12v in laadruimte - permanente stroom

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Ik heb in de laadruimte een 12v-aansluiting, maar daarop staat permanent stroom.
Ik vind dat niet handig i.v.m. het ongemerkt leeg trekken van de accu.

Iemand enig idee waarom dit is?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Mischien voor de koelbox.
Wel handig als hij het blijf doen als de auto uit is, en warm wordt.
Is het boordspaningsnet niet beschermt?
Bij mijn vorige auto werd de spaning weg geschakeld als de spaning zakte onder de 11volt.
Ik mis deze aansluiting wel in mijn V50 was handig om mijn looplamp op te laden.
Maar € 75,- hier voor Nee.
Was één V90
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Waarom het is weet ik niet maar en nu trap ik hopelijk een open deur in, zolang je er niets op aangesloten hebt kan je accu er in ieder geval niet door ontladen worden.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

D5R-Design schreef:Ik mis deze aansluiting wel in mijn V50 was handig om mijn looplamp op te laden.
Maar € 75,- hier voor Nee.
Haal even de bekleding weg aan de rechterkant in de koffer, als je geluk hebt zit er net als in de mijne wel een kabel klaar voor deze aansluiting, maar zit er gewoon geen 12V stuk in de koffer. Koop voor een paar EUR ergens zo een 12V aansluiting, sluit die erop aan, maak een gat in de bekleding, zet deze 12V erin vast en voila... ;)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Meestal loopt naar achter ook een geschakelde draad (de draad die spanningsloos is al contact uit staat). Hier uiteraard geen 12v stekker ophangen, want deze draaid is meestal niet bedoel voor zware belasting maar voor schakelfunctie.

Een relay dus aanschaffen die op deze schakeldraad komt en de 12v continue daar op laten schakelen.

Zet je contact schakelt relay, verbreek je contact schakelt het relat uit en valt de spanning weg. Klinkt ingewikkeld, maar valt wel mee.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”