Is de S80 standaard met een alarm uitgerust ?

Plaats reactie
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Is de S80 af-fabriek met een alarm is uitgerust ?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het een optie was bij de oudere types maar ik kan dat helaas niet terugvinden en weet dit daardoor ook niet zeker.

Wat in ieder geval werkt:

- de immobilizer
- de geblokkeerde slotstand (te deactiveren middels schakelaar; deactivatie wordt óók in het computerdisplay aangegeven)
- de automatische hervergrendeling
- de knipperlichtsignalen bij het ver-/ontgrendelen van de auto met de afstandsbediening

Maar toen ik onlangs de deactivatie van de geblokkeerde slotstand uitprobeerde en vervolgens in de auto bleef zitten met de sloten vergrendeld en dus (??) ingeschakeld alarm, gebeurde er verder niets !
Het gaat me op dit moment te ver om ruiten in te gaan slaan en deuren enz. open te gaan breken om de werking van het alarm te controleren waarna blijkt dat ik helemaal geen alarm heb ! :lol:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

nee, een alarm is nooit als std voorziening geweest
Volvo for life
vin940
4th Gear member

De immobilizer is standaard, deuren gaan als je een recente S80 heb. Die gaan namelijk als je dus in de auto blijft zitten, of als je de auto openend en niet de deuren open maakt. Gaat dus na dacht ik 30 seconden de deuren van zelf op slot. Met in de auto zitten bedoel ik dat je het contact uit zet en de deuren dicht maakt met ab en dan weer open maakt met ab Dan krijg je het zelfde verhaal. Sinds kort kan er vanaf fabriek een can-bus alarm geplaatst worden, maar vaak om klasse 3 goedkeuring te krijgen moet er achteraf toch nog iets bij gebouwd worden. Dus echt standaard is het niet.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

Maar deze storringen kan je namelijk ook krijgen door een niet goed werkend constotmodule, die nieuwe modelen dus sleutel met een stompje hebben géén contactslot meer maar een module. Voor je gevoel draai je wel een soort sleutel rond, maar is zeker geen slot. Werk met transponder herkening en met microswits die in gedrukt worden.

6th Gear member
Contacteer:

Helemaal duidelijk Bart.

Kom ik nu tot de kardinale vragen:

- hoe kan ik 'zien' of mijn auto wèl of niet met een alarm is uitgerust ?
- hoe is de werking te controleren ?

Uit het instructieboekje heb ik begrepen dat, naast het alarm, een bewegingsmelder en/of kantelsensor weer extra opties op het alarm zijn. Deze worden n.l. afzonderlijk vermeld. ("bij auto's met bewegingsmelder" ; "bij auto's met kantelsensor")
Het feit dat er niets gebeurde toen ik, bij vergrendelde portieren, in de auto bleef zitten en bewoog, zou dus al aantonen dat ik in ieder geval géén bewegingsmelder heb.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

deur op slot met handzender, minuutje wachten en dan los maken met sleutel, herrie is alarm, geen herrie is geen alarm
Volvo for life
vin940
4th Gear member

bart simpson schreef:deur op slot met handzender, minuutje wachten en dan los maken met sleutel, herrie is alarm, geen herrie is geen alarm
Klopt helemaal

6th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:deur op slot met handzender, minuutje wachten en dan los maken met sleutel, herrie is alarm, geen herrie is geen alarm
We zijn er bijna maar ...... toch nog een paar vragen want in mijn instructieboekje staat de volgende tekst:

>>>
Alarm inschakelen

Druk op UNLOCK op de afstandsbediening. Twee lange knipperlichtsignalen van de richtingaanwijzers bevestigen dat het alarm is uitgeschakeld. Bij bepaalde modellen kan de sleutel worden gebruikt om het alarm uit te schakelen.
<<<

De door jou aangegeven procedure geeft geen herrie maar als ik de procedure met de sleutel zoals in de laatste zin (cursief) wordt vermeld toepas, geven de knipperlichten óók twee lange knipperlichtsignalen !

Vragen:

- hoe is evt. vast te stellen dat ik een auto van de genoemde 'bepaalde modellen' heb ?
- is ook bij auto's zonder alarm toch het controlelampje (rode LED) boven op het dashboard aanwezig ?
- zijn de 'twee lange knipperlichtsignalen' uitsluitend aan het alarm gekoppeld of óók aan de centrale deurvergrendeling zodat deze ook signalen geven indien de auto niet met een alarm is uitgerust ?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Die knipperfunctie zit al aan de ontgrendeling, niet aan het deactieveren van het alarm.
Het ledje is een mogelijke indicator van alarm, niet de specifieke, in NL is alleen een ledje een z.g. "Haags alarm"
Als hij niet afgang door genoemde procedure heb je gaan alarm.
BM
2nd Gear member
Contacteer:

Veel mensen laten hun alarm deactiveren bij de dealer omdat deze veel loze meldingen geeft. Dit komt vaak door slijtage van contacten of defect aan de noodaccu bij de hoorn. Kosten zijn vaak te hoog...dan maar even deactiveren.
V 70 2.4T 200 pk, RTI, Sportleder, 18 inch R velgen, HU803, K&N luchtfilter
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
vin940
4th Gear member

Tot je een lege accu hebt dan heb je een probleem.

Geartronic member
Contacteer:

BM schreef:Veel mensen laten hun alarm deactiveren bij de dealer omdat deze veel loze meldingen geeft. Dit komt vaak door slijtage van contacten of defect aan de noodaccu bij de hoorn. Kosten zijn vaak te hoog...dan maar even deactiveren.
Een alarm is vaak een verzekeringsverplichting dat jaarlijks op een goede werking gecontroleerd moet worden, daar krijg je een schriftelijke verklaring van (SCM formulier) heb je geen bewijsbaar goed functionerend alarm krijg je of in het geheel geen uitkering of een aanmerkelijk hoger eigen risico voor je kiezen, bekijk die "hoge kosten" ook even vanuit dat perspectief.
BM
2nd Gear member
Contacteer:

Vaak is voor een wat oudere S80 geen klasse3 alarm meer verplicht. Bij mijn verzekering alleen klasse1 ( startonderbreking ), en die zit er gewoon op. Bij mijn vorige maatschappij idem dito.
V 70 2.4T 200 pk, RTI, Sportleder, 18 inch R velgen, HU803, K&N luchtfilter
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
Plaats reactie

Terug naar “S80”