Parrot 3100 inbouw V70 classic 1999 i.c.m. SC-802

Alle vragen en tips over het gebruik van de telefoon in de auto. Ook alles over Bluetooth en Parrot etc.
Plaats reactie
hermanposthumus
1st Gear member

Beste liefhebbers,

Heb sinds 1,5 jaar nu de v70, waar werkelijk alles op zit. Een super wagen!. Alleen de carkit van oud type Nokia is niet meer van deze tijd. In mijn leasebak zit een parrot-3100, en deze bevalt zeer goed. Nu wil ik graag deze ook inbouwen in mijn V70. Ik heb het forum goed doorgenomen, maar geen advies voor de classic V70 gevonden. Ik heb nu de volgende vragen:
- Hoe sluit ik de Parrot kabels aan op de SC-802 installatie
(+ 5 cd wisselaar)
- Kan ik de speaker in mijn hoofdsteun ook gebruiken, of is het
verstandiger om via de audioinstallatie te laten lopen?
- De zwannehals microfoon is defect. (afgebroken microfoontje). Is het
verstandig om deze te repareren, of de microfoon van Parrot te
gebruiken?

Mijn huidige Nokia carkit (af fabriek) ga ik uitbouwen, en heb ik dus niet meer nodig. Kan ik die kabels misschien ook gebruiken voor de 3100, en dan niet de ISO stekkers gebruiken?

Wie helpt mij (p.s. geen haast).

p.s.
Via dit forum 1,5 jaar geleden de huidige auto gekocht. We vinden het nog elke dag een plezier om er in te rijden. Wel rijden we erg weinig (5000 per jaar)

Met vriendelijke groet,
Herman Posthumus
(V70 '99, bijna 200K km, 2.5 autom, voll-leer, 7 pers).
Gast

Herman,

Heb jij een separate versterker?
In dat laatste geval loopt er een DIN-kabel (met de speakeruitgangen) naar de versterker.
Ik heb dit namelijk ook in mijn C70, met een SC805. Ik zal dus vanaf een DIN-stekker de pinbezetting moeten uitvinden (welke pin correspondeert met welke speaker) en deze tussen de Parrot moeten zetten.
hermanposthumus
1st Gear member

Goede vraag.. Hoe weet ik of ik een separate versterker heb? Ik heb wel enorm mooi geluid in de wagen met overal speakers. Kun je de radio eenvoudig naar voren halen (met uitgeschoven klemmetjes)? Dan ga ik dat nog even proberen.

Groet,
Herman
dbosker schreef:Herman,

Heb jij een separate versterker?
In dat laatste geval loopt er een DIN-kabel (met de speakeruitgangen) naar de versterker.
Ik heb dit namelijk ook in mijn C70, met een SC805. Ik zal dus vanaf een DIN-stekker de pinbezetting moeten uitvinden (welke pin correspondeert met welke speaker) en deze tussen de Parrot moeten zetten.
Gast

of je een separate versterker hebt, kun je aan de achterkant zien. 2 x ronde stekker (1 x versterker, 1 x CD-wisselaar)
hermanposthumus
1st Gear member

Hoi,

Inmiddels de parrot aangeschaft, oude carkit verwijderd (standaard Nokia), en de voorbereidingen getroffen voor inbouw (plaats microfoon, lcd-scherm, en de bedrading klaar gelegd. Kom tot de conclussie dat ik geen versterker heb (alleen een stekker op de achterkant van de cd-wisselaar. Nu komt het dillema: Hoe sluit ik de bedrading goed aan. Het zijn van Parrot Din (iso) stekkers, en die passen zowel niet op de radio, als op de brede stekker van de auto zelf. Hoe kan ik dit het beste oplossen:
- Verloop kaebl kopen van V70 naar Din, daarmee ook de bedrading
doorknippen, en een parallel aansluiting maken voor de Parrot?
- Op zoek gaan naar een schema om uit te zoeken waar de kabels van
de DIN (ISO) stekkers van de Parrot op aangesloten moeten worden.

Inmiddels al behoorlijk wat sites gezocht voor een kabel van de V70 naar Din, maar zie alleen maar vanaf 2001, en die Volvo heb ik (gelukkig) niet.
Wie weet waar deze te krijgen zijn?
Wie helpt mij op weg. (en ik denk vele ander mensen die geintereseerd zijn in dit fantastische, goed werkende, goedkope systeem om handsfree te blijven bellen met een moderner toestel.

Nog een extra vraag: welke kabel (kleur) is voor de ' Mute' functie?

Graag jullie reactie!

Groet,
Herman Posthumus
Gast

Herman,

Je moet even zoeken naar een ISO-verloopkabel. Van Volvo naar ISO en ISO naar Volvo.
Bijv. Kram ISO2Car (even googelen).
Deze zet je tussen de radio en de bekabeling van de auto en geeft je de ISO-aansluitingen voor je Parrot.
Hoef je niet te knippen.
hermanposthumus
1st Gear member

Bedankt voor de snelle reactie. Dit is inderdaad een zeer fraaie oplossing waar ik gelijk voor kies!. Inmiddels een bedrijf gevonden die de kables leverd. Die kabels doe je dus als volgt: Stekkers uit uit de radio (SC-802)--> Stekkers in de ISO verlengkabel --> ISO verleng kabel weer in de radio. Er blijven nu nog twee stekker verbindingen over voor de Carkit? Is het werkelijk zo eenvoudig?
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden mbt de ' mute' functie, of wordt dat ook gelijk afgevangn op deze manier?

Groet,
Herman
Gast

als het goed is, zit de mutefunctie ook bedraad, en is het dus een kwestie van plug and pray
Alternatief 1: separaat aansluiten van de mute-kabel (geel van Parrot meende ik, bij mijn SC805 was het aansluiting nr. 9 op de brede stekker)
Alternatief 2: Kram kabel met mute-functie (even zoeken op Kram Denemarken)
hermanposthumus
1st Gear member

Ok. Ik zal de kabel bestellen. Mbt je opmerking over de mute functie, kan ik niet vinden, maar ik weet dat de ' mute' werkt, omdat mijn oude carkit die is verwijderd, ook werkte. Als ik wou bellen, ging de radio inderdaad uit.
Ik durf het wel aan om de kabel te bestellen, en voor dat geld is er weinig risico. Het scheelt gewoon heel erg veel werk en gepruts aan kabels.
Nogmaals dank, en ik laat op het forum weten of het allemaal is gelukt (incl een paar foto's).

Groet,
Herman
hermanposthumus
1st Gear member

Hierbij de laatste update:
Alles werkt perfect! Ik zal in het kort aangeven hoe het allemaal is gelopen, en waar je op moet reden.

- Parrot 3100 aangeschaft.
- Extra kabel aangeschaft voor verloop Volvo -> Parrot + oude installatie
(Iso2car Kram)
- intussen oude carkit uitgebouwd + microfoon geinstalleerd
(linksboven, bestuurderszijde, bij voorraaam, onder de deurrubber).
- Radio naar voren, kabels aansluiten, en bedrading leggen naar
rechtervoorstoel (monteren van blauwe Parrot kastje)
- Radio er uit, kabels er in, radio terug (code invoeren) en alles werkt!

Bij mij extra probleem met Parrot: Houd geen geheugen vast, en blijft op Engels staan. Probleem blijkt bekend, en los je als volgt op:
- radio naar voren halen, zoek kabels erbij vanParrot. Zoek naar rode en oranje-draad met de (glas)zekeringen. Zekeringhouder losdraaien, en rood op oranje, en oranje op rood.

Nu werkt alles naar wens.

Nieuwe moderne Parrot Bluetooth systeem, in combinatie met de fantastische geluidsinstallatie, in de perfecte auto! Wat een genot, en heerlijk relaxt rijden.
(In in totaal maar +/- 180 euro kwijt), en 2 uur werk.

We hebben 2 auto's, beide voorzien van dit systeem. Ook beide toestelllen werken perfect in de beide auto's (Nokia E65 + E66).

Gewoon doen dus!!

Groet,
Herman Posthumus
Gast

Goed gelukt dus Herman.

De verloopkabels maken het leven ook een stuk gemakkelijker denk ik.

Vraag: waarom heb je de microfoon rechts boven gemonteerd en niet in het midden, of links boven? - je zit links, dus geluid is duidelijker als je de microfoon ook links hebt.
hermanposthumus
1st Gear member

je hebt helemaal gelijk. Ik heb een fout gemaakt. Ik heb de microfoon links gemonteerd (bestuurderskant).
Ik zal kijken of ik dit nog kan wijzigen.

Met vriendelijke groet,

Herman Posthumus
Plaats reactie

Terug naar “Telefoon in de auto”