Wij zijn aan het overwegen om onze tweede auto (Citroën Berlingo Multispace) om te ruilen voor een 240 estate met derde bank op benzine.
Het gaat hier wat mij betreft dan om een van de latere exemplaren, dus uit 1992/1993, met een 2.0l motor.
Kunnen jullie aangeven of dit qua betrouwbaarheid een goede keuze is? Namelijk graag niet al te veel problemen, er worden overigens maar weinig kilometers mee gereden.
Hoe staat het met de roestgevoeligheid van 240's uit deze bouwjaren?
Zijn er verder nog items waar extra op gelet dient te worden bij aanschaf?
Wat mag een goed exemplaar met derde bank eigenlijk kosten?
Graag jullie reactie vanuit de ervaringen die jullie ermee hebben.
Groeten,
Mistral
Advies gevraagd over aanschaf 240 estate
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Waarom beslist een 2 liter?
Even kijken op: www.volvorider.web-log.nl voor aankooptips
Letten op roest bij de dorpel van de achterklep (achter de bumper), wielranden achter, reservewielbak, bodem onder de achterbank tegen de dorpels aan.
Verder weinig roest over het algemeen.
Het is beter een strakke en nette te kopen, de rest kan vrij eenvoudig worden gefixt indien nodig.
Fixeer je niet op lage Km standen daarom.
Het is fijn als er historie bij de auto is zodat je een beetje kunt achterhalen hoe het met het onderhoud is gesteld.
De aanschaf prijs varieert tussen de € 500 en € 7000 of hoger en is erg afhankelijk van de staat en de uitvoering.
En weinig Km's mee rijden?.....wacht maar af
Even kijken op: www.volvorider.web-log.nl voor aankooptips
Letten op roest bij de dorpel van de achterklep (achter de bumper), wielranden achter, reservewielbak, bodem onder de achterbank tegen de dorpels aan.
Verder weinig roest over het algemeen.
Het is beter een strakke en nette te kopen, de rest kan vrij eenvoudig worden gefixt indien nodig.
Fixeer je niet op lage Km standen daarom.
Het is fijn als er historie bij de auto is zodat je een beetje kunt achterhalen hoe het met het onderhoud is gesteld.
De aanschaf prijs varieert tussen de € 500 en € 7000 of hoger en is erg afhankelijk van de staat en de uitvoering.
En weinig Km's mee rijden?.....wacht maar af

245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
De 2.0 liter zal slaan op een super polar uitvoering uit Italië. Deze 2.0 liter uitvoeringen zijn in Nederland bijna niet geleverd.
De modellen na 1990 kennen bijna geen roestproblemen meer. Meer info? Stuur een mailtje naar volvorider@hetgesprek.nl
of kijk op de hierboven en hieronder genoemde web-log.
De modellen na 1990 kennen bijna geen roestproblemen meer. Meer info? Stuur een mailtje naar volvorider@hetgesprek.nl
of kijk op de hierboven en hieronder genoemde web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Mistral
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 10.12.2005 - 19:20
- Locatie: Midden Nederland
Bedankt voor de snelle reactie en tips.
2.0 liter omdat ik denk dat die versie betrouwbaarder en wellicht goedkoper is. Of klopt dat niet?
Veel vermogen hebben wij ook niet nodig. Het is een tweede auto en ik heb al bijtelling voor privékilometers bij de V50, vandaar weinig kilometers.
Kunnen jullie nog iets over de beschikbaarheid van estates met een derde bank zeggen?
Alvast bedankt.
2.0 liter omdat ik denk dat die versie betrouwbaarder en wellicht goedkoper is. Of klopt dat niet?
Veel vermogen hebben wij ook niet nodig. Het is een tweede auto en ik heb al bijtelling voor privékilometers bij de V50, vandaar weinig kilometers.
Kunnen jullie nog iets over de beschikbaarheid van estates met een derde bank zeggen?
Alvast bedankt.
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
2.3 liter net zo goed, maakt niks uit, ook niet in de kosten en in de bouwjaren die je noemt is het merendeel 2.3L, ruimere keuze dus.
Ik zou privé in de 240 gaan rijden en een rittenadministratie voor de leaser gaan bijhouden, ben je de bijtelling kwijt.
Derde bankje eventueel wel te vinden op marktplaats e.d,...even zoeken.
Ik zou privé in de 240 gaan rijden en een rittenadministratie voor de leaser gaan bijhouden, ben je de bijtelling kwijt.
Derde bankje eventueel wel te vinden op marktplaats e.d,...even zoeken.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Er zijn nu derde bankjes met gordels te koop op de volvo240-260 register.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Al iets op het oog?Mistral schreef:Bedankt voor de snelle reactie en tips.
2.0 liter omdat ik denk dat die versie betrouwbaarder en wellicht goedkoper is. Of klopt dat niet?
Veel vermogen hebben wij ook niet nodig. Het is een tweede auto en ik heb al bijtelling voor privékilometers bij de V50, vandaar weinig kilometers.
Kunnen jullie nog iets over de beschikbaarheid van estates met een derde bank zeggen?
Alvast bedankt.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
HEE! al iets op het oog?Mistral schreef:Bedankt voor de snelle reactie en tips.
2.0 liter omdat ik denk dat die versie betrouwbaarder en wellicht goedkoper is. Of klopt dat niet?
Veel vermogen hebben wij ook niet nodig. Het is een tweede auto en ik heb al bijtelling voor privékilometers bij de V50, vandaar weinig kilometers.
Kunnen jullie nog iets over de beschikbaarheid van estates met een derde bank zeggen?
Alvast bedankt.



245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Niks anders te doen Jaap......

www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Vermoedde had ik al.......

www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Mistral
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 10.12.2005 - 19:20
- Locatie: Midden Nederland
Nee, nog niets op het oog.
Het feit dat de 2.3 ook vrij probleemloos is maakt het zoeken wellicht wel makkelijker.
Ik weet van een andere klassieker (Citroën DS) dat de 2.3 snel problemen oplevert. Namelijk zelfde blok als de 2.1 met alleen een grotere boring, hierdoor snel koelingsproblemen en dus koppakking, kromme kop etc.. Mede hierdoor (het is natuurlijk wel een totaal nader merk en ander blok), dacht ik hoe kleiner en eenvoudig hoe zekerder.
Wij rijden er wel weinig kilometers mee, maar je wil niet stranden met kleine kinderen aan boord.
Weet iemand nog een nette uitvoering voor een redelijk bedrag?
Het feit dat de 2.3 ook vrij probleemloos is maakt het zoeken wellicht wel makkelijker.
Ik weet van een andere klassieker (Citroën DS) dat de 2.3 snel problemen oplevert. Namelijk zelfde blok als de 2.1 met alleen een grotere boring, hierdoor snel koelingsproblemen en dus koppakking, kromme kop etc.. Mede hierdoor (het is natuurlijk wel een totaal nader merk en ander blok), dacht ik hoe kleiner en eenvoudig hoe zekerder.
Wij rijden er wel weinig kilometers mee, maar je wil niet stranden met kleine kinderen aan boord.
Weet iemand nog een nette uitvoering voor een redelijk bedrag?
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20818
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Die Jaap aangeeft lijkt mij inderdaad ook wel in orde. Redelijk betrouwbaar adres ook.
En ook ik raad je aan je licht bij www.volvolvo.nl op te steken.
Daarnaast, misschien is de 'L Est in Vlaardingen wat. Dan krijg je ook nog wat terug voor die Berlingo. Die heeft namelijk en VOLVO en Citroën.
Hij is wel stevig aan de prijs. Maar succes met zoeken.
En ook ik raad je aan je licht bij www.volvolvo.nl op te steken.
Daarnaast, misschien is de 'L Est in Vlaardingen wat. Dan krijg je ook nog wat terug voor die Berlingo. Die heeft namelijk en VOLVO en Citroën.
Hij is wel stevig aan de prijs. Maar succes met zoeken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Mistral
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 10.12.2005 - 19:20
- Locatie: Midden Nederland
Bedankt voor al jullie tips.
Er is mij inmiddels een 740 2.3 estate uit 1990 aangeboden. Eerste eigenaar en schijnt mooi exemplaar te zijn. Ik ga morgen kijken, echter ik heb toch meer oren naar de 240 omdat dat meer een "icoon" is dan de 740.
Ik hoorde ook dat de 2.3 motor nog wel eens kantelende zuigers kan hebben. Hebben jullie die ervaring ook?
Bij de latere nederlandse polars zie je ook vaak de 2.0, vandaar mijn oorspronkelijke vraag om de 2.0.
Groeten weer.
Er is mij inmiddels een 740 2.3 estate uit 1990 aangeboden. Eerste eigenaar en schijnt mooi exemplaar te zijn. Ik ga morgen kijken, echter ik heb toch meer oren naar de 240 omdat dat meer een "icoon" is dan de 740.
Ik hoorde ook dat de 2.3 motor nog wel eens kantelende zuigers kan hebben. Hebben jullie die ervaring ook?
Bij de latere nederlandse polars zie je ook vaak de 2.0, vandaar mijn oorspronkelijke vraag om de 2.0.
Groeten weer.
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Kantelende zuigers hoor ik vreemd genoeg bijna nooit iets over in de 240 kringen.
Bij mijn 740 merkte ik het wel een beetje (begon bij 5ton ongeveer), het heeft mij nooit gestoord en ook nooit last veroorzaakt.
740 is in mijn ogen een betere reiswagen, maar zelf ben ik ook (naar volledige tevredenheid) voor het model (240) gegaan.
De 740 is ontegenzeggelijk een heerlijke auto, wel even opletten of alles het wel goed doet qua accesoires e.d.
Je zult straks wel een keuze moeten maken dus....
Bij mijn 740 merkte ik het wel een beetje (begon bij 5ton ongeveer), het heeft mij nooit gestoord en ook nooit last veroorzaakt.
740 is in mijn ogen een betere reiswagen, maar zelf ben ik ook (naar volledige tevredenheid) voor het model (240) gegaan.
De 740 is ontegenzeggelijk een heerlijke auto, wel even opletten of alles het wel goed doet qua accesoires e.d.
Je zult straks wel een keuze moeten maken dus....
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Wel een 740 uit de laatste jaren, zal waarschijnlijk ook wat goedkoper zijn dan een 240 uit dat bouwjaar!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2