Beste forumleden,
Vandaag in de parkeergarage met zowat maximale stuuruitslag een vreselijk gekraak en gebonk in het voorterrein van de auto. Het is alleen te horen als ik de bocht neem in de parkeergarage wanneer ik omhoog ga.
Ik maak me werkelijk zorgen dat er iets vreselijks kapot is. Het geluid is niet om aan te horen en gevoel van dat gekraak en knarsen is te voelen in het gaspedaal.
Wie weet wat dat zou kunnen zijn, ik maak me hier werkelijk grootte zorgen om.
Met vriendelijke groet,
Hans :?: :?: :?: :?:
gekraak en geknars, gebonk in de parkeergarage
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Ik had precies hetzelfde, en dan vooral in een parkeergarage waar glazen lenzen in de vloer verwerkt waren (lampen).
Navragen leerde dat het geluid ontstaat doordat je banden gaan springen. Blijkbaar is de bocht die de banden bij maximale stuuruitslag maken voor linker- en rechterband niet helemaal gelijk, waardoor de ene band zijn bocht vasthoudt en de ander dus opzij moet springen om hierin mee te lopen. Dit gebeurt op een ruwe straat niet snel, dan wringt geheel zich op de juiste plek, maar op de gladde betonnen vloer van een vaak vochtige, olieachtige of rubbervervuilde parkeergarage springt de band als het ware in het juiste spoor.
Groet, Olav
Navragen leerde dat het geluid ontstaat doordat je banden gaan springen. Blijkbaar is de bocht die de banden bij maximale stuuruitslag maken voor linker- en rechterband niet helemaal gelijk, waardoor de ene band zijn bocht vasthoudt en de ander dus opzij moet springen om hierin mee te lopen. Dit gebeurt op een ruwe straat niet snel, dan wringt geheel zich op de juiste plek, maar op de gladde betonnen vloer van een vaak vochtige, olieachtige of rubbervervuilde parkeergarage springt de band als het ware in het juiste spoor.
Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- MaartenV70D5
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18.03.2009 - 15:54
Klopt, maar het kan ook nog iets anders zijn. Ik heb helaas alleen de klok horen luiden, maar na een bezoek aan de dealer was het bij mij over. Ze schenen eea te hebben ingevet bij de veerpoten. Bij maximale stuuruitslag raken die (bijna) het schutbord. Dit had niets met de wielen te maken. Gezien het feit dat het weer terug is, al dan niet in minder mate, betekent blijkbaar dat het om de zoveel maanden moet worden ingevet. Volgens de dealer hebben de meeste V70's het probleem of ooit gehad.
Nadeel is alleen dat met die DAF95 draaicirkel je nog wel eens maximale stuuruitslagen maakt.......
Nadeel is alleen dat met die DAF95 draaicirkel je nog wel eens maximale stuuruitslagen maakt.......
V70 D5 GT Summum Black Sapphire Edition, Rica 210PK, 475NM, 162.000KM
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Wat je zelf kunt doen is idd de uitslag blokjes met KOPERVET in te gaan smeren.
dat wil ook wel eens kraken ..
Maar je zij dat jet het voelde in het gaspendaal , dat kan duiden op een van de bijde aandrijfassen ,of tewel Homokineet . Een homokinetische koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Maar kan ook net zo goed het doorglijden van de banden zijn .Heb je het al geprobeerd op een parkeer plaats ..even door de drempels rijden met een maximaal stuuruitslag. Kijken als ie het dan ook doet..
Veel succes
dat wil ook wel eens kraken ..
Maar je zij dat jet het voelde in het gaspendaal , dat kan duiden op een van de bijde aandrijfassen ,of tewel Homokineet . Een homokinetische koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Maar kan ook net zo goed het doorglijden van de banden zijn .Heb je het al geprobeerd op een parkeer plaats ..even door de drempels rijden met een maximaal stuuruitslag. Kijken als ie het dan ook doet..
Veel succes
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- blomme.arch
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 16:59
- Locatie: Vlaanderen
Gekraak kan ook afkomstig zijn van de veren. Die zitten aan de uiteinden bovenaan in een soort schotel. Meestal zit daar bovenaan een kunststof omhulseltje rond (goeie halve toer). Soms is die verschoven of verdwenen.
Heb al XC90's gezien juist af fabriek waarbij achteraan deze omhulsels correct zaten en vooraan een 2-tal toeren te laag. Mecaniciens wisten ook niet hoe en waarom die zo uitgeleved worden.
Heb al XC90's gezien juist af fabriek waarbij achteraan deze omhulsels correct zaten en vooraan een 2-tal toeren te laag. Mecaniciens wisten ook niet hoe en waarom die zo uitgeleved worden.
VW California 180 pk DSG7 4/2015 - Toffeebrown
XC60 D5 205 pk GT 7/2009 - Savile Grey - Full Option
C30 1.6D man. 3/2007 - Electric Silver - Summum
XC90 D5 185 pk GT 11/2005 - Black Sapphire - Full Option incl. Inscription Interior
XC90 D5 163 pk GT 9/2004 - Black Sapphire - Full Option / Total Loss (hagel)
S80 2.4 benz. autom. 2000
XC60 D5 205 pk GT 7/2009 - Savile Grey - Full Option
C30 1.6D man. 3/2007 - Electric Silver - Summum
XC90 D5 185 pk GT 11/2005 - Black Sapphire - Full Option incl. Inscription Interior
XC90 D5 163 pk GT 9/2004 - Black Sapphire - Full Option / Total Loss (hagel)
S80 2.4 benz. autom. 2000
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Klopt ook ,als de veer gewoon kaal in de schotel hangt kun je op de raarste momenten de meest vreemde geluiden horen als die isolatoren niet goed zitten:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... r+isolator (FF naar beneden scrollen voor foto's/tekeningen)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... r+isolator (FF naar beneden scrollen voor foto's/tekeningen)
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- 132460
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26.10.2006 - 00:01
Ik had hetzelfde maar het waren toch echt de draagarmrubbers. Aan een kant zover 'metaal op metaal' dat er een hele nieuwe draagarm in moest. Overigens dacht de dealer in H. aan nieuwe remblokken en een storing in de ABS computer ...........!! Echte vaklui.