Verstopte remleiding

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
markwprins
2nd Gear member

Sinds enkele weken staat mijn 164 stil met remproblemen. Nu het weer weer wat beter is ben ik er maar eens onder gekropen om het probleem te zoeken.

Het probleem was: Helemaal geen remdruk

Wat ik gedaan heb is het systeem ontluchten. Ik kwam er achter dat rechts achter bijna geen remvloeistof uit de ontluchtingsnippel kwam. Het bleek te liggen aan de flexibele slang die vanaf dat "druk-verdeler-ding" net voor de achteras naar de remleiding van de achteras naar de cilinder loopt. Deze zit helemaal verstopt. Deze ga ik dus vervangen.
Ik heb ook dat "druk-verdeler-ding" een paar keer 'ontlucht', er kwam eerst heeeel vieze vloeistof uit, nu is het mooi en helder weer.

Maar nu mijn vraag: Hoe kan het dat door een zo'n verstopte remleiding alle druk uit het systeem weg is? Het vloeistof reservoir is namelijk helemaal leeg gelopen toen de auto stil stond.

Mijn antwoord: Ik denk dat de leiding lek is geweest en er wellicht vuil in is gekomen, door de lekke leiding is het systeem eerst leeg gelopen en daarna door het vuil verstopt geraakt.
Iroll
6th Gear member

Deze flexibele slangen raken verstopt doordat ze van binnen imploderen, de binnenvoering laat los van de buitenmantel. Vervang ze maar allemaal, als er een gaat volgt de rest binnenkort. Maar dit veroorzaakt geen lek, daar zou ik eerst eens naar op zoek gaan. Het kan zijn dat de remvloeisof in de rembekrachtiger beland door een inwendig lek daarin Dat zie je dus niet. remedie in dat geval is de bekrachtiger vervangen. Duur geintje. Maar eerst alle mogelijke lekplekken na lopen zoals remklauwen, hoofdremcylinder etc.
markwprins
2nd Gear member

Hmm, daar was ik al bang voor. Ik ben ook erg bang dat de hoofdremcilinder kapot is. Na het ontluchten van enkele cilinders moet de druk op het rempedaal toch hoger worden? Dat wordt hij bij mij niet...

Nog een vraagje: Hoe controleer je of de remklauwen niet lekken? Moeten ze dan helemaal van de schijven af, of is het voldoende als er geen vloeistof uit de nippels of slangen komt?
markwprins
2nd Gear member

Ik ben net terug van de Volvo handelaar hier in de buurt. Twee nieuwe remslangen rijker. Maar een snelle check zei dat mijn hoofdremcilinder de geest heeft gegeven.
Ik heb de twee boutjes los gehaald en hem iets van de bekrachtiger getrokken. Het contactoppervlak was vochtig wat duidt op een kapotte hoofdremcilinder... Hij is besteld.
Iroll
6th Gear member

Okay, probleem opgelost, hoef je niet weer alles los te gooien! Denk erom dat je voor het ontluchten de remsensor eruit draait in het verdeelblok. Weer terugplaatsen als je helemaal klaar bent met ontluchten en denk om de juiste volgorde van het ontluchten. Zie haynes of green manual. Succes.
markwprins
2nd Gear member

Hij remt weer als een malle!

Alleen nu sist de rembekrachtiger in het begin even. Als ik dan op die slang druk welke er uit komt, dan is het over. De aansluiting zit er ook erg losjes op, maar ik krijg hem niet vaster. Is hier een speciale skill voor nodig?
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
whitehorsekart
5th Gear member

Je moet hem eruit kunnen klikken en dan met een klein beetje siliconenkit weer monteren.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
markwprins
2nd Gear member

Ok, ga ik dat even regelen. Bedankt voor de tips, ook van Iroll natuurlijk ;)

Groeten,
Mark
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”