Spoiler plaatsen op V70

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Plaats reactie
Wouterp
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 23.03.2009 - 21:16

Zo, ik heb mijn spoiler er vanavond opgezet.
Tot 12 uur vanavond voor het huis boren met een zaklamp in m'n mond vinden de buren vreemd. Rare mensen toch. haha.

Heb maar even een opsomming gemaakt wat ik gedaan heb met een paar fotootjes erbij.
Het is niet moeilijk maar sommigen vinden het misschien eng om in hun dak te boren etc....
Geen angst, supereasy.

Let op, ik heb een orginele spoiler in NL kunnen regelen dus ik weet niet of het exact hetzelfde is als de spoilers in deze bestelling.

Ik heb bij de Volvo dealer een bevestigingssetje besteld (€40 !!) met daarin een paar bouten,2x dubbelzijdige tape in de juiste vorm met gaten, een mooi zwart stripje voor op je raam (oude remlicht) en het belangrijkste...... twee boor mallen !!

Deze mallen waren toch wel bijna onmisbaar.
Het zijn 2 harde plastic plaatjes die precies op de hoeken van de klep passen en precies de plekken aangeven waar geboord moet worden.

Aan de binnenkant van de klep zijn ook kruisjes aangegeven waar je moet boren maar vreemd genoeg miste ik 1 van deze kruisjes dus de mal was echt onmisbaar.

Goed nieuws: al het boren wat je moet doen in door KUNSTOF. Geen enkel gedeelte is metaal. Ik dacht dat het gebogen gedeelte waar de spoiler op zit van metaal was maar het is dus kunstof wat HEEL makkelijk boort.

Ik heb de gaten met metaalboortjes gedaan met een matige snelheid.
Pas op want je gaat er als boter doorheen.
Niet te veel kracht zetten want anders splintert het aan de andere kant een beetje.

Ik heb alle gaten vanAF de buiten kant geboord. Krijg je mooie schone gaten.

Bij de orginele spoiler moet je 2 gaten van 16mm boren. Dat is dus een behoorlijk gat.
Ik had geen zin om een gaten-boor te kopen voor alleen deze 2 gaten en een boor van 16mm vond ik te link.

Wat ik heb gedaan is een gat gemaakt met een 10mm boor (gaat nog net makkelijk).
Hierna heb ik een op een stukje tape met een passer een rondje van 16mm getekend en uitgesneden.
Deze over het 10mm gat gelegd en de rest met een dremel tot 16mm uitgeslepen. Je krijgt dan echt een heel mooi schoon gat.


Even op een rij:

(Als je alle spullen hebt klaarliggen en in 1 keer doorwerkt kan je in 30 min klaar zijn. Maar dat is als je het al een keer gedaan hebt. :-)
Ik denk dat 2 uur totaal normaal is voor een eerste keer)

- 2 panelen eraf
- remlicht eraf
-mallen erop geplakt (buitenkant vd auto)
- met een priem 4 gaatjes geslagen mbv de mallen.
LET OP: plak de mal even vast zodat deze niet verschuift. Te simpel om te noemen maar zo'n foutje is toch zo gemaakt. Zonde
-met een 3mm boor de punten boren (voorboren dus)
-dan binnnenkant 2 gaatjes boren op het hoge gedeelte (staan kruisjes op)
- gaatje boren voor het snoer. (eerst 3mm, daarna 6mm)
(LET OP aan welke kant je snoer zit. Mijne links. Vriend van had 'm rechts)

-laagste 2 gaten uitgeboord met een 8mm boor.
-hoogste 2 gaten uitgeboord met 10mm boor, daarna uitgedremeld tot 15a16mm.

-Dubbelzijdige tape op de spoiler plakken.

- Spoiler passen, onderste gaten nog IETJES aangepast met dremel.
-bouten passen in de spoiler klein beetje handvast draaien

-Dan aan 1 kant bouten loshalen, spoiler iets omhoog, folie van de tape halen en terug zetten. Gaat heel makkelijk en zo kun je dit gedeeltje dus ook heel makkelijk alleen doen.

-Andere kant zelfde. Spoiler iets omhoog, folie eraf en plak....

Let er natuurlijk op als voordat je daadwerkelijk de spoiler PLAKT of de schroefgaten vrij voor de bouten.

-Bouten aandraaien. Niet te strak,niet te los.

-zwart filmlaagje voor het raamgedeelte plakken voor het oude remlicht.

-plus en min aansluiten.

-remlicht terug plaatsen, panelen terug en klaar.







-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freshman
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 22.11.2006 - 00:09

Helemaal netjes gedaan...ziet er super uit. Vandaag ff met een emmertje wassen en een laatste foto in daglicht maken ;) .

Ik moet wel zeggen dat er dus toch wel aardig wat tijd in gaat zitten als ik het zo zie. Je niet moet denken dat je in een half uurtje klaar bent.

Goede "how to"
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”