goedenavond,
ik zit met een probleem,
ik heb van een type 2 440 met 60000km de koplampwissers + slangen gedemonteerd..
nu heb ik alles gemonteerd en aangesloten (kabels voor de motoren liggen achter de koplamp).
als ik nu sproeier werken de motoren niet..
zelf zat ik eraan te denken dat dit komt omdat als ik sproeier ook mijn ruitenwissers niet aangaan en ik dit handmatig moet doen..
nu is mijn vraag waar dit probleem kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen..
zelf dacht ik aan dat misschien 1 v/d relais niet goed is maar welke???
bedankt voor jullie reactie
mvg redhound
niet werkende koplampwissers (achterafopbouw) 440
- redhound
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 18.08.2008 - 19:04
1986 Volvo 340 1.4 variomatic 3deurs geruild
1994 Fiat uno 1.5 sxie overleden RIP
1991 Mazda 323f 1.6 16v
1994 Volvo 440 2.0liter
2006 Fiat Grande Punto1.4 sport
1996 Fiat Cinquecento Sporting Abarth 1,2 mpi
1998 Fiat Seicento Sporting Abarth
1998 Honda Cbr 600f
1999 Honda Cbr 600f
2006 Volvo V50 2.0d Summum R-design
1994 Fiat uno 1.5 sxie overleden RIP
1991 Mazda 323f 1.6 16v
1994 Volvo 440 2.0liter
2006 Fiat Grande Punto1.4 sport
1996 Fiat Cinquecento Sporting Abarth 1,2 mpi
1998 Fiat Seicento Sporting Abarth
1998 Honda Cbr 600f
1999 Honda Cbr 600f
2006 Volvo V50 2.0d Summum R-design
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Contacten in de stekkers, heb die sets al regelmatig ingebouwd. Altijd gedonder met de stekkers. Helaas doet/deed Volvo geen pluggen of iets in stekkers die niet gebruikt worden. Dus al het weer kan er bij.
Die zijn groen aangeslagen. Pak een multimeter en meet eens op de pennen. Om iig uit te sluiten dat er wel of geen spanning op de draden staat. 3 draden zijn het. een constante 12v, aarde en een 12v die geactiveerd wordt als ik het goed heb.
Ik heb alle keren de stekkers er simpelweg af geknipt en alles gesoldeerd en er krimpkous overheen getrokken. Uiteraard goed solderen met harskern en liefst een goed soldeerstation als een weller gebruiken. Iig normale punt en goede temperatuur.
Die zijn groen aangeslagen. Pak een multimeter en meet eens op de pennen. Om iig uit te sluiten dat er wel of geen spanning op de draden staat. 3 draden zijn het. een constante 12v, aarde en een 12v die geactiveerd wordt als ik het goed heb.
Ik heb alle keren de stekkers er simpelweg af geknipt en alles gesoldeerd en er krimpkous overheen getrokken. Uiteraard goed solderen met harskern en liefst een goed soldeerstation als een weller gebruiken. Iig normale punt en goede temperatuur.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
bij mij was het iets simpeler.sproeiers met pomp en de hele mikmak ingebouwt maar sproeien ho maar.moest er nog een zekering in het zekeringkastje
.de sproeiers hebben een eigen zekering maar dat zal per bouwjaar ongetwijfeld verschillen.volgens mij kun je ook alleen maar sproeien als je je lampen aanhebt.als je lampen altijd aan staan kun je eens proberen of ze het wel doen met de lichtschakelaar op standje 2.succes.

groet'n uut grunn
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
meestal zit die samen met andere functies op een zekering. zal uiteraard verschillen per modeljaar. maar ik heb ervaring met fase 2 (modeljaar 94) en fase 3 modeljaar 95.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
bij die van mij was er 1 pootje zo ver heen dat ik deze heb vervangen voor een nieuwe. Wel hoop moeite voor 1 pootje, maar de stekker wegkippen en met kripkousjes doorverbinden vond ik iets te kort door de bocht. (Pootje kwam bij de dealer van daan)
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Solderen he, niet zomaar bij elkaar draaien en krimpkous ter isolatie. Niks mis mee, de koplampwissers worden toch nooit meer uitgebouwd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
ja dat klopt, eerst solderen en daarna het krimpkousje, maar dat leek me wel logisch.
Maar ik wilde gewoon de originele stekkerverbinden behouden.
Maar ik wilde gewoon de originele stekkerverbinden behouden.
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
- redhound
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 18.08.2008 - 19:04
mmm,
zal ff proberen vant weekend, maar aan de relais kan het niet liggen dan want mijn ruitenwissers gaan ook niet automatisch aan als ik sproeier namelijk..
grz redhound
zal ff proberen vant weekend, maar aan de relais kan het niet liggen dan want mijn ruitenwissers gaan ook niet automatisch aan als ik sproeier namelijk..
grz redhound
1986 Volvo 340 1.4 variomatic 3deurs geruild
1994 Fiat uno 1.5 sxie overleden RIP
1991 Mazda 323f 1.6 16v
1994 Volvo 440 2.0liter
2006 Fiat Grande Punto1.4 sport
1996 Fiat Cinquecento Sporting Abarth 1,2 mpi
1998 Fiat Seicento Sporting Abarth
1998 Honda Cbr 600f
1999 Honda Cbr 600f
2006 Volvo V50 2.0d Summum R-design
1994 Fiat uno 1.5 sxie overleden RIP
1991 Mazda 323f 1.6 16v
1994 Volvo 440 2.0liter
2006 Fiat Grande Punto1.4 sport
1996 Fiat Cinquecento Sporting Abarth 1,2 mpi
1998 Fiat Seicento Sporting Abarth
1998 Honda Cbr 600f
1999 Honda Cbr 600f
2006 Volvo V50 2.0d Summum R-design
- redhound
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 18.08.2008 - 19:04
goedenavond allemaal,
sorry voor de late reactie,
heb het voor elkaar ze werken,
wat was het probleem:
1. de connectoren waren gecorodeerd zo erg dat de pinnetjes niet meer heel bleven. geprobeerd met contactspray maar dit hielp niet... heb de stekkers verbonden en waterdicht gemaakt..
toen deden ze het nog niet.
2. alle relais vv in relaiskast onder paravan... nu doet mijn ruitenwisser het ook als ik sproeier en ook de koplampwissers hahahah
haha is ook wel lachen in het donker als je ruitensproeier bedient.. paar van die schaduwen in je lichtbeeld haha...
grz Redhound
sorry voor de late reactie,
heb het voor elkaar ze werken,
wat was het probleem:
1. de connectoren waren gecorodeerd zo erg dat de pinnetjes niet meer heel bleven. geprobeerd met contactspray maar dit hielp niet... heb de stekkers verbonden en waterdicht gemaakt..
toen deden ze het nog niet.
2. alle relais vv in relaiskast onder paravan... nu doet mijn ruitenwisser het ook als ik sproeier en ook de koplampwissers hahahah

haha is ook wel lachen in het donker als je ruitensproeier bedient.. paar van die schaduwen in je lichtbeeld haha...
grz Redhound
1986 Volvo 340 1.4 variomatic 3deurs geruild
1994 Fiat uno 1.5 sxie overleden RIP
1991 Mazda 323f 1.6 16v
1994 Volvo 440 2.0liter
2006 Fiat Grande Punto1.4 sport
1996 Fiat Cinquecento Sporting Abarth 1,2 mpi
1998 Fiat Seicento Sporting Abarth
1998 Honda Cbr 600f
1999 Honda Cbr 600f
2006 Volvo V50 2.0d Summum R-design
1994 Fiat uno 1.5 sxie overleden RIP
1991 Mazda 323f 1.6 16v
1994 Volvo 440 2.0liter
2006 Fiat Grande Punto1.4 sport
1996 Fiat Cinquecento Sporting Abarth 1,2 mpi
1998 Fiat Seicento Sporting Abarth
1998 Honda Cbr 600f
1999 Honda Cbr 600f
2006 Volvo V50 2.0d Summum R-design
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
mooi dat het gelukt is.maakt van de auto een echte volvo vind ik met die wissertjes.en natuurlijk ook nog eens functioneel.
groet'n uut grunn