Hallo allemaal, Gaarne jullie mening over het volgende;
Als ik plotseling, bij b.v. inhaalmanouvre stevig gas geef en doortrek
voordat ik opschakel, gebeurt er even niets, hooguit één seconde en
dan gaat hij er vandoor. In mijn spiegel zie ik dan een "rookexplosie"
die maar heel kort duurt. Daarna is alles weer normaal. Bij "normaal" gebruik is er geen rook te zien ook niet bij de koude start. Mijn motor loopt perfect, gebruikt bijna geen full-synth. olie, start meteen en de EGR is zojuist gereinigd, na 33 dkm met weinig vervuiling.De prestaties zijn nog als nieuw na 290.000 km. Verbruik 1:18. Shell V-Power.Zou het kunnen zijn dat b.v. de spanrol v.d. distributieriem niet meer perfect is, waardoor er problemen met de kleptiming zouden kunnen komen. Of is het de turbo die overigens nog steeds een duw in je rug geeft, de oorzaak? Gaarne Uw mening. Groeten van tom.
motor S60D5. 10/2002 163PK.Standaardmotor.
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Injectoren? Zou de rook kunnen verklaren.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Volgens mij hoeft dat niets bijzonders te zijn.
Bij rustig rijden blijven er roetdeeltjes in het uitlaatsysteem achter, als je hem dan flink op z'n staart trapt komt dat ineens uit de uitlaat. Ik heb precies hetzelfde met mijn D5 uit 2002 met nu 240000km op de teller.
Om zeker te zijn, doe dit eens 3 keer achter elkaar. Als het goed is zie je de 3e keer geen zwarte rook meer. De uitlaat is dan schoon en er is niets bijzonders aan de hand.
Bij rustig rijden blijven er roetdeeltjes in het uitlaatsysteem achter, als je hem dan flink op z'n staart trapt komt dat ineens uit de uitlaat. Ik heb precies hetzelfde met mijn D5 uit 2002 met nu 240000km op de teller.
Om zeker te zijn, doe dit eens 3 keer achter elkaar. Als het goed is zie je de 3e keer geen zwarte rook meer. De uitlaat is dan schoon en er is niets bijzonders aan de hand.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Hnagt ervan af hoe vaak het voorkomt. Als je de roet eruit geblazen hebt en na bijv een half uur rijden weer een pluim uitkomt zit er wel iets mis.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)