Het antwoord van postbus 51:
Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.
Eisen voor verblindende koplampen
Sinds 1 januari 2006 moet uw auto als deze achteraf is voorzien van extra sterke koplampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als een auto die hiermee standaard is uitgerust.
Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.
Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Had ook nog gevraagd hoe het zat met de kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de lampen, maar daar wordt niet op gereageerd.
Lichtopbrengst verbeteren volvo 440
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
- elco440
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 07.11.2008 - 14:23
- Locatie: Berlicum
- Contacteer:
hmm,
dat zijn toch best wat regels.. gelukkig heb ik er geen last van met die philips pitjes
dat zijn toch best wat regels.. gelukkig heb ik er geen last van met die philips pitjes

Vw Polo Coupe '90 +R.I.P
Volvo 440 1.8I DL Fleet Pacific Blue Drivers Project
Volvo 440 GLT 2.0I Groene Peilstok
Even Voorstellen
Back 2 Project
Volvo 440 1.8I DL Fleet Pacific Blue Drivers Project

Volvo 440 GLT 2.0I Groene Peilstok
Even Voorstellen
Back 2 Project
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
Heb nog even in die artikelen gezocht, maar daar wordt met geen woord gerept over het type reflector.
Enige wat er staat is dat de verlichting niet verblindend mag zijn voor medeweggebruikers met uitzondering van groot licht.
Dit heeft du niet specifiek met xenon te maken, maar geldt ook voor verkeerd afgestelde halogeen lampen.
Je zou bovenstaande zelfs kunnen implementeren dat de eis van de reflector geldt voor auto's na 1 jan 2007 op kenteken zijn gezet. Anders zou er helemaal geen verschil zijn.
Ik hou de xenon er in.
Enige wat er staat is dat de verlichting niet verblindend mag zijn voor medeweggebruikers met uitzondering van groot licht.
Dit heeft du niet specifiek met xenon te maken, maar geldt ook voor verkeerd afgestelde halogeen lampen.
Je zou bovenstaande zelfs kunnen implementeren dat de eis van de reflector geldt voor auto's na 1 jan 2007 op kenteken zijn gezet. Anders zou er helemaal geen verschil zijn.
Ik hou de xenon er in.
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
In de huidige regels staat dat auto's van na 31 december 2006 moeten voldoen aan bepaalde eisen genoemd in de Regeling permanente eisen.
k heb nog geen officiële publicatie gevonden waarin deze wijziging genoemd is. Ik ga maar eens postbus 51 mailen met de vraag waar ze het vandaan hebben.
k heb nog geen officiële publicatie gevonden waarin deze wijziging genoemd is. Ik ga maar eens postbus 51 mailen met de vraag waar ze het vandaan hebben.
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
Dat haald hij hier vandaan
Maar bij www.wetten wordt er over die reflector niets genoemd.
Als dit echt zo is verwacht je toch op zijn minstens een opkoopregeling.
Maar bij www.wetten wordt er over die reflector niets genoemd.
Als dit echt zo is verwacht je toch op zijn minstens een opkoopregeling.
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Kwats, heb je goede sets komt je auto netjes door de keuring. Al 2x doorheen gekomen met 2 verschillende auto's.Auk schreef:Heb je een aftermarket set in je auto en zijn je koplampen daar niet voor ontwikkeld komt je auto simpelweg niet door de keuring voordat er andere lampen in gezet zijn.
De politie gaat wat dat betreft ook strenge controle houden op auto's die met zo'n aftermarket set rondrijden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je merkt het vanzelf bij de eerstvolgende apk, al ben je hiervoor al 10x door de apk met 10 verschillende auto's. De strekking is toch duidelijk, de regels veranderen nu eenmaal per 1 mei. En als je met illigale xenon rondrijd ben je hoogstwaarschijnlijk de sjaak. En alleen in je dromen zullen ze een achteraf illigaal ingebouwd xenon setje vergoeden. Van mij hebben ze groot gelijk, het enig jammere is dat ze deze regel veel te laat invoeren. Dat had mij een paar jaar aan xenon ergernissen bespaard.
- RobsterS70R
- 5th Gear member
- Berichten: 2204
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
- Locatie: Op de Veluwe
Ik ben voor Philips Night Guide gegaan. Bevalt prima! 

Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
En daar wringt de schoen. Ten tijde van aanschaf en inbouw was dit niet illegaal. Illigaliteit ontstaat door een wetswijziging. De wetgever dient daar haar verantwoording te nemen en met een opkoopregeling te komen, of de regeling handhaven zoals die nu is. Met de tijd verdwijnen de auto's vanzelf uit het straatbeeld.Iroll schreef:En alleen in je dromen zullen ze een achteraf illigaal ingebouwd xenon setje vergoeden.
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
@iroll, ik ben het deels met je eens hoor, en ik snap donders goed waarom ze deze regel invoeren.
Daarnaast rij ik zelf ook rond met xenon, eerst in mijn 440, nu ook weer in mijn ford schuur. En ik heb ik een jaar tijd(inmiddels 30000 km) nooit lichtsignaal van iemand gehad.
De truc zit hem in het correct afstellen van je koplampen. iets lager dan je met halogeen zou doen, en de linker koplamp ook ietsje meer naar binnen zetten als met halogeen.
al met al vind ik het jammer dat het straks niet meer kan, maar ik begrijp het dus zeker. ik zal dus ook een setje goede osrams of philips gaan halen, want hoewel ik xenon(niet die sjonnie-blauwe nee) prettiger vind, zijn goede philips/osram lampen zeker voldoende qua lichtopbrengst.
Daarnaast rij ik zelf ook rond met xenon, eerst in mijn 440, nu ook weer in mijn ford schuur. En ik heb ik een jaar tijd(inmiddels 30000 km) nooit lichtsignaal van iemand gehad.
De truc zit hem in het correct afstellen van je koplampen. iets lager dan je met halogeen zou doen, en de linker koplamp ook ietsje meer naar binnen zetten als met halogeen.
al met al vind ik het jammer dat het straks niet meer kan, maar ik begrijp het dus zeker. ik zal dus ook een setje goede osrams of philips gaan halen, want hoewel ik xenon(niet die sjonnie-blauwe nee) prettiger vind, zijn goede philips/osram lampen zeker voldoende qua lichtopbrengst.
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

- Pas259
- 3rd Gear member
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 11:17
- Locatie: Spijkenisse
Een oude topic van mij voor mijn naamsverandering 
Ik moest gisteren toevallig 1 lamp vervangen van mijn 850, ik heb silverstars gekocht van osram en deze zijn goed te doen.

Ik moest gisteren toevallig 1 lamp vervangen van mijn 850, ik heb silverstars gekocht van osram en deze zijn goed te doen.

Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 19.06.2007 - 20:40
Ook ik ben wel blij met de aangescherpte regels t.a.v. het voeren van xenonverlichting. Veel automobilisten willen graag meer lichtopbrengst van hun koplampen. Maar meer licht is vaak overbodig, storend of zelfs gevaarlijk. Te veel licht komt niet ten goede aan de verkeersveiligheid. Je kunt soms 's-avonds/'s-nachts op de snelweg in de zee van licht verblind worden. Goed om te lezen dat velen hier ook niet van die felle verlichting houden.
Volvo 460 1.8i uit 1996
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Zie page 5 antwoord van dash, en die heeft zijn info weer van postbus 51.ArjenM schreef:Waar haal je dat dan uit?Iroll schreef:De strekking is toch duidelijk, de regels veranderen nu eenmaal per 1 mei.
Ze zullen alleen uitbetalen als het een verplichting van de apk geweest zou zijn om xenon in te bouwen. Nu is het is een eigenhandige en niet verplichte toepassing geweest in halogeen armaturen die gewoon niet geschikt zijn voor xenon. Je kon op je vingers natellen dat dit eraan zat te komen. Vroeger waren de radar detectoren bijv. ook niet illigaal, maar denk maar niet dat je die vergoed kreeg toen ze verboden werden.En daar wringt de schoen. Ten tijde van aanschaf en inbouw was dit niet illegaal. Illigaliteit ontstaat door een wetswijziging.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Zoals ik al eerder zei is dat geen officiële publicatie waar je rechten aan kunt ontlenen. In dat geval zou je dit ook als de waarheid kunnen zien:Iroll schreef:Zie page 5 antwoord van dash, en die heeft zijn info weer van postbus 51.ArjenM schreef:Waar haal je dat dan uit?Iroll schreef:De strekking is toch duidelijk, de regels veranderen nu eenmaal per 1 mei.
Deze vraag is op een ander forum door iemand gesteld over de toekomstige eisen. Daarom wordt er ook verwezen naar de artikelen 115 t/m 118. Deze artikelen zijn een bijlage van de regeling voertuigen die het voertuigreglement gaat vervangen per 1 mei 2009. (En kan dus niet op de huidige situatie slaan.)Geachte heer Van der Struijk,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U heeft vragen over eisen van koplampreinigingsinstallatie en niveauregeling bij gasontladinglampen.
Alleen lichtbronnen, in auto's welke na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 tot en met 118 van de APK.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
De fout is volgens mij ontstaan doordat de RDW in het blad APK keurmeester niet heeft vermeld dat de aanpassingen alleen gelden voor auto's van na 31 december 2006. Hoe postbus 51 erbij komt weet ik ook niet, dat heb ik ze dan ook gevraagd. Feit is dat niemand mij een officiële publicatie heeft kunnen tonen waarin staat dat een en ander ook geldt voor auto's van voor 1 januari 2007.
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
Is niet mijn antwoord, maar dat van postbus 51 
Een regel eronder plaats ik al iets van een vraagteken bij het antwoord. Blij dat Arjen er is ingedoken.
Zoals ik al aan gaf, ik hou ze er in.

Een regel eronder plaats ik al iets van een vraagteken bij het antwoord. Blij dat Arjen er is ingedoken.

Zoals ik al aan gaf, ik hou ze er in.
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
- RobsterS70R
- 5th Gear member
- Berichten: 2204
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
- Locatie: Op de Veluwe
Citaat van volvo480forum.com:
"Afermarket xenon wel of niet toegestaan?
Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.
Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?
Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook bij halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.
Let op, dit geld alleen voor de APK keuring.
Waar controleert de politie op?
Als een auto xenon verlichting voert - zowel aftermarket als origineel - controleert de politie of de verlichting voorzien is van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.
Dit geld dus voor alle voertuigen onafhankelijk van het bouwjaar! De politie kan je bekeuren voor het voeren van ondeugdelijke verlichting. De boete bedraagt € 90,- (22 april 2009). Het achteraf inbouwen van gasontladingslampen is dus geen probleem m.b.t. de APK, echter de politie hanteert andere eisen. Het achteraf inbouwen is op eigen risico.
Bronvermelding:
- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009 www.rdw.nl
- Helpdesk RDW technische dienst 0900 07 39
- Politie Groningen 0900-8844
- Boetebase www.om.nl"
Einde citaat.
Hier maak ik uit op dat het geen APK afkeur is, maar wel bij wet verboden op straffe van een boete van €90,-.
Neemt niet weg dat ik voor de Night Guide lampen van Philips heb gekozen en een vergelijkbaar lichtbeeld als met de Xenon set.
"Afermarket xenon wel of niet toegestaan?
Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.
Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?
Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook bij halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.
Let op, dit geld alleen voor de APK keuring.
Waar controleert de politie op?
Als een auto xenon verlichting voert - zowel aftermarket als origineel - controleert de politie of de verlichting voorzien is van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.
Dit geld dus voor alle voertuigen onafhankelijk van het bouwjaar! De politie kan je bekeuren voor het voeren van ondeugdelijke verlichting. De boete bedraagt € 90,- (22 april 2009). Het achteraf inbouwen van gasontladingslampen is dus geen probleem m.b.t. de APK, echter de politie hanteert andere eisen. Het achteraf inbouwen is op eigen risico.
Bronvermelding:
- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009 www.rdw.nl
- Helpdesk RDW technische dienst 0900 07 39
- Politie Groningen 0900-8844
- Boetebase www.om.nl"
Einde citaat.
Hier maak ik uit op dat het geen APK afkeur is, maar wel bij wet verboden op straffe van een boete van €90,-.
Neemt niet weg dat ik voor de Night Guide lampen van Philips heb gekozen en een vergelijkbaar lichtbeeld als met de Xenon set.
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
OK, bedankt voor de verduidelijking van je Robbie! Dus geen APK afkeur, maar bij controle van de politie kans op een boete van €90. En als ze echt vervelend willen doen mag je niet verder rijden als ze je betrappen met xenon in het donker. Blijft erg vreemd en verwarrend dat het van de apk wel mag en van de politie niet.
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
Dit vraagt om een proefproces
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /