Luitjes,
Vanwege de weinige reacties op mijn vorig topic dat ging over de choke nogmaals mijn verhaal ( nu wel duidelijk uitgelegd denk ik )
Als ik mijn 460 GLE 2.0 ltr start terwijl hij echt helemaal koud is dan loopt ie behoorlijk kl*te en lijkt het meer op een tractor dan auto.
Hou ik voor een paar minuten het gas er een beetje op zo rond de 1200 toeren/minuut dan is het probleem weg ?
Hij blijft dan ook lekker lopen en slaat niet af....
Heb al drie bussen remmenreiniger leeggespoten op spruitstuk en omgeving maar nada niets geen verbetering van het probleem, ook de canvas koppelstukjes vervangen door nieuwe slangetjes.
Verder rotor verdeelkap bougiekabels riemen vervangen en dus heel eind op weg om weer lekker vooruit te kunnen met mijn voiture..
Vanwege choke die er niet op springt ben ik nog eigenlijk niet echt tevreden en heb zelfs hier de vraagbaak liggen van mijn auto maar daar staat ook niet echt de info in die ik zoek.
Wie weet nog wat de moeite is om te checken ......
Verdachte mijn inziens zijn ..
luchtlekkage ( maar waar te zoeken allemaal )
Lambda sonde ????
( weet niet of dit uberhaupt met choke iets te maken heeft )
Temperatuursensor op blok ( blauw ) kan ik die doormeten ???
Heb trouwens nog een stappenmmotor over voor iemand die interrese heeft a € 35 euries.....
Ik lees het vanavond wel weer , allemaal een fijne dag nog en doeiiii
Ron.
Nogmaals niet aanslaan choke.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Heb je ook geen foutcodes? En anders een uitlaten lezen bij een dealer met zon systeem (kan me voorstellen dat daarmee meer te zien is dan met dat ledje onder de kap), kan niet echt extreem duur zijn, lijkt me. Wellicht kan hij je ook meer vertellen over het probleem.
Ik dacht trouwens dat de stappenmotor de choke regelde (ik zie bij mijn 1.8i monopoint een soort van pookje tegen de gashendel duwen als ik koud start, en ook bij het terug gaan vanuit hoge toeren houd dat ding em even rond de 1500 toeren), maar als je die al heb vervangen zou dat natuulijk goed moeten zijn.
Lambda moet trouwens wel een signaal geven als de mengverhouding in de uitlaatgassen niet oke is. Maar de lambasonde werkt alleen bij temperaturen rond de 500 graden. Hij heeft daarvoor een verwarmingselementje om hem op te warmen zodat die snel begint te werken. Wellicht ie daar iets mis mee? Kabeltjes al gecontroleerd?
Die kabel ging bij mij naar een stekker onder de accu voor in de motorruimte, misschien is die stekker los / gecorrodeerd waardoor hij geen goed contact maakt?
Ik noem maar op wat er in me opkomt, wellicht dat iemand anders nog een idee heeft?
En het probleem doet zich alleen voor als de motor helemaal koud is? Of ook na een warme start?
Ik dacht trouwens dat de stappenmotor de choke regelde (ik zie bij mijn 1.8i monopoint een soort van pookje tegen de gashendel duwen als ik koud start, en ook bij het terug gaan vanuit hoge toeren houd dat ding em even rond de 1500 toeren), maar als je die al heb vervangen zou dat natuulijk goed moeten zijn.
Lambda moet trouwens wel een signaal geven als de mengverhouding in de uitlaatgassen niet oke is. Maar de lambasonde werkt alleen bij temperaturen rond de 500 graden. Hij heeft daarvoor een verwarmingselementje om hem op te warmen zodat die snel begint te werken. Wellicht ie daar iets mis mee? Kabeltjes al gecontroleerd?
Die kabel ging bij mij naar een stekker onder de accu voor in de motorruimte, misschien is die stekker los / gecorrodeerd waardoor hij geen goed contact maakt?
Ik noem maar op wat er in me opkomt, wellicht dat iemand anders nog een idee heeft?
En het probleem doet zich alleen voor als de motor helemaal koud is? Of ook na een warme start?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Is je ontsteking nog ok kijk even je verdeler na en je kan rustig met een plantespuit water over spuiten (kijk dan wel uit met aanraken der kabels :shockingzap: )
als het goed is moet moeten er geen vonken te zien zijn, zo wel vervangen die boel. Ook de bobine zo testen kan zijn dat hij uitvalt.
als het goed is moet moeten er geen vonken te zien zijn, zo wel vervangen die boel. Ook de bobine zo testen kan zijn dat hij uitvalt.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
zit geen choke op,temp zender stuk denk ik.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Als die stuk is gaat het lambda lampje branden en is er zeker een storing melding te vindenRamon&Ramon schreef:zit geen choke op,temp zender stuk denk ik.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Er is toch zoiets als een automatische choke? zoals dat vroeger genoemd werd.Ramon&Ramon schreef:zit geen choke op,temp zender stuk denk ik.
Maar k ben het met je eens dat de ouderwetse handchoke niet op een 2.0 liter zit.
Ik denk ook aan ontstekingsfalen dus kan je Michel440sports advies volgen. En dan ook die temp zender bekijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Is toch de computer die nu overneemt wat de choke vroeger deed? Bij mijn 1.8i zie je dat er mechanisch gas bij gegeven wordt...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik weet nietwaar dit over gaat,maar als de temperatuur zender stuk is heeft dat niets met het lambda lampje te maken.
Er zit geen choke op.
De temperatuurzender geeft een signaal aan de regeleenheid wat betreft de hoeveelheid brandstof die hij in moet spuiten,is deze stuk of geeft een verkeerde waarde dan start hij slecht,simpel.......
Er zit geen choke op.
De temperatuurzender geeft een signaal aan de regeleenheid wat betreft de hoeveelheid brandstof die hij in moet spuiten,is deze stuk of geeft een verkeerde waarde dan start hij slecht,simpel.......
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Meedenken kan altijd,maar geef dan wel antwoorden die ergens op slaan..........
Zoals ik hier lees dus grote kans dat temp sensor defect is ......
Heb met een plantenspuit in het donker op ontsteking gespoten maar nergens geen vonken ( is helemaal vernieuwd niet zo lang geleden maar toch even gechecked )
Bobine verhaal had ik niet echt meegekregen maar gaat vanavond in het donker nog even gebeuren.
Michel bedankt voor je advies.
Verder even geinformeerd naar een temp sensor en ga die preventief vervangen.....
Verder nog geen zin om op mijn rug in de kou mijn lambda sonde te controleren.
Wat was er ook alweer als je bij het openen van je benzinetank een zuigend geluid hoort ( vacuum ) ?? was dat goed of slecht ?
bedankt allemaal alweer voor jullie input, kom langzaam maar zeker bij een oplossing.
Ron
Heb met een plantenspuit in het donker op ontsteking gespoten maar nergens geen vonken ( is helemaal vernieuwd niet zo lang geleden maar toch even gechecked )
Bobine verhaal had ik niet echt meegekregen maar gaat vanavond in het donker nog even gebeuren.
Michel bedankt voor je advies.
Verder even geinformeerd naar een temp sensor en ga die preventief vervangen.....
Verder nog geen zin om op mijn rug in de kou mijn lambda sonde te controleren.
Wat was er ook alweer als je bij het openen van je benzinetank een zuigend geluid hoort ( vacuum ) ?? was dat goed of slecht ?
bedankt allemaal alweer voor jullie input, kom langzaam maar zeker bij een oplossing.
Ron
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Sorry ik heb het bij de citroën meegemaakt als de zender slechtwerkte of stuk was het ecu lampje ging branden en bij mijn 440 de stekker er af was ook het lampje ging branden .... maar bij na vraag bij de volvo bleek als hij slecht werkte er hooguit een melding was maar geen lampje.Ramon&Ramon schreef:Meedenken kan altijd,maar geef dan wel antwoorden die ergens op slaan..........
Sterker nog ik denk dat de mijne ook slecht werk aangezien bij koude motor hij niet wil starten (praat over 8 uur stilstaan) en pas aanslaat na ong 20 min doorstarten...
en een mens maakt wel een vergissingen en daar kom ik wel voor uit
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Helaas dertig euries voor nop uitgegeven maar weer een mogelijke oorzaak minder....
Nu blijft nog over:
Lambda sonde
Luchtlekkage cq ontluchting carter ( waar zit die eigenlijk ? )
benzinefilter ( lijkt me geen oorzaak van choke niet bijspringen )
Let op ik zeg wel choke maar het gaat om het feit dat motor niet lekker op toeren loopt als ie koud is, na paar minuten loopt ie heerlijk rustig maar ook beetje stotterig en daar wil ik graag vanaf
motor loopt flink beroerd als ie echt koud is daarna loopt ie redelijk stabiel rond de 850 toeren ....
Nu blijft nog over:
Lambda sonde
Luchtlekkage cq ontluchting carter ( waar zit die eigenlijk ? )
benzinefilter ( lijkt me geen oorzaak van choke niet bijspringen )
Let op ik zeg wel choke maar het gaat om het feit dat motor niet lekker op toeren loopt als ie koud is, na paar minuten loopt ie heerlijk rustig maar ook beetje stotterig en daar wil ik graag vanaf
motor loopt flink beroerd als ie echt koud is daarna loopt ie redelijk stabiel rond de 850 toeren ....
allemaal tot nu toe bedankt voor de vele reacties. afgelopen week dus de temperatuursensor vervangen maar weer geen oplossing voor mijn probleem helaas , blijven nadenken en zoeken tot het goed is
Bedankt Ron
Bedankt Ron
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Heb je al eens je ontsteking gecontroleert, en met name de vervroeging ervan? Is afhankelijk van toerental en temperatuur.
Je kan het niet afstellen maar wel controleren, zie vraagbaak voor verdere info.
Wim
Je kan het niet afstellen maar wel controleren, zie vraagbaak voor verdere info.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
ik heb misschien wel een andere oplossing
eerder heb ik een opel ascona gehad die koud net als een trekker
liep,behoorlijk stotteren en als je het gas losliet dan sloeg die uit
wat jij zegt heb je dat met regenweer nog iets erger?
probeer eens een andere carburateur dat was hetgene bij mijn opeltje toen ook
een andere en hij loopt weer perfect
succes
eddie
eerder heb ik een opel ascona gehad die koud net als een trekker
liep,behoorlijk stotteren en als je het gas losliet dan sloeg die uit
wat jij zegt heb je dat met regenweer nog iets erger?
probeer eens een andere carburateur dat was hetgene bij mijn opeltje toen ook
een andere en hij loopt weer perfect
succes
eddie