Hallo,
heeft iemand ervaring met de beruchte kwaal van het naar rechts trekken en de mogelijke problemen met de oliedrukken in het stuurhuis?
Ik kan me zo voorstellen dat als het stuurhuis in de rechtuitstand
instabiel wordt (doordat de druk links en rechts ongelijk zijn) dat de
wielen dan meer reageren op sporing in de weg, in veel situaties
van wegdek wil de auto dan naar snel naar rechts als je het stuur
loslaat.
T.a.v. het stuurhuis, ik zie ook dat het stuurhuis oliereservoir
er olie uit drukt bij de vuldop, echter het niveau is volkomen normaal.
Graag een forum advies,
groeten,
Rob
V70 Benzine 4-2001 119000km
Stuurhuis
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik vind mijn V70 ook wel erg gevoelig voor spoorvorming, ondanks de nieuwe draagarmen. Maar of dat nou door het stuurhuis komt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- modiniro
- 2nd Gear member
Oceanracer, wat is jouw definitie van "gevoelig voor spoorvorming" ?
In mijn geval ben ik de hele reis (kort of lang, langzaam of snel) aan het tegensturen naar links, ik kan geen moment het stuur loslaten want binnen no-time koers ik de berm in.
Behoorlijk vermoeiend, vooral als je er op gaat letten.
Dus, ik gebruik niet de termen als lichtjes naar rechts , gevoelig voor sporen of instabiele rechtuitstand. Ik heb het over 1 categorie zwaarder fenomeen.
wat m.i ook gevaarlijk kan zijn. Iets wat niet past bij een product van Volvo
Ik heb de auto uit laten lijnen : geen resultaat
De draagarmen zijn vernieuwd (rechts in 2006, links in 2008), geen resultaat.
Wel is de hardheid van het draagarmrubber links iets harder dan die rechts
gemonteerd is. Maar dan kan m.i. nooit het fors naar rechts rijden veroorzaken.
De auto is ook recht.
Omdat ik ook de stuurbekrachtigingspomp wel eens hoor fluiten in de uiterste wieluitslag en daarbij wat stuurbekrachtingsolie langs het reservoir dopje zie
liggen (heel weining) is mijn vraag ontstaan of er iets met het stuurhuis aan de hand kan zijn.
In mijn geval ben ik de hele reis (kort of lang, langzaam of snel) aan het tegensturen naar links, ik kan geen moment het stuur loslaten want binnen no-time koers ik de berm in.
Behoorlijk vermoeiend, vooral als je er op gaat letten.
Dus, ik gebruik niet de termen als lichtjes naar rechts , gevoelig voor sporen of instabiele rechtuitstand. Ik heb het over 1 categorie zwaarder fenomeen.
wat m.i ook gevaarlijk kan zijn. Iets wat niet past bij een product van Volvo
Ik heb de auto uit laten lijnen : geen resultaat
De draagarmen zijn vernieuwd (rechts in 2006, links in 2008), geen resultaat.
Wel is de hardheid van het draagarmrubber links iets harder dan die rechts
gemonteerd is. Maar dan kan m.i. nooit het fors naar rechts rijden veroorzaken.
De auto is ook recht.
Omdat ik ook de stuurbekrachtigingspomp wel eens hoor fluiten in de uiterste wieluitslag en daarbij wat stuurbekrachtingsolie langs het reservoir dopje zie
liggen (heel weining) is mijn vraag ontstaan of er iets met het stuurhuis aan de hand kan zijn.
- hadico
- 5th Gear member
Een slap rubber rechts resulteert in een wiel dat rechtsaf wil ,dus onder belasting (rijden) gaat je rechterwiel naar rechts sturen in zijn rubber.
Regel is dan ook om altijd beide rubbers te vervangen ook als er maar een defect is.
Ook de minieme lekkage van het reservoir kan een rol meespelen als deze olie nl op het rechter motorrubber terechtkomt over een periode dan kan het zijn dat dit rubber zacht is geworden wat weer tot gevolg heeft dat de aandrijflijn niet recht meer staat wat ook het naar rechts trekken kan verklaren
Regel is dan ook om altijd beide rubbers te vervangen ook als er maar een defect is.
Ook de minieme lekkage van het reservoir kan een rol meespelen als deze olie nl op het rechter motorrubber terechtkomt over een periode dan kan het zijn dat dit rubber zacht is geworden wat weer tot gevolg heeft dat de aandrijflijn niet recht meer staat wat ook het naar rechts trekken kan verklaren
- Oceanracer
- Geartronic member
Altijd weer even vakkundig en duidelijk in zijn uitleg, die Hadico.
Top!
En met gevoelig voor spoorvorming bedoel ik de correcties aan (of eigenlijk van) het stuur als je net niet links of rechts in het (diepere) spoor rijdt of wanneer je van rijstrook wisselt tijdens het inhalen.
Mijn pomp piepte ook bij volledig insturen. Beetje vloeistof bijgevuld en niets meer aan de hand!
Overigens kan ik nu wel met de handen "los" rijden, maar niet op alle wegvlakken. Voorheen (voor het vervangen van de draagarmen) kon dat absoluut niet en kreeg ik kramp van het tegensturen! Maar de gevoeligheid is wel gebleven. Zal ook wel met de breedte van de banden (17" dus 225mm breed) te maken hebben.

En met gevoelig voor spoorvorming bedoel ik de correcties aan (of eigenlijk van) het stuur als je net niet links of rechts in het (diepere) spoor rijdt of wanneer je van rijstrook wisselt tijdens het inhalen.
Mijn pomp piepte ook bij volledig insturen. Beetje vloeistof bijgevuld en niets meer aan de hand!
Overigens kan ik nu wel met de handen "los" rijden, maar niet op alle wegvlakken. Voorheen (voor het vervangen van de draagarmen) kon dat absoluut niet en kreeg ik kramp van het tegensturen! Maar de gevoeligheid is wel gebleven. Zal ook wel met de breedte van de banden (17" dus 225mm breed) te maken hebben.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- modiniro
- 2nd Gear member
OK,
Oceanracer en hadico, bedankt voor de reacties.
Dan zal ik maar eerst beginnen met het vervangen van de rechter draagarmrubber om deze gelijk met links te maken. Ik weet niet of het veel
lekkage van de stuurpompolie is, het reservoir is 'bezweet' maar er hangen
geen druppels onder het reservoir.
Ik meld me wel weer als de draagarmrubbers vervangen zijn (misschien moet ik toch maar links en rechts tegelijk doen om zeker te zijn van een nieuwe situatie die rechtuit rijden mogelijk moet maken.
Oceanracer en hadico, bedankt voor de reacties.
Dan zal ik maar eerst beginnen met het vervangen van de rechter draagarmrubber om deze gelijk met links te maken. Ik weet niet of het veel
lekkage van de stuurpompolie is, het reservoir is 'bezweet' maar er hangen
geen druppels onder het reservoir.
Ik meld me wel weer als de draagarmrubbers vervangen zijn (misschien moet ik toch maar links en rechts tegelijk doen om zeker te zijn van een nieuwe situatie die rechtuit rijden mogelijk moet maken.