierin schroef ik weer de adaptor rechtsboven op de foto.
Deze heb ik gebruikt in Belgie.
Als ik jullie goed begrijp wordt deze ook in Duitsland gebruikt?
Adaptor linksonder heb ik gebruikt in Frankrijk.

Vreemd dat Volvo verschillende aansluitingen (Bajonet) op de markt heeft gebracht.
Ludo
6th Gear member

AlexV70 schreef:Hierin schroef ik weer de adaptor rechtsboven op de foto.
Deze heb ik gebruikt in Belgie.
Als ik jullie goed begrijp wordt deze ook in Duitsland gebruikt?
ja, dat is de Europa nippel.
in Duitsland heb je bij de meeste autoweg pompstations beide aansluitingen, de ene pomp is met Europa nippel, de pomp ernaast met bajonet aansluiting.
FrankV
2nd Gear member

nippel Italië -> Europa kon ik gewoon bij de gasboer krijgen. Alle mogelijke combinaties lagen daar gewoon in de etalage !!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”