Sinds inmiddels 10 jaar bezit ik een 244 waar ik dagelijks mee rij.
Verscheidene rijvaardigheidstrainingen hebben me laten ervaren hoe gevaarlijk geen ABS is.
Is het mogelijk achteraf ABS in te bouwen?
Volvo 244 2.1 1979
ABS inbouwen in 244?
-
- 5th Gear member
De latere modellen hebben het gehad, weet niet of dit past op een vroeger model zoals modeljaar 79/80
Maarja ABS, tractiecontrole, airbags etc. Dat was er nu eenmaal niet in die tijd. Nouja het bestond wel, maar werd minimaal toegepast en stond nog in dr kinderschoenen.
Ik heb nog nooit zulke dingen op mijn auto's gehad. Ik heb t ook in mn achterhoofd iedere keer als ik weer in mijn oude voertuigen stap. Afstand houden, niet als een i dioot rijden. Remgedrag aanpassen, proberen nooit volledig de rem in te stampen. Anticiperen op de rest, mensen ruimte geven. Etc. Uiteraard kan het noodlot toeslaan en dan heb je er misschien geen controle over.
Ik denk dat je er mee moet leren leven dat je een oude auto rijdt en dus de veiligheid hebt die in 1979 redelijk standaard was. De passieve veiligheden van een auto zijn veel belangrijker dan de actieve. Dus gordel, veiligheidskooi, energie absorberende bumpers, kreukelzones, brekend stuurkolom, brekende pedalen, zacht dashboard etc etc.
En ik heb ook weleens gelezen dat ABS in bepaalde situaties ook weer gevaarlijk kan zijn.
Makkelijk inbouwen is ABS achteraf iig niet. Amerikaanse modellen hadden het misschien in 1979.
Mercedes was toch de eerste met ABS, wanneer was dat? Midden jaren 70 ergens. Verder kun je de ABS van toen uiteraard niet vergelijken met de huidige ABS systemen.
Maarja ABS, tractiecontrole, airbags etc. Dat was er nu eenmaal niet in die tijd. Nouja het bestond wel, maar werd minimaal toegepast en stond nog in dr kinderschoenen.
Ik heb nog nooit zulke dingen op mijn auto's gehad. Ik heb t ook in mn achterhoofd iedere keer als ik weer in mijn oude voertuigen stap. Afstand houden, niet als een i dioot rijden. Remgedrag aanpassen, proberen nooit volledig de rem in te stampen. Anticiperen op de rest, mensen ruimte geven. Etc. Uiteraard kan het noodlot toeslaan en dan heb je er misschien geen controle over.
Ik denk dat je er mee moet leren leven dat je een oude auto rijdt en dus de veiligheid hebt die in 1979 redelijk standaard was. De passieve veiligheden van een auto zijn veel belangrijker dan de actieve. Dus gordel, veiligheidskooi, energie absorberende bumpers, kreukelzones, brekend stuurkolom, brekende pedalen, zacht dashboard etc etc.
En ik heb ook weleens gelezen dat ABS in bepaalde situaties ook weer gevaarlijk kan zijn.
Makkelijk inbouwen is ABS achteraf iig niet. Amerikaanse modellen hadden het misschien in 1979.
Mercedes was toch de eerste met ABS, wanneer was dat? Midden jaren 70 ergens. Verder kun je de ABS van toen uiteraard niet vergelijken met de huidige ABS systemen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- pomoek
- 2nd Gear member
Ik heb begrepen dat het wel kan, maar dat het technisch nogal een verhaal is. Daarnaast is het nog maar de vraag of het überhaupt wel mogelijk is op een 244. De kans is groot dat afgezien van ABS er ook andere zaken in het remsysteem van de 240 zijn doorontwikkeld waardoor je behalve sensoren enz. wel meer zaken aan het remsysteem moet gaan aanpassen. Ik vermoed dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Oftewel een nieuwe 240 Sedan aanschaffen met ABS is waarschijnlijk goedkoper dan je oude auto gaan voorzien van ABS. Tenslotte kun je je ook nog afvragen hoe betrouwbaar een 2e hands ABS-systeem is voor een Volvo 240? Ik zou me er niet aan wagen.
- Iroll
- 6th Gear member
Wat ik mis aan auto's met abs is gevoel in het rempedaal. In abs remt een computer voor je, ik rem liever met mijn hoofd. Zoals bijv. mijn 1800ES remt is perfect. Het voelt allemaal erg kunstmatig aan in een auto met abs zoals in mijn 480 vind ik. Vroeger ook slipcursusen gedaan voor het abs tijdperk. Als je leert hoe je daarmee moet remmen voegt abs niets toe. Maar voor onervaren rijders is het wel zeer veilig, dat zal ik niet ontkennen.
-
- Starter
@Iroll Mijn vader zei altijd: Als er een aanrijding is, houdt ik me wel goed vast aan het stuur.......
Weet je, ik heb vorig jaar een 15 jaar oude/jonge Audi 100 aangeschaft als 2e bedrijfswagen naast m'n 244. Simpelweg vanwege de ABS.
Een paar keer rijvaardigheidstraining leert je heel goed wat ABS waard is. (alles dus) Zoveel, dat ik het graag in m'n 244 zou willen inbouwen.
Als er iemand is die ervaring heeft met een ABS inbouw achteraf in welk type auto dan ook, dan hoor ik het graag.
Weet je, ik heb vorig jaar een 15 jaar oude/jonge Audi 100 aangeschaft als 2e bedrijfswagen naast m'n 244. Simpelweg vanwege de ABS.
Een paar keer rijvaardigheidstraining leert je heel goed wat ABS waard is. (alles dus) Zoveel, dat ik het graag in m'n 244 zou willen inbouwen.
Als er iemand is die ervaring heeft met een ABS inbouw achteraf in welk type auto dan ook, dan hoor ik het graag.
-
- Starter
Tja, ik heb wel ervaring met ABS inbouw achteraf maar niet op de manier zoals jij het voor ogen hebt(denk ik)
Ik heb een 760 van 83 gekocht, je weet wel, waar zo'n V6 met Kjetronic in ligt. Omdat ik er lpg in wilde hebbenwas dat natuurlijk geen goede basis...en dan ook nog een compleet groen interieur deed me besluiten om em leeg te plukken; motor met voorwielophanging, compleet interieur en bedrading.
Ik had nu een kale body met een starre achteras....goede basis om wat moiis van te maken
Toen een 760 van 88 gekocht en alles, maar dan ook alles(behalve de multilink) overgezet.
Resultaat, een belastingvrije 760 met een B230FT, AW71, electr schuif/kanteldak, grijs leren interieur met 2 electrisch verstelbare stoelen, ABS, bestuurdersairbag, verstelbaar stuur, ECC(geen acc), verwarmde spiegels en ....wellicht ben ik iets vergeten
Dus wat ik bedoel is, als je alles van bedrading overzet, dan is de ABS unit natuurlijk een eitje met de remleidingen. Maar om in een bestaande complete auto ABS in te bouwen......daar zou ik niet aan beginnen, dat is te veel gepuzzel waar je op dingen vast kunt lopen.
Geloof me, ik ben niet vies van puzzelen. Ik heb al eens bij een 760 van 90 met een B230ET er een B234F in gebouwd(van Motronic naar LH Jetronic) en moesten alle draden van de ECU anders aangesloten worden......het is me gelukt, en hij liep maar sindsdien; OF compleet ombouwen, OF niet anders loop je tegen veelsteveel problemen aan.
Maar dat mag ieders voor zich beslissen, het is slechts een welgemeend advies van mij...
Grtz
Ik heb een 760 van 83 gekocht, je weet wel, waar zo'n V6 met Kjetronic in ligt. Omdat ik er lpg in wilde hebbenwas dat natuurlijk geen goede basis...en dan ook nog een compleet groen interieur deed me besluiten om em leeg te plukken; motor met voorwielophanging, compleet interieur en bedrading.
Ik had nu een kale body met een starre achteras....goede basis om wat moiis van te maken

Toen een 760 van 88 gekocht en alles, maar dan ook alles(behalve de multilink) overgezet.
Resultaat, een belastingvrije 760 met een B230FT, AW71, electr schuif/kanteldak, grijs leren interieur met 2 electrisch verstelbare stoelen, ABS, bestuurdersairbag, verstelbaar stuur, ECC(geen acc), verwarmde spiegels en ....wellicht ben ik iets vergeten
Dus wat ik bedoel is, als je alles van bedrading overzet, dan is de ABS unit natuurlijk een eitje met de remleidingen. Maar om in een bestaande complete auto ABS in te bouwen......daar zou ik niet aan beginnen, dat is te veel gepuzzel waar je op dingen vast kunt lopen.
Geloof me, ik ben niet vies van puzzelen. Ik heb al eens bij een 760 van 90 met een B230ET er een B234F in gebouwd(van Motronic naar LH Jetronic) en moesten alle draden van de ECU anders aangesloten worden......het is me gelukt, en hij liep maar sindsdien; OF compleet ombouwen, OF niet anders loop je tegen veelsteveel problemen aan.
Maar dat mag ieders voor zich beslissen, het is slechts een welgemeend advies van mij...
Grtz
760 Turbo_1983_B230FT_AW71_Landi Lsi
- admiral
- 5th Gear member
Gewoon lekker afstand houden of anders een nieuwe wagen kopen die voor je rijd. Of een belastingvrije mercedes kopen die waren er al vroeg bij met hun ABS, maar of je een klassieker van dik 25 jaar op zijn ABS moet vetrouwen ik weet het niet.
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik heb inmiddels zo'n 20 240's gedemonteerd, waaronder ook met ABS, en inbouwen is mogelijk, maar het hele remsysteem, de voorpoten en de achteras moet je dan vervangen ivm de sensoren. De remklauwen zijn anders en de remleidingen zijn anders! Kortom; een hele klus waar ik me niet aan zou wagen! (En, bij elke (anti)slipcursus die je volgt leer je overigens dat ABS een zinloze accessoire is, jezelf gedoseerd remmen aanleren werkt beter 

300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
-
- Starter
@Wouter
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Maar ik blijf erbij dat ik het klinkklare onzin vind dat je met gedoseerd remmen de boel onder controle kunt houden.
Dat is zowel eigen ervaring met m'n V90 met ABS en 244 zonder ABS bij slipcursus als van de deskundigen.
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Maar ik blijf erbij dat ik het klinkklare onzin vind dat je met gedoseerd remmen de boel onder controle kunt houden.
Dat is zowel eigen ervaring met m'n V90 met ABS en 244 zonder ABS bij slipcursus als van de deskundigen.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
honderd procent eens met wouter en ook troll: doe een goede cursus en kijk of je daar ook geleerd hebt om je eerste (foute-) reacties af te leren. Dan is ABS niet nodig.
Als je onervaren bent of simpelweg geen gevoel hebt voor de techniek (wat geen schande is hoor!) dan moet je ABS hebben want dat doet het dan wél!
Als je onervaren bent of simpelweg geen gevoel hebt voor de techniek (wat geen schande is hoor!) dan moet je ABS hebben want dat doet het dan wél!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/