Schokkende automaat

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Pimiento
1st Gear member

De automaat in mijn S40 (5 traps) is niet van het meest verfijnde type. Al toen ik de auto een jaar geleden kocht, schakelt hij niet super soepel (als een BMW), maar de vraag is of ik dat mag verwachten.

De laatste maanden echter, eigenlijk sinds dat het koud werd in november, is het slechter geworden. Bij een koude motor met name is de overgang tussen de 2e en 3e gang erg ruw, maar ook bij een warme moter blijf je hem goed voelen.

Ook bij "gas los", dus bij lage snelheden optrekken en op de motor weer remmen voor bijvoorbeeld een bocht of stoplicht, knalt hij wel eens hard terug (voelt alsof je iets raakt onder de auto).

Zoals gezegd is het ergste van 2 naar 3 of terug, de overig gangen gaan wel best soepel. Iemand die weet wat dit kan zijn en hoe dit op te lossen is?
Volvo S40 2.0 T automaat Europa Sports Edition, 01-2003, 158.000 km
schaefer
3rd Gear member

misschien ook de motorsteunen omdat je zo'n gebonk krijgt? Misschien een keer andere olie in de bak?
telegraphroad
2nd Gear member

Mogelijk onsteking, bij overschakelen naar andere versnelling wordt gas teruggenomen, het motorkoppel zakt dan terug. bij slechte onsteking zakt dit helemaal terug en krijgt de automaat onvoldoende vermogen.

nieuwe kabelset, verdelerkap en rotor vervan, sindsdien geen problemen meer.
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”