Voor iedereen die achteraf xenon verlichting heeft gemonteerd en geen was inrichting op zijn auto heeft voor de koplampen te reinigen is na 1 mei as afkeur voor de APK.
uitleg klikerdeklik
linkje http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/
Edit een n erbij is beter.
xenon na 1 mei
-
- 5th Gear member
het is allemaal redelijk vaag, maar zoals je t omschrijft klopt t al helemaal niet.
Een ding is wel zeker, bij de APK maakt het allemaal niet uit (mits auto van voor 2k6 is). Daar zijn ze zelfs soepeler geworden dan vroeger. Zolang t beeld maar goed en bij beide koplampen gelijk is. Of de reflectoren helemaal verroest zijn maakt voortaan ook niet meer uit. Je mag vanaf nu zelfs aan de voorkant 4 richtingaanwijzers en aan de achterkant 4x normaal licht als je daar zin in hebt. ZO zijn er nog een paar verschillen met vroeger.
Enige wat denk ik niet mag is in koplampunits die voor halogeen bedoeld is achteraf xenon te plaatsen. DIe koplampwissers/hoogteverstelling is alleen maar na modellen van 2006. Voor die datum is het mij vaag. Mijn koplampen uit 1985 zie ik geen keurmerk op die aanduidt of ze voor halogeen/xenon of wat dan ook bedoeld zijn. Zo ook mijn broer zn oldtimer uit 1969, daar staat helemaal niks op.
Ze proberen hier vooral de moderne auto's die af fabriek met halogeen zijn geleverd en achteraf xenon willen inbouwen te pakken.
Mij is het onduidelijk en ik ben er onlangs mee door de APK gekomen en de keurmeester vertelde mij ook dat bij de APK het niet boeit. Wat de politie doet geen idee
Een ding is wel zeker, bij de APK maakt het allemaal niet uit (mits auto van voor 2k6 is). Daar zijn ze zelfs soepeler geworden dan vroeger. Zolang t beeld maar goed en bij beide koplampen gelijk is. Of de reflectoren helemaal verroest zijn maakt voortaan ook niet meer uit. Je mag vanaf nu zelfs aan de voorkant 4 richtingaanwijzers en aan de achterkant 4x normaal licht als je daar zin in hebt. ZO zijn er nog een paar verschillen met vroeger.
Enige wat denk ik niet mag is in koplampunits die voor halogeen bedoeld is achteraf xenon te plaatsen. DIe koplampwissers/hoogteverstelling is alleen maar na modellen van 2006. Voor die datum is het mij vaag. Mijn koplampen uit 1985 zie ik geen keurmerk op die aanduidt of ze voor halogeen/xenon of wat dan ook bedoeld zijn. Zo ook mijn broer zn oldtimer uit 1969, daar staat helemaal niks op.
Ze proberen hier vooral de moderne auto's die af fabriek met halogeen zijn geleverd en achteraf xenon willen inbouwen te pakken.
Mij is het onduidelijk en ik ben er onlangs mee door de APK gekomen en de keurmeester vertelde mij ook dat bij de APK het niet boeit. Wat de politie doet geen idee
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
Uit het Passat forum:
Zo, ik heb antwoord gekregen van de RDW:
Geachte heer Van der Struijk,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U heeft vragen over eisen van koplampreinigingsinstallatie en niveauregeling bij gasontladinglampen.
Alleen lichtbronnen, in auto's welke na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 tot en met 118 van de APK.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f= ... 6&start=75
Zo, ik heb antwoord gekregen van de RDW:
Geachte heer Van der Struijk,
U heeft vragen over eisen van koplampreinigingsinstallatie en niveauregeling bij gasontladinglampen.
Alleen lichtbronnen, in auto's welke na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 tot en met 118 van de APK.
Met vriendelijke groet,
http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f= ... 6&start=75
V40 T2 Nordic+
-
- 5th Gear member
@ Sequance,
Dit is duidelijke taal!
Dit neemt een hoop zekerheid weg denk ik.
Thanx
Dit is duidelijke taal!
Dit neemt een hoop zekerheid weg denk ik.
Thanx
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 5th Gear member
De verkeerspolitie kan niet bekeuren als de wet anders voorschijft.
Gezien de RDW de wet naleeft is er voor velen niets aan de hand.
Gezien de RDW de wet naleeft is er voor velen niets aan de hand.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
- hadico
- 5th Gear member
Lichtarmatuur en type lamp
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Dit staat op www.infopolitie.nl en de apk eis is niet automatisch een wet (minimale veiligheids eis)de politie hanteert weer andere criteria neem bv het kentekenbewijs als daar een duplicaatcode opstaat hoef je die voor de apk niet meer te controleren,word je echter aangehouden dan heb je hiervoor wel een prent als deze niet overeenstemt met het voertuig.
Voor de apk geld dat het lichtbeeld dient te kloppen maar verder niets over het type lamp.
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Dit staat op www.infopolitie.nl en de apk eis is niet automatisch een wet (minimale veiligheids eis)de politie hanteert weer andere criteria neem bv het kentekenbewijs als daar een duplicaatcode opstaat hoef je die voor de apk niet meer te controleren,word je echter aangehouden dan heb je hiervoor wel een prent als deze niet overeenstemt met het voertuig.
Voor de apk geld dat het lichtbeeld dient te kloppen maar verder niets over het type lamp.
-
- 5th Gear member
@ Hadico,
Ga nu maar uit van wat de RDW voorschrijft, zij kunnen geen eigen eisen stellen die zijn ook aan hun opgelegd.
Omdat het Ministerie bepalend is welke regels er toegepast dienen te worden heb ik op hun website even gezocht.
Hieronder staat beschreven waar je auto aan dient te voldoen:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... hting.aspx
Daarnaast is het bericht zoals geplaatst op infopolitie.nl niet volledig, er mist een deel.
Ga nu maar uit van wat de RDW voorschrijft, zij kunnen geen eigen eisen stellen die zijn ook aan hun opgelegd.
Omdat het Ministerie bepalend is welke regels er toegepast dienen te worden heb ik op hun website even gezocht.
Hieronder staat beschreven waar je auto aan dient te voldoen:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... hting.aspx
Daarnaast is het bericht zoals geplaatst op infopolitie.nl niet volledig, er mist een deel.
-
- Starter
@asta,
Op de regels m.b.t. Xenon is nog wel een aanpassing van toepassing:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... ampen.aspx
Op de regels m.b.t. Xenon is nog wel een aanpassing van toepassing:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... ampen.aspx
-
- 5th Gear member
Je hebt gelijk, ik heb dat bericht niet gevonden.
-
- 5th Gear member
Dat is dan mooi, op mijn lamphuizen met halogeen lampen staan de codes DCR, HR en HCR. Dat betekent dus dat er xenon ingezet mag worden en gezien het bouwjaar van de auto is automatische hoogteregeling en sproeiinstallatie niet van toepassing.hadico schreef:Lichtarmatuur en type lamp
Hiermee worden wel de meeste reflectorlampen gepakt.....
V40 T2 Nordic+
- C 30 T5
- 4th Gear member
Hebben jullie dit al gelezen ?
http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/
Bij start pagina en dan op blokje 4
Staat geen datum bij dus bij apk keuring geldt dit , net zoals het blijven branden van het dimlicht met grootlicht aanzetten ( even maar ).
http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/
Bij start pagina en dan op blokje 4
Staat geen datum bij dus bij apk keuring geldt dit , net zoals het blijven branden van het dimlicht met grootlicht aanzetten ( even maar ).
-
- 5th Gear member
Het word steeds mooier, ieder orgaan zijn eigen interpretatie van de regels.
Zal er eens een mail aan wagen aan het ministerie voor opheldering.
Ik ben nieuwsgierig naar hun interpretatie.asta schreef:Het word steeds mooier, ieder orgaan zijn eigen interpretatie van de regels.
Een 4e optie?

- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Dat lijkt me een nuttige aanvulling of onze regeringasta schreef: het ministerie voor opheldering.

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
Heb als eerste van RDW volgende antwoord ontvangen:
----------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer ..............,
In uw e-mail vraagt u informatie over de wettelijk gestelde eisen voor xenonverlichting.
Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:
Een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt. (Wordt wel gecontroleerd bij de APK)
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz. (wordt wel gecontroleerd bij de APK)
Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen. ; ( Hier wordt niet op gecontroleerd bij de APK).
een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; (Hier wordt niet op gecontroleerd bij de APK)
In het APK boek staat vermeld.
In artikel 5.*.51
Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren
1.
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a.
twee grote lichten;
b.
twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Met vriendelijke groet,
----------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer ..............,
In uw e-mail vraagt u informatie over de wettelijk gestelde eisen voor xenonverlichting.
Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:
Een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt. (Wordt wel gecontroleerd bij de APK)
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz. (wordt wel gecontroleerd bij de APK)
Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen. ; ( Hier wordt niet op gecontroleerd bij de APK).
een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; (Hier wordt niet op gecontroleerd bij de APK)
In het APK boek staat vermeld.
In artikel 5.*.51
Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren
1.
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a.
twee grote lichten;
b.
twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
Met vriendelijke groet,
- Grootje
- 3rd Gear member
Eigenlijk is het dus niet te doen! Ik zou het erbij de APK gewoon uithalen omdat een auto tegenwoordig toch pas na een aantal jaar voor het eerst gekeurd hoeft te worden! even lampen omwisselen en je kunt weer verder!