V480-V40 schreef:
Met mijn modernere 115 PK CommonRail haal ik alleen op de snelweg met 130 km/h op de CC gemiddeld 1 op 19.5. Het gemiddelde gebruik voor mijn woon werkverkeer (stad-80km-snelweg-stad met nogal wat stoplicht verkeer) bedraagt 1 op 16,5 tot 1 op 17.
Boely schreef:
wat is jou rijstijl ???? want ik ben een toch wat vlottere autobestuurder in vergelijking met de gemiddelde autobestuuder ik wil niet zeggen dat ik als een gek rij maar rij toch wel stevig door !
Mijn rijstijl is ook echt wel redelijk vlot te noemen, waaronder relatief vlot optrekken maar ook op tijd van het gas af en goed anticiperen. En ik hou het verbruik nu al een behoorlijke tijd bij.
En dat verbruik met 130 op de CC alleen snelweg is natuurlijk wel in België en Frankrijk.
BTW met caravan erachter met plusminus 105 km/h is mijn verbruik nog 1 op 13. (zonder tegenwind van de mistral dan is het 1 op 11)
Mijn V40 1.9d (95pk) rijd met gemak 1000 km op een tank als mijn vriendin
rijd en bij mij 950 km. Rijd dan redelijk vlot overal maar geef niet overdreven gas.
Naar Oostenrijk vorige week 969 km op 1 tank met volledige bepakking...
nou die km`s haal ik dus echt niet. Mijn tank is echt helemaal leeg als ik 700 km`s heb gereden. Maar ja wat moet ik eraan doen ???? Ik rij rsutig en de cruise control staat er dan ook meestal op
Rick1981, er is naar mijn bescheiden mening toch echt wat mis.
Een diesel van dit formaat, bij een wagen van dit formaat mag geen verbruik hebben dat zo hoog ligt. Een benzineversie haalt bij rustig tot normaal rijgedrag al 1 op 12. Hier zit echt (veel) te weinig verschil tussen.
ja idd ik vond ook dat de wagen veel verbruikte. Ik had een passat TDI en die liep makkelijk 1:19/1:20. Maar wat zou er dan mis zijn ?? De dealer vertelde mij dat het aan de vorige eigenaar lag dat die flink door had gereden en dat de wagen zich nu aan mij aan moest passen. Wat er verder nog aan het gebruik gedaan kan worden zou ik niet weten
ja idd ik vond ook dat de wagen veel verbruikte. Ik had een passat TDI en die liep makkelijk 1:19/1:20. Maar wat zou er dan mis zijn ?? De dealer vertelde mij dat het aan de vorige eigenaar lag dat die flink door had gereden en dat de wagen zich nu aan mij aan moest passen. Wat er verder nog aan het gebruik gedaan kan worden zou ik niet weten
Dat aanpassen aan jou rijstijl is een l*lverhaal. Dat klopt niet, weliswaar is een motor gedeeltelijk "zelflerend" maar dat gaat maar heel summier op voor het verbruik. Als een auto een te hoog verbruik heeft dan is daar door de vorige eigenaar idd mogelijk te veel mee geragd en is de auto nooit goed ingereden. Helaas leert ie dat dus niet meer af.
Ik zag trouwens elders dat het de 102 pk versie is. Die is iets onzuiniger dan de 115 pk versie. Maar 1 op 16 moet toch kunnen. Dat mooie verbruik van een VW TDI haal je helaas van z'n never nooit niet. Dat is het nadeel van de Renault motoren.
Maar wie vertelde jou dat de motor gechipped is. Is daar een certificaat o.i.d. van. Mijn ervaring is namelijk dat de motor van nature iets beter aan het gas hangt dan bij de TDI motoren.
Het kan dan voor jou lijken alsof ie gechipped is, maar het niet is.
Ik zou in ieder geval even, zoals al eerder gesuggereerd, de bandenspanning controleren, en op 2.3 bar voor en achter zetten. Dat scheelt echt een slok op een borrel. Anders weet ik het ook niet.
Eventueel eens een andere dealer raadplegen.
En die verbruiksmeter geeft overigens een behoorlijke afwijking is mijn eigen ervaring. Ik kijk naar gereden km's t.o.v. getankte liters dat is betrouwbaarder.
super bedankt voor je raad ! ik ga dadelijk mijn bandenspanning maar eens na kijken. Maar het vervelende is ik heb de wagen nog maar 1 maand dus ik heb nog bovag garantie. Dus ik hoopte dat het eruit komt wat het hooge gebruik nu is dan ik hem nog gratis laten maken ( teminste als het mee zit )
Ik heb mijn bandenspanning nagekeken maar hij stond mooi op 2.2 bar ! dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik vraag me af waarom die wagen van mij zo`n dorst heeft ?
Misschien stomme vraag: wat voor merk brandstof tank je??
Tank nu BP Ultimate, rijd ie geweldig op.
Tank ik Avia, is ie niet vooruit te branden, rookt ie en verbruikt ie veel.
Dan haal ik net 1:14.
Mijn V40Td 90PK rijdt zeker 1:15,5 bij normaal gebruik. Veel snelweg en
80km wegen. Heb ook een K&N filter waardoor de auto beter op het
gas reageeert. Maar verder krijg je daardoor niet meer vermogen.
De turbo spint wat makkelijker op. Merk je vooral met optrekken.
Verder ben ik een rustige rijder.
Mijn vorige 440TD liep met veel snelweg zeker 1:17.
De ervaringen met Q8 hebben mij doen besluiten, dit nooit meer te
tanken. Ik heb ook besloten geen AVIA te tanken.
Mijn auto reageert er niet echt op. Is lui, rookt veel meer en het
verbruik is een stuk hoger. Ik zou eens wat anders proberen te
rijden. Als ie dan beter loopt, weet je waar het aan ligt.
Soms moet je een paar keer hebben getankt.
Misschien is je motor zo vervuild, dat dat eerst schoon moet
branden. Een paar keer maximaal optrekken bij een snelweg
kan helpen.
Ik heb zelf de 90PK TD en die rijdt heel goed op shell.
Maar sinds mijn vriendin er laatst BP ultimate in heeft gegooid,
ben ik weer helemaal BP fan. Dat was vroeger wel anders. :?
Mijn 1.8 benzine V40 uit 98 deed met veel moeite 1:10-11 maar gek genoeg de afgelopen maand of twee is dat ineens naar 1:12.5-13.5 gegaan, dat berekend met het aantal kilometers en de hoeveelheid liters getankt... Tank altijd Shell V-Power (de baas betaalt ) Het enige wat er recent veranderd is, is dat er 16" velgen met Michelin banden onder zitten (voorheen 15" met cheapass banden), zou dat zoveel uit kunnen maken? (Ja, teller aan laten passen voor de grotere bandenmaat).
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green