Audi schreef:Volgens mij heb je te grote banden gemonteerd.
Ik heb dezelfde auto en motor (vandaar mijn gebruikersnaam) met 195/65/15, standaardmaat. Ik dacht dat destijds de maximale maat op de T5 215/55/16 (staat ook in de link die je boven hebt ingevoegd) was en dat dit de maximale omvang is. Ik zelf zou daar niet van afwijken. De verhouding tussen die drie maten (breedte/hoogte in % van de breedte/ velgmaat) moet wel in orde zijn (Dat sommetje moet steeds ongeveer hetzelfde resultaat hebben). Bijvoorbeeld tegen aanlopen of onjuiste weergave van je klokkenwinkel.
Ik zou voor en achter geen verschillen nemen.
@toppertje: ET-waarde slaat op de steek van de velggaten voor de velgmoeren, dus dat heeft op de maat van de band geen invloed, dacht ik tenminste.
Donderdag een goeie bandenboer opzoeken inderdaad

Voor het bekijken van afwijking van je nieuwe velg/band maat ten aanzien van je oude maat kun je een zogenaamde
bandenmaat calculator gebruiken. Deze kun je vinden op verschillende websites.
De maten 215/55/16 is voor een V70N T5 zeker niet het maximum. Ik heb zelf 225/40/18 als maten op mijn T5. Dat gaat prima.
Mijn T5 was origineel geleverd op de 215/55/16 maatvoering. Als ik daar mijn huidige setup mee vergelijk, dan kom ik op een afwijking van
-0.89%. Dat valt binnen de toleranties. Qua snelheden die mijn klok dan aangeeft:
50 km/u : 49.56 km/u
70 km/u : 69.38 km/u
90 km/u : 89.2 km/u
120 km/u : 118.93 km/u
Weer net iets minder kans op snelheidsboets...
De ET waarde is de offset en slaat niet op de steek van de velggaten. Hiermee wordt bepaald hoever een wiel naar binnen of naar buiten komt. Hoe lager de ET waarde, hoe verder het wiel naar buiten komt en hoe verder het wiel naar buiten komt, hoe meer ruimte je hebt bij het insturen.
Ik heb replica velgen (Nebula). De originele volvo velgen hebben een ET van 49mm, maar mijn replica's hebben een ET van 43mm, waardoor mijn wielen dus 6mm meer naar buiten staan dan de originele, maar daardoor heb ik dus ook 6mm meer ruimte aan de binnenkant.
Wel oppassen dat je ook weer niet TE veel verschil gaat krijgen met wat voorgeschreven is. Het moet wel een beetje netjes binnen de spatborden blijven natuurlijk