Origineel chassisset met nivomats vervangen door sportset

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

Net ff navraag gedaan bij de volvodealer over de stuurslagbegrenzers.
De huidige blokjes zullen wel versleten zijn en zal ik bij de komenede beurt laten vervangen.
Nu wees een medewerker me op een officiele brief van Volvo NL uit 2007 dat er wordt geadviseerd om nog een ander soort begrenzer te monteren.
Dit wordt dacht ik op de stuurkolom toegepast. Wel prijzig (rond de 300 euro excl.).
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Het aanlopen stoort me wel omdat het heel goed hoorbaar is.
V70N 2.5T fasttech
Gebruikersavatar
jeroenburen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.11.2007 - 13:32

Ik heb een paar weken geleden mijn Nivomats bij de dealer laten omruilen met standaard schokbrekers (ze waren versleten na 200k) maar de dealer heeft de oude veren laten zitten. Hij zei dat het nummer van normale veren en Nivomat veren hetzelfde zou zijn. Nu vind ik de auto veel te slap achter. Met 200kg achterin hangt ie bijna op straat...

Dat klopt toch niet? Moeten er geen andere veren onder?

Groet Jeroen
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er moeten inderdaad andere veren onder. Beetje vaag van de dealer. Welk bouwjaar eb type is jouw auto?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
jeroenburen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.11.2007 - 13:32

De auto is volgens mij modeljaar 2001. En het is een V70 2.4 170PK.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

[quote="smalltownboy"]Net ff navraag gedaan bij de volvodealer over de stuurslagbegrenzers.
De huidige blokjes zullen wel versleten zijn en zal ik bij de komenede beurt laten vervangen.
Nu wees een medewerker me op een officiele brief van Volvo NL uit 2007 dat er wordt geadviseerd om nog een ander soort begrenzer te monteren.
Dit wordt dacht ik op de stuurkolom toegepast. Wel prijzig (rond de 300 euro excl.).
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Begrenzer voor de 18'' op het stuurhuis is een set nylon bussen welke op het stuurhuis zelf gemonteerd worden hiervoor moeten de binnenste stuurkogels los waarna de bussen op de as gemonteerd worden, deze begrenzen dus de draaicirkel via je stuurhuis ipv op de draagarm.
Gebruikersavatar
jeroenburen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.11.2007 - 13:32

@raket :-) Weet je toevalig waar ik informatie kan vinden over de twee verschillende typen veren?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Staat in het Volvo Vadis systeem. De veren werken met kleurcodes, maar daar heb je niet zoveel aan. Het is bekend dat de nivomats werken met erg lichte veren.
Je zult de veren moeten vervangen. Er is vast wel iemand die zijn auto heeft verlaagd en nog twee achterveren over heeft die je mag overnemen.
Is de auto origineel verlaagd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
jeroenburen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.11.2007 - 13:32

Nee, volgens mij is de auto niet verlaagd. Maar het is toch vreemd dat een officiele Volvo dealer zegt dat er geen verschil is tussen veren voor Nivomat schokbrekers en veren voor normale schokbrekers. Ik zal eens een andere dealer bellen...

Maar goed, is er misschien iemand die nog een setje normale achterveren heeft liggen.

Dus NIET voor Nivomat schokbrekers!
Gebruikersavatar
jeroenburen
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.11.2007 - 13:32

Zojuist even nagevraagd bij een andere garage en die vertelde dat bij normale schokbrekers inderdaad andere veren worden gemonteerd (zg. verzwaarde veren) Prijsopgaaf was echter 400 euro ex BTW! :shock: Losse veren via internet 55 euro per stuk...

Is dit een klus die je zelf kunt doen? Dus zonder heel specifiek gereedschap?
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Veerklemmen zijn wel handig. Hiermee kan je de veren in elkaar drukken!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Veerklemmen achter werkt niet. Deze krijg je er simpelweg niet tussen.
Achter is erg lastig te doen. De draagarm moet aan de binnekant los zodat je de veer eruit kunt nemen. Staat aardig wat spanning op dus opnieuw monteren kan wel eens lastig zijn. 400 euro is een schandalig bedrag. Daarvoor kun je een complete verlagingset rondom laten monteren!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

Zo ik rijd nu ongeveer een jaartje rond met de eibach pro kit en volvo sportschokbrekers.

Helaas heb ik het idee dat er aan de achterkant iets niet klopt. Of dit aan de montage van de veren ligt of aan de schokbrekers weet ik niet.
Ben nog in afwachting van een antwoord van eibach i.v.m. met een mogelijk verkeerde montage.

Eibach geeft aan dat de tekst op de veer leesbaar moet zijn bij montage.
Echter aan de achterkant lukte het niet om ze te monteren op deze manier.
Toen hebben we ze omgedraaid en lukte het wel.
Volgens mij zitten de windingen (progressieve gedeelte) aan de onderkant het dichtst op elkaar.

De schokbrekers heb ik toendertijd via ebay gekocht in de veronderstelling dat ze voor een V70 waren. Navraag bij Sachs leverde op dat ik een combinatie heb van voorschokbrekers van een S60 en achterschokbrekers van een S80. Of dit kwaad kan weet ik niet omdat ik niet weet of ook de aslast verschilt van deze schokbreker.

Wie kan mij meer info geven over de montage van de veren?
Kunnen ze eigenlijk wel op 2 manieren gemonteerd worden of past het sowieso maar op 1 manier?

Foto:

Afbeelding
V70N 2.5T fasttech
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

rene69 schreef:.

De schokbrekers heb ik toendertijd via ebay gekocht in de veronderstelling dat ze voor een V70 waren. Navraag bij Sachs leverde op dat ik een combinatie heb van voorschokbrekers van een S60 en achterschokbrekers van een S80. Of dit kwaad kan weet ik niet omdat ik niet weet of ook de aslast verschilt van deze schokbreker.

Wie kan mij meer info geven over de montage van de veren?
Kunnen ze eigenlijk wel op 2 manieren gemonteerd worden of past het sowieso maar op 1 manier?
Je bent er bijna S60, S80 nu nog voor een V70. Maar volgens mij delen een V70 en S80 de bodemplaat, blijkbaar past het allemaal. Want anders had je denk ik problemen met de montage.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Vet hoor!
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het feit dat de V70, S60 en S80 het platform delen wil nog niet zeggen dat de ophanging identiek is. Enige mogelijkheid is denk ik andere veren scoren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

De schokdempers van S60/S80 en V70 zijn identiek, alleen de aslast is anders. Voor een V70 is het geloof ik 1170 en voor een S80 1090kg.

Misschien was mijn vraag niet duidelijk, maar is op de foto te zien of de veren er op de juiste manier onder zitten?
Volgens jou moet het progressieve gedeelte bovenaan zitten maar volgens mij zit het onderaan en heb ik de veren dus op de kop erin zitten.

Denk dat ik anders ga voor de koni FSD met behoud van de eibach veren.
Moet alleen nog weten of ze andersom moeten. Tekst van eibach staat nu immers op zijn kop.
V70N 2.5T fasttech
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Sorry, had even niet goed gelezen. Ik dacht dat je de veren van een S80 had aan de achterkant. De scholbrekers zijn ook identiek voor S80 en S60. Maar zoals ik al eerder had aangegeven moet de tekst op de veren leesbaar zijn. Heb je wel de juiste veren besteld? Welk nummer staat erop?

Hoe voelen de Sachs dempers aan overigens? Is dat nog een beetje comfortabel of puur op wegligging gericht?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

Ik heb de juiste veren voor mijn auto.
Nummer weet ik zo niet maar deze horen bij de uitvoering.

Ik zou zeggen op wegligging gericht. Dacht in begin dat het wel comfortabel was maar nu een jaartje verder vind ik ze toch niet geschikt voor alledaagse ritten. Ik heb geen ervaring met andere merken maar heb dit van andere gebruikers ook gelezen over deze dempers.
Het is in ieder geval te hard naar mijn idee.
V70N 2.5T fasttech
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”