Hoi,
sinds een 2tal weken heb ik een set 17' originele volvo spartacus velgen gekocht. Hierom liggen goodyear eagle nct 5 banden in de juiste maat 205/50/17 en snelheidsindex 93W
Sindsdien zit ik met een trilling in de wagen, en deze begint te ergeren vanaf een 100km/h en gaat zo tot 130 en dan zwakt het terug af.
Dit is niet een trilling die je voelt in het stuur maar door de hele wagen.
de wielen zijn goed uitgebalanceerd normaal gezien.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn??
Uitlijning van de wagen?
Een band die niet 100% correct gemonteerd is?
alvast bedankt
Trilling na monteren 17' velgen
- Summum
- 6th Gear member
Zijn het nieuwe of gebruikte velgen?
Mijn broer heeft een vergelijkbaar probleem gehad met zijn Saabrio, daar bleek een klein deukje aan de binnenzijde van een van de velgen de boosdoener.
Mijn broer heeft een vergelijkbaar probleem gehad met zijn Saabrio, daar bleek een klein deukje aan de binnenzijde van een van de velgen de boosdoener.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- nossy
- 4th Gear member
De velgen zjin als nieuw alsook de banden!Summum schreef:Zijn het nieuwe of gebruikte velgen?
-
- 4th Gear member
Hoogte slag is dat je band dus het loop vlak dus niet helemaal rondt is. Dat staat dus los van balans.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

- Blue Thunder
- 2nd Gear member
Ik heb zelfde verhaal gehad. Nieuwe velgen+banden en elke keer trillen vanaf de 90 tot 140 en daarna werd het weer minder. Banden 3x gebalanceerd, op andere plek gezet maar het bleef trillen. Uiteindelijk bleek er een hoogte slag in 3!!! van de 4 nieuwe banden te zitten....
Heb toen onder garantie 3 nieuwe gekregen en sindsdien rijdt de auto weer zonder trillingen
Heb toen onder garantie 3 nieuwe gekregen en sindsdien rijdt de auto weer zonder trillingen

S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
- nossy
- 4th Gear member
hoi,
allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Deze week zelf wat geprobeerd, door vooraan de winterbanden te monteren, en dan was het ook weg.
Ik heb het linker voorwiel rechts geplaatst en andersom en het probleem is mee van plaats veranderd.
Dus er is 1 wiel waar een probleem mee is denk ik.
Dinsdag naar de bandenboer want die was een week in verlof.
allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Deze week zelf wat geprobeerd, door vooraan de winterbanden te monteren, en dan was het ook weg.
Ik heb het linker voorwiel rechts geplaatst en andersom en het probleem is mee van plaats veranderd.
Dus er is 1 wiel waar een probleem mee is denk ik.
Dinsdag naar de bandenboer want die was een week in verlof.
- Stevys88
- 2nd Gear member
Het kan ook zijn dat je een lichte flat-spot hebt op een van je banden. Heb ik ook met dank een een noodstop 
Het zou ook best kunnen dat 1 van je velgen niet 100% rond is: schijnt wel eens voor te komen bij Volvo aldus de bandenboer....
Hier zijn ze bij de bandenboer 4-uur bezig geweest met balanceren en nu is het volledig weg. Echt super mensen daar.

Het zou ook best kunnen dat 1 van je velgen niet 100% rond is: schijnt wel eens voor te komen bij Volvo aldus de bandenboer....
Hier zijn ze bij de bandenboer 4-uur bezig geweest met balanceren en nu is het volledig weg. Echt super mensen daar.
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
-
- 2nd Gear member
Hmm, ik heb een soortgelijke trilling in mijn auto, alleen zit het bij mij iets anders: vanaf 110 km/h hoor je een soort heel laag gezoem (= de trilling) ... bij 130 km/h is het duidelijker voelbaar als trilling en hoor je door de trilling een lage brom.
Rond de 150 km/h is de trilling het best te voelen en hoor je een hogere brom. Op nóg hogere snelheden lijkt ook dat weer wat af te nemen en verdwijnen de trilling én de brom.
Het lijkt aan het rechter voorwiel te liggen (rechts tril je het meest), maar het stuur trilt niet mee. De dealer dacht al dat het probleem misschien in de aandrijflijn zit, maar ik heb een vermoeden dat het toch de banden zijn of één band is (Michelin Pilot Sport PS2, waarop nog zo'n 3 mm profiel zit).
Herkent iemand mijn omschrijving? Of klinkt dit toch anders? En hoe herken je zo'n hoogteslag? (oftewel wat zeg ik tegen mijn dealer en hoe kan ik het zelf nakijken?)
Rond de 150 km/h is de trilling het best te voelen en hoor je een hogere brom. Op nóg hogere snelheden lijkt ook dat weer wat af te nemen en verdwijnen de trilling én de brom.
Het lijkt aan het rechter voorwiel te liggen (rechts tril je het meest), maar het stuur trilt niet mee. De dealer dacht al dat het probleem misschien in de aandrijflijn zit, maar ik heb een vermoeden dat het toch de banden zijn of één band is (Michelin Pilot Sport PS2, waarop nog zo'n 3 mm profiel zit).
Herkent iemand mijn omschrijving? Of klinkt dit toch anders? En hoe herken je zo'n hoogteslag? (oftewel wat zeg ik tegen mijn dealer en hoe kan ik het zelf nakijken?)
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden

-
- 2nd Gear member
Ohja, nog een toevoeging: bij sommige soorten wegdek lijkt het erger. Ook als ik even flink heb geaccelereerd (bijv. iemand inhalen en snel van 100 tot 140 optrekken) dan lijkt hij een minuut ofzo erger te trillen... daarna wordt het weer minder.
Ik hoop niet dat het iets van speling in de aandrijflijn kan zijn (die uitzet doordat hij door de hogere krachten verwarmt), dat zou wel behoorlijk vervelend zijn...
Ik hoop niet dat het iets van speling in de aandrijflijn kan zijn (die uitzet doordat hij door de hogere krachten verwarmt), dat zou wel behoorlijk vervelend zijn...

-
- 2nd Gear member
nossy: nog even een vraag over jouw probleem: merkte je ook soms verschil tussen typen wegdek? Dat het op sommige soorten wegdek meer is dan op andere? Of als je banden warm of juist koud waren, dat het dan erger was?

- nossy
- 4th Gear member
qua wegdek voelde ik eigenlijk geen verschil maar er zat wel een licht verschil op tussen koude en warme bandenSorcerer schreef:nossy: nog even een vraag over jouw probleem: merkte je ook soms verschil tussen typen wegdek? Dat het op sommige soorten wegdek meer is dan op andere? Of als je banden warm of juist koud waren, dat het dan erger was?
- nossy
- 4th Gear member
Zit nu eigenlijk met een nieuw probleem!
Toen de banden vervangen zijn, zijn deze vervangen door banden van het zelfde merk en type, alleen hadden de nieuwe een snelheidsindex 93v en rim protector's.
het was me toen al opgevallen dat het stuurwiel net niet in de rechtuitstand stond bij rechtdoor rijden.
Nu bij het afhalen van mijn nieuwe wagen, waar de velgen van de oude onder gekomen zijn had ik gezien dat ze de 2 banden combinatie's gewisselt hadden.
dus LV een 93v en RV een 93W zonder rimprotector en LA een 93w en RA een 93v met rimprotector.
dus ik dacht ik leg even de beide snelheidsindexen op dezelfde as om verdere problemen te vermijden.
nu stond mijn stuur opnieuw niet meer in de rechtuistand, het stond licht naar LINKS gedraaid en dit met de snelheidsindex 93w voor en 93v achter.
Vandaag heb ik nu de banden eens van voor naar achter gewisselt, nu staat mijn stuur opnieuw niet in de rechtuistand, maar staat het licht naar RECHTS gedraaid.
Is er iemand die mij hier een logische verklaring kan voor geven.
Ik dacht dat als je van voor naar achter of anders gaat wisselen moet je toch hetzelfde effect krijgen, maar ik krijg een averechts effect :oops:
Toen de banden vervangen zijn, zijn deze vervangen door banden van het zelfde merk en type, alleen hadden de nieuwe een snelheidsindex 93v en rim protector's.
het was me toen al opgevallen dat het stuurwiel net niet in de rechtuitstand stond bij rechtdoor rijden.
Nu bij het afhalen van mijn nieuwe wagen, waar de velgen van de oude onder gekomen zijn had ik gezien dat ze de 2 banden combinatie's gewisselt hadden.
dus LV een 93v en RV een 93W zonder rimprotector en LA een 93w en RA een 93v met rimprotector.
dus ik dacht ik leg even de beide snelheidsindexen op dezelfde as om verdere problemen te vermijden.
nu stond mijn stuur opnieuw niet meer in de rechtuistand, het stond licht naar LINKS gedraaid en dit met de snelheidsindex 93w voor en 93v achter.
Vandaag heb ik nu de banden eens van voor naar achter gewisselt, nu staat mijn stuur opnieuw niet in de rechtuistand, maar staat het licht naar RECHTS gedraaid.
Is er iemand die mij hier een logische verklaring kan voor geven.
Ik dacht dat als je van voor naar achter of anders gaat wisselen moet je toch hetzelfde effect krijgen, maar ik krijg een averechts effect :oops:
- Thijs
- 7th Gear member
Wellicht zit er een miniem verschil in rolweerstand door ander rubber of profiel, dan heeft bv links meer weerstand als rechts en dan trekt je stuur dus scheef! Er wordt niet voor niets geadviseerd om in ieder geval links en rechts dezelfde type banden te monteren!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015