Koppelingspedaal en afstellen koppeling

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Mijn koppelingspedaal zit vrij "hoog" is verder geen probleem want alles schakelt goed.
Maar wat ik dus niet snap:
-mijn pedaal grijpt hoog aan
-op de gaffel kan ik mijn koppeling nog wel een heel eind strakker zetten (zit nog voor de helft op het stelschroefdraad).

Ik snap dan ook niet hoe het systeem helemaal werk (theoretisch wel, maar praktisch nog nooit open gehad).

Kan ik het pedaal hoger afstellen of betekent dit dat de drukplaat gewoon weinig kracht heeft? of iets anders?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Platen stellen zelf.
Met de schroeven op de gaffel stel je enkel de hoogte van het koppelingspedaal in, deze moet even hoog zitten als het rempedaal.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Ok, dat was wat ik wilde weten, dus eigenlijk kan je weinig over de staat van de platen zeggen aan de hand van waar het pedaal aanspreekt?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Nee, inderdaad.
Je kunt het beste gewoon doorrijden.
en klein testje is om vanuit stilstand proberen op te trekken in de 3 of 4 door genoeg gas te geven en de koppeling vrij abrupt te laten aangrijpen. Sliptie serieus (niet e banden maar de koppeling) dan is het niet lang meer tot aan vervanging.

Je kunt ook gewoon flink doortrekken (volgas) en kijken of je toerental oploopt zonder dat je snelheid naar verhouding ook oploopt. Dan is je koppeling ook vrij ver heen.

Wacht in beide gevallen inet te lang want anders gaan de klinknagesl van de koppelingsplaat vreten in je vliegwiel en dan moet je iets meer vervangen, Dus rij niet met slippende koppeling door.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

De koppeling doet verder zijn werk goed, die testjes al gedaan en alles doet wat het moet doen.
Bovendien zie je als je goed in de bak kijkt nog de groeven in de plaat zelf (nu is de plaat ook wel erg ver versleten als je die niet meer ziet denk ik, maar toch).
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zit maar een plaat in,geen twee!
In een motorfiets zitten meerdere platen!:)
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Bedoelt waarschijnlijk beide kanten van de koppeling ::idea:
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Dan allee pedaal hoogte instellen en gewoon doorrijden!
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”