Sinds een half jaar had ik een tik in de motor (V70, 2,5T, MY2004, Lpi). Na lang zoeken en een "verkeerde" reparatie (schertsplaat in geartronic vervangen, omdat het gluid daar van daan leek te komen, maar was niet het geval) kwam er uit dat de drijfstanglagerschalen beschadigd waren. Deze week is via de carterpan alles keurig open gehaald, schoongemaakt (er zaten nogal wat metaalschilfers in de carterpan!), en er zijn nieuwe schalen gemonteerd. Er was nauwelijks schade aan de krukas (gelukje) en de tik is helemaal verdwenen uit de motor.
Het lastige is dat de oorzaak niet duidelijk is. Bij Mesman (die de Lpi-installatie heeft ingebouwd) is het ontstekingstijdstip en verdere afstelling gecontroleerd, en dat was allemaal prima. Ik kan niet zeggen dat ik de motor op zijn donder geef; altijd rustig op temperatuur laten komen en echt blazen is er niet bij.
Garage denkt aan een keer te weinig olie in de motor. Zijn er onder jullie die zoiets al eens meegemaakt hebben en de oorzaak eventueel weten? Prettig om iets meer te weten over dit gewezen euvel.
Bedankt alvast. Paul (weer een helemaal tevreden V70 rijder). :thumbleft:
tik in motor opgelost, maar oorzaak???
- paul_r
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 14:41
- Locatie: utrecht
- Contacteer:
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Dat zijn nog eens reparatie,s aan een motor .
Vraag me af of iedere garage tegenwoordig dit nog doet?
Maar mooi dat het weer goed is nu
Vraag me af of iedere garage tegenwoordig dit nog doet?
Maar mooi dat het weer goed is nu
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Goed speurwerk en goed gevonden idd! Denk niet dat iedere garage zomaar zoiets vindt en oplost!! Veel geluk gehad denk ik!!
Ik heb er overigens nog niet van gehoord hier, zal wel een weinig voorkomend probleem zijn denk ik!
Ik heb er overigens nog niet van gehoord hier, zal wel een weinig voorkomend probleem zijn denk ik!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb het wel eerder meegemaakt,wat belangrijk is,is de oliedruk gemeten?
Het wil wel is voorkomen dat de O-ring van de aanzuigbuis van de oliepomp er half tussen uit is.
Met als gevolg te weinig oliedruk,waardoor de lagers beschadigen!
Ben je bij de dealer geweest in Utrecht?
Het wil wel is voorkomen dat de O-ring van de aanzuigbuis van de oliepomp er half tussen uit is.
Met als gevolg te weinig oliedruk,waardoor de lagers beschadigen!
Ben je bij de dealer geweest in Utrecht?
- paul_r
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 14:41
- Locatie: utrecht
- Contacteer:
Garage waar ik al zo'n 14 jaar naar toe ga: Auto & Emotie. Zit in Utrecht, Coloradodreef 44. Zie website: http://www.autoenemotie.nl/. Een erg goede garage en wat mij betreft een gedegen concurrent voor de dealer die om de hoek zit. (weet niet of dit soort reclame hier toegestaan is??)
De garage heeft veel verstand van Volvo's, zowel oud als nieuw (mijn Amazon heb ik daar ook in onderhoud).
Reparatie was eigenlijk vrij eenvoudig, en, niet onbelangrijk: de 1,5 dag dat hij met de automaat (schertsplaat) bezig is geweest heeft hij helemaal niet in rekening gebracht (no cure, no pay). Zie dat maar eens ergens voor elkaar te krijgen. Ben er natuurlijk wel een vaste klant!. Paul
De garage heeft veel verstand van Volvo's, zowel oud als nieuw (mijn Amazon heb ik daar ook in onderhoud).
Reparatie was eigenlijk vrij eenvoudig, en, niet onbelangrijk: de 1,5 dag dat hij met de automaat (schertsplaat) bezig is geweest heeft hij helemaal niet in rekening gebracht (no cure, no pay). Zie dat maar eens ergens voor elkaar te krijgen. Ben er natuurlijk wel een vaste klant!. Paul
- paul_r
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 14:41
- Locatie: utrecht
- Contacteer:
Ramon, dat van die oliedruk laat ik nog even controleren. Dank voor de tip. PaulRamon&Ramon schreef:Ik heb het wel eerder meegemaakt,wat belangrijk is,is de oliedruk gemeten?
Het wil wel is voorkomen dat de O-ring van de aanzuigbuis van de oliepomp er half tussen uit is.
Met als gevolg te weinig oliedruk,waardoor de lagers beschadigen!
Ben je bij de dealer geweest in Utrecht?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik neem aan dat de oliepomp ook gecontroleerd is(uit elkaar genomen)dat is meestal de oorzaak van dit probleem,een hapering in de olie toevoer!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28
Heb eens met mijn 850 estate een tikkend geluid gehoord. Moest nog 80 km verder rijden en dacht "Zolang het rijdt rij ik door".
Bij thuiskomst olie gecontroleerd en stond helemaal leeg. Heb er iets van 3 liter in gegooid en toen was getik over. Heb er daarna nog wel 3 jaar mee gereden zonder problemen. Vandaar dat ik Volvo rij. Onverwoestbaar.
Moet wel vertellen dat ik dacht met de 850 van beurt naar beurt te kunnen rijden. Is dus niet zo. Hoorde later dat het enige is dat ze olie zuipen. Daarna dus wel altijd in de gaten gehouden.
Bij thuiskomst olie gecontroleerd en stond helemaal leeg. Heb er iets van 3 liter in gegooid en toen was getik over. Heb er daarna nog wel 3 jaar mee gereden zonder problemen. Vandaar dat ik Volvo rij. Onverwoestbaar.
Moet wel vertellen dat ik dacht met de 850 van beurt naar beurt te kunnen rijden. Is dus niet zo. Hoorde later dat het enige is dat ze olie zuipen. Daarna dus wel altijd in de gaten gehouden.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm