Hallo,
Ik heb sinds eind december 2008 een Volvo S40 2.0D uit augustus 2004.
Sinds een maand of 2 valt het me op dat wanneer ik 100-120 rijd, versnelling in de 5 of 6, en dan gas geef dat de auto dan niet soepel accelereert.
Het voelt aan alsof er subtiele schakelingen voorkomen, maar aangezien het geen automaat is kan dat natuurlijk niet.
Hij houdt dus iets in en gaat versnellen, houdt weer iets in en versnelt weer, zo gaat het door.
Nu vertelde mijn collega dat het misschien iets met de luchtmassameter te maken kan hebben.
Klopt dit? Zoja, kan ik er zelf iets aan doen of moet ik ermee naar een garage?
Moet er dan iets afgesteld of vervangen worden? Zou dit nog onder de Bovag garantie vallen?
Vandaag heb ik mijn Volvo laten chiptunen bij Ziptuning in Groningen, ik had gehoopt dat het probleem daarmee verminderd of opgelost zou zijn, helaas niet het geval. (Zij hebben ook niet aangegeven of dit wel of niet het geval zou zijn)
Voor degenen die het graag willen weten: ik schijn de eerste 300 km wat rustig aan te moeten rijden, zodat de motor kan wennen aan het nieuwe programma, dus ik weet het verschil nog niet goed te merken.
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraagstuk, op dit moment weet ik niet precies wat ik ermee moet omdat ik tot nu toe verschillende verhalen lees op verschillende bronnen.
Acceleratie niet soepel in de 4e, 5e en 6e versnelling
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
En als je vol accelereert in 1, 2, 3 ?
Ofwel zit er beetje prut in je EGR-klep...
Ofwel zit er beetje prut in je EGR-klep...
- bobtb
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 09.04.2009 - 16:48
Bedankt voor je snelle reactie Thamar.
Als ik vol gas geef in de 1, 2 of 3 merk ik er niets van, dan trekt ie lekker stevig en constant door.
Edit: Ik heb trouwens geen idee wat een EGR-klep is, dus ik zou niet weten hoe ik kan bepalen of er prut in zit
Als ik vol gas geef in de 1, 2 of 3 merk ik er niets van, dan trekt ie lekker stevig en constant door.
Edit: Ik heb trouwens geen idee wat een EGR-klep is, dus ik zou niet weten hoe ik kan bepalen of er prut in zit

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
EGR betekent Exhaust Gas Recirculation, en nee dit heb ik niet op wiki opgezocht. De EGR klep zorgt voor recirculatie van de uitlaatgassen zodat ze nogmaals door de verbrandingskamer gaan. Dit vervuilt echter ook het inlaattraject en de EGR klep zelf waardoor storingen kunnen ontstaan.
Wanneer het de EGR is had ik het eigenlijk ook bij lagere snelheden verwacht.
Laat de auto in ieder geval uitlezen bij de dealer, misschien staat er een storing in de boordcomputer.
Wanneer het de EGR is had ik het eigenlijk ook bij lagere snelheden verwacht.
Laat de auto in ieder geval uitlezen bij de dealer, misschien staat er een storing in de boordcomputer.
V40 T2 Nordic+
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb hetzelfde gehad. V-power getankt en een flesje diesel reiniger van Forté in de tank en het is over.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 01.02.2006 - 13:59
- Locatie: Genk
Heb ook zoiets,
rond de 1700 rpm doet ie raar als ik vol doorduw vanaf 3 de versnelling, effe hikken rond dat toerental, moet toch binnen voor onderhoud en dan eens navragen.
EGR klep; mijn vorige had dat probleem dramatisch, dan heeft ie problemen in alle versnellingen.
Dat adjectief toevoegen; heb jij een 2.0 D? Gevoelige motor voor vanalles en nog wat, goedkope diesel tanken en problemen.. Mij is afgeraden om iets toe te voegen door de mensen van Volvo Belgie.
Wil ik toch wel eens proberen.
Overigens, hij trekt nog altijd evnegoed in alle versnelligen, maar dat gepruttel af en toe ergert me wel.
rond de 1700 rpm doet ie raar als ik vol doorduw vanaf 3 de versnelling, effe hikken rond dat toerental, moet toch binnen voor onderhoud en dan eens navragen.
EGR klep; mijn vorige had dat probleem dramatisch, dan heeft ie problemen in alle versnellingen.
Dat adjectief toevoegen; heb jij een 2.0 D? Gevoelige motor voor vanalles en nog wat, goedkope diesel tanken en problemen.. Mij is afgeraden om iets toe te voegen door de mensen van Volvo Belgie.
Wil ik toch wel eens proberen.
Overigens, hij trekt nog altijd evnegoed in alle versnelligen, maar dat gepruttel af en toe ergert me wel.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27419
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Komt de turbo er niet in bij 1700 toeren?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Lijkt het niet een beetje op het probleem dat in de onderstaande link wordt beschreven?
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=97673
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=97673
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005