Ik wil graag weten hoe je kan controleren of de carterontluchting goed werkt.
Het zwarte potje voorop de motor ziet er wel smerig uit van binnen.
Slangetje ziet er zo niet smerig uit.
Graag hoor ik van jullie
carterontluchting
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 10:08
Vanaf de aankoop van mijn volvo 440 is nl het volgende gebeurt:
Bij aanschaf stond oliepeil op minimum. Lekkage is me toen niet opgevallen. Heb er wat bij gegooid en toen begon ik problemen te krijgen met de oliedop. Deze lekte en flink olie elke keer over het blok. Na vervangen van deze dop geen probleem meer en lekte ook niet meer uit dop.
Na het verversen van de olie en filter begon ik lekkage te krijgen uit wat mij lijkt de carterpakking. Aan de kant van het stuur lekt hij in de hoek van het randje van de carter. Of ergens van boven vandaan, maar is niet te zien zo!
Carterpakking (er zat een vloeibare pakking tussen) vervangen door een originele pakking (volvo). Na eerst alle resten verwijderd te hebben. Nog steeds lekkage.
Deze pakking er weer af en zelf een vloeibare pakking aangebracht....Nog steeds lekkage.
Als ik de auto stilzet zie ik nog niets lekken maar na een minuut of 5-10 lekt het er weer druppelgewijs uit. Hoe meer naar het maximum van de peilstok de olie gevuld is hoe meer hij lekt. Zo op het minimum lekt hij druppels.
Als motor draait en ik haal de oliedop eraf dan danst de dop een beetje op het blok, het is niet zo dat er heel veel druk opstaat ofzo..
Iemand enig idee want wordt er een beetje moedeloos van zo...
Bij aanschaf stond oliepeil op minimum. Lekkage is me toen niet opgevallen. Heb er wat bij gegooid en toen begon ik problemen te krijgen met de oliedop. Deze lekte en flink olie elke keer over het blok. Na vervangen van deze dop geen probleem meer en lekte ook niet meer uit dop.
Na het verversen van de olie en filter begon ik lekkage te krijgen uit wat mij lijkt de carterpakking. Aan de kant van het stuur lekt hij in de hoek van het randje van de carter. Of ergens van boven vandaan, maar is niet te zien zo!
Carterpakking (er zat een vloeibare pakking tussen) vervangen door een originele pakking (volvo). Na eerst alle resten verwijderd te hebben. Nog steeds lekkage.
Deze pakking er weer af en zelf een vloeibare pakking aangebracht....Nog steeds lekkage.
Als ik de auto stilzet zie ik nog niets lekken maar na een minuut of 5-10 lekt het er weer druppelgewijs uit. Hoe meer naar het maximum van de peilstok de olie gevuld is hoe meer hij lekt. Zo op het minimum lekt hij druppels.
Als motor draait en ik haal de oliedop eraf dan danst de dop een beetje op het blok, het is niet zo dat er heel veel druk opstaat ofzo..
Iemand enig idee want wordt er een beetje moedeloos van zo...
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik denk aan de achterste krukaskeerring...
haal je peilstok er eens uit. Zet er een ballon op en laat de moter even 1500 toeren draaien. De ballon mag zich dan niet gaan vullen maar moet in elkaar gezogen worden.
haal je peilstok er eens uit. Zet er een ballon op en laat de moter even 1500 toeren draaien. De ballon mag zich dan niet gaan vullen maar moet in elkaar gezogen worden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 10:08
Bedankt voor je reactie!
pff hoop t niet want dat zijn nogal kosten!!!
Hoe kan je zien dat t de keerring is of is dat zo bijna niet te zien.
Is er ook nog wel zo mee te rijden of wordt t steeds erger en is laten maken onoverkomelijk.
Auto heeft nog geen ton gelopen nl. en koppeling is nog goed! Anders zou ik het samen met koppeling doen.
Het tweede deel van je antwoord over ballon ga ik morgen proberen, dit zegt dan wat over de carterontluchting???
pff hoop t niet want dat zijn nogal kosten!!!
Hoe kan je zien dat t de keerring is of is dat zo bijna niet te zien.
Is er ook nog wel zo mee te rijden of wordt t steeds erger en is laten maken onoverkomelijk.
Auto heeft nog geen ton gelopen nl. en koppeling is nog goed! Anders zou ik het samen met koppeling doen.
Het tweede deel van je antwoord over ballon ga ik morgen proberen, dit zegt dan wat over de carterontluchting???
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Tussen je bak en blok zit een beugel vast met ongv 6 bouten (dop 15 of 17) Haal die er eens af, komt de olie daarvandaan (tussen je blok en bak) kan je er bijna vanuit gaan dat het de krukaskeering is. Kan ook van hogeraf komen, maar daar lekt het meestal niet zo hard ( kleppendeksel pakking/nokkenaskeerring)
Met die ballon meet je idd de carterontluchting. Hij mag niet uit de peilstok namelijk staan blazen (overdruk)
Met die ballon meet je idd de carterontluchting. Hij mag niet uit de peilstok namelijk staan blazen (overdruk)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 10:08
Die beugel heb ik vorige keer al weg gehaald en inderdaad waar die beugel zit komt het vandaan. Het lijkt of olie uit pakking komt maar waarschijnlijk lekt de olie dus net naar die rand en lekt het daar??
Eerst geprobeerd met een boterhamzakje (had geen ballon) om de peilstokbuis heen. Dit lukte niet want olie komt eruit spetteren namelijk en zakje werkt niet.
Met ballon gebeurt het volgende: ballon wordt bol, je kan er wel makkelijk in knijpen , hij blaast hem niet op ofzo maar ik begrijp dat dit dus al niet mag????!!!!
Misschien toch nog hoop dat carterontluchting probleem is en door overdruk de olie naar buiten wordt geperst??
Eerst geprobeerd met een boterhamzakje (had geen ballon) om de peilstokbuis heen. Dit lukte niet want olie komt eruit spetteren namelijk en zakje werkt niet.
Met ballon gebeurt het volgende: ballon wordt bol, je kan er wel makkelijk in knijpen , hij blaast hem niet op ofzo maar ik begrijp dat dit dus al niet mag????!!!!
Misschien toch nog hoop dat carterontluchting probleem is en door overdruk de olie naar buiten wordt geperst??
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.12.2008 - 10:08
Auto toch maar door garage laten controleren.
Inderdaad zat oliescheider flink dicht, het slangetje had ik al schoongeblazen maar viel mee met sludge.
Je kan de carterventilatie controleren door te blazen in oliepeilbuis en je moet dan door kunnen blazen. Met je mond kom je er niet bij maar met luchtpistool kan je voorzichtig blazen. Je voelt de lucht dan uit je oliescheider komen.
Ze hebben in de oliescheider een gaatje geboord zodat de motor wat meer lucht heeft.
Helaas lekt de motor nog steeds dus ben ik waarschijnlijk helaas te laat en is kering van krukas reeds kadoek.
Heb er oil stop leak van wynns ingegooid misschien helpt dat nog een beetje want de reparatiekosten zijn anders te hoog.
Inderdaad zat oliescheider flink dicht, het slangetje had ik al schoongeblazen maar viel mee met sludge.
Je kan de carterventilatie controleren door te blazen in oliepeilbuis en je moet dan door kunnen blazen. Met je mond kom je er niet bij maar met luchtpistool kan je voorzichtig blazen. Je voelt de lucht dan uit je oliescheider komen.
Ze hebben in de oliescheider een gaatje geboord zodat de motor wat meer lucht heeft.
Helaas lekt de motor nog steeds dus ben ik waarschijnlijk helaas te laat en is kering van krukas reeds kadoek.
Heb er oil stop leak van wynns ingegooid misschien helpt dat nog een beetje want de reparatiekosten zijn anders te hoog.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44
De krukaskering kost iets van 35 euro.
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic