Verlichting autoradio dimmen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
dr hilus
2nd Gear member

Beste mensen,

Ik heb een autoradio op het oog. De displayverlichting is alleen behoorlijk fel. Overdag geen probleem, maar 's nachts een beetje lastig. De verlichting van de radio is zo gemaakt dat hij naar minder fel schakelt als je de verlichting van de auto aan zet.

Betekent dat in mijn 460 dat de autoradio-verlichting (aangezien dimlicht altijd aan is) continu gedimd is? (Zou ik overigens dus geen probleem vinden).

Hoe zou je er in een ander geval voor kunnen zorgen dat de autoradioverlichting altijd gedimd is? Moet je dan 12 volt aansluiten op de 'illumination'draad van de radio? :?: :roll:
stereo
1st Gear member

bij mij is de dasboardverlichting dimbaar door middel van een wieltje onder het stuur ( kwam ik pas na 4 weken achter) deze dimt bij mij ook de verlichting van de radio. weet niet hoe het bij u zit.
dr hilus
2nd Gear member

Geen idee, ik heb de radio nog niet gekocht. :)
Nessie
2nd Gear member

toevallig een Sony radio met blauw licht ? ;)
Volvo 850 estate AUT LPG
dr hilus
2nd Gear member

Nee, een Blaupunkt (nee, ik wist ook niet dat dat merk nog bestond...).

Het gaat om een autoradio waar geen CD/MP3 loopwerk in zit, alleen een SD slot en een USB aansluiting. Ik word een beetje kippig van mijn huidige radio/Cd-speler. Brand je een MP3-CDtje, om de haverklap overslaan ondanks schoonmaken van de lens. :crazyeyes:

Het lijkt me wel wat, gewoon een 8 Gb SD kaartje volgooien en eindeloos luisteren maar.
niels.nijsten
2nd Gear member

ik heb dezelfde functie op mijn radio. mijn licht brand alleen als ik hem in de stadlichtstand zet(stadlicht dus) en op dimlichtstand(gewoon dimlicht) in stand nul is mijn verlichting voledig uitgeschakeld. op dat moment brand mij radio verlichting dus ook fel. zodra ik het licht aan zet word de verlichting van de radio zwakker. ik denk dat je het beste even kunt meten wat voor een stroom je hebt op het ilumination kabeltje en zorgen dat hij deze stroom dan constant krijgt. dan zou de radio dus permanent gedimd licht geven in plaats van dat felle licht.
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
dash
3rd Gear member

Toen er nog een radio in zat heb ik de bestaande verlichtingsdraad van de radio verwijderd en een nieuwe getrokken vanaf de verlichtingsschakelaar, welke alleen stroom gaf wanneer deze in pos 2 stond.
Dus overdag op stand 0 gewoon lampen aan en radio ongedimd en wanneer de radio gedimt moetst worden schakelaar op stand 2.
dr hilus
2nd Gear member

Toen er nog een radio in zat heb ik de bestaande verlichtingsdraad van de radio verwijderd en een nieuwe getrokken vanaf de verlichtingsschakelaar, welke alleen stroom gaf wanneer deze in pos 2 stond
Om verwarring te voorkomen: wat bedoelen jullie met stand 0/1/2? Bij mij staat de verlichtingsknop standaard in de middelste stand, dus dimlicht aan.

Betekend dat dan ook dat het gewoon een 12V aansluiting is? (En je dus een willekeurige 12V lijn erop kunt prikken?
RobsterS70R
5th Gear member

Op mijn autoradio zit een dimfunctie in het menu en ook een zgn. blackout functie. Met deze blackout functie gaat het display na 5 seconden helemaal uit. Wanneer je de radio bediend gaat de displayverlichting weer aan.

Werkt voor mij ideaal :D
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
sjoerdb
5th Gear member

Om verwarring te voorkomen: wat bedoelen jullie met stand 0/1/2? Bij mij staat de verlichtingsknop standaard in de middelste stand, dus dimlicht aan.
middelste stand? dimlicht?

lichtschakelaar heeft 3 standen,

in 0-stand brandt er geen verlichting(en weer wel als het automatisch zit zoals in phase2)
in standje 1, brandt je stadslichten aan de voorkant en 4 lampen aan de achterkant.
in standje 2 branden je stadslichten en dimlichten aan de voorkant en 4 lampen aan de achterkant.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
dr hilus
2nd Gear member

Oeps, mijn fout. Ik zat vanochtend in de auto en ik dacht "hm, dat klopt niet":signoops:

ik bedoel dus (in mijn bouwjaar 96) de linker stand, volgens het icoontje de 0 stand.
Minimaniac
2nd Gear member

Ik zou eerst de handleiding van de radio eens doorlezen. Hier zit als het goed is ook een electrisch schema bij, daar staat wel op of het een 12 volt aansluiting is. Mogelijk heb je ook de keus om de displayverlichting anders te regelen. Bij mijn autoradio kan ik de aan uit knop kort indrukken om de verlichting feller of zachter te maken. Als het wel een 12 volt aansluiting is, kun je denk ik het best een 12 volt aansluiting via het contact er naar toe brengen. Als je een constante stroom aansluiting er op zet zou hij mogelijk de accu leeg kunnen trekken als je de auto langere tijd niet gebruikt.
dr hilus
2nd Gear member

Ik zou eerst de handleiding van de radio eens doorlezen. Hier zit als het goed is ook een electrisch schema bij, daar staat wel op of het een 12 volt aansluiting is. Mogelijk heb je ook de keus om de displayverlichting anders te regelen.
De manual had ik al van internet gedownload. Zoals je in de TS kunt lezen gaat het om een radio die bij inschakelen van de verlichting het display dimt, en dus geen andere mogelijkheden heeft om het display in te stellen.

Iedereen overigens bedankt voor jullie reactie, ik heb inmiddels een Pioneer DEH-5000UB radio gekocht. Er loopt nu een USB kabeltje van achter de radio naar het handschoenenvakje. 4 Gb USBstickje met muziek erin geprikt en rijden maar :-D

Bij deze radio kun je zelf de displaykleuren en ook de helderheid instellen. Het display brand nu dus steeds op een laag pitje. Overdag net zichtbaar, 's nachts niet hinderlijk.

Oh ja, en natuurlijk "zalig pasen en bedank vor die bloemen" iedereen :-)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”