Warm lopen wanneer het bergop gaat.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ik ben nu wel benieuwd geworden. Deze zomer sleur ik de XC voor het eerst de Alpen door. Succes Loek!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- obelix
- 2nd Gear member
Hier een leek die Logisch probeert na te denken:lkort schreef:Als die van mij weer warmloopt gaat de auto gewoon weer retour richting dealer. Die van mij loopt ook bij normale buitentemperaturen van 20 graden warm als het omhoog gaat, zelfs zonder caravan.
1 Het heeft niet met het trekken van een lading te maken.
2 De buitentemperatuur is ook niet bepalend.
3 Toerental heeft weinig/geen invloed.
4 software blabla geen invloed.
5 Alle testen wijzen uit dat het blok goed is (in garage)
6 lkort geeft niet aan het op vlak terrein N.L. ook te hebben.
Blijft over Helling! toch?
Zou de ?20%? helling iets met het probleem te maken kunnen hebben?
Watergekoeld blok? verhaal met de afgebroken schoepjes?
warmte stijgt, evt. luchtbel? haperen geforceerde koeling.
stand van motorblok belemmerd bepaalde functies?
Al eens de wagen gestrest op vlak terrein? wat doet ie dan?
Zet hem eens schuin omhoog op een oprit o.i.d. en laat hem een tijdje draaien want de tijd factor lijkt ook een vast gegeven.
Vergezocht misschien? maar ik zou dat soort gekkigheid uit gaan halen!
Volvo heeft het tot nu toe ook niet gevonden dus...
En als dit het is wil ik 10% vindersloon van Volvo!

Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
- mad
- 6th Gear member
Eens, ik zou alles uit de kast halen om er achter te komen. Misschien looptie wel helemaal niet warm, zit het meternaaldje los en valt dat naar rechts bij 20 graden helling. Kokende moter? Al gehad? Nee toch...obelix schreef:Hier een leek die Logisch probeert na te denken:lkort schreef:Als die van mij weer warmloopt gaat de auto gewoon weer retour richting dealer. Die van mij loopt ook bij normale buitentemperaturen van 20 graden warm als het omhoog gaat, zelfs zonder caravan.
Zet hem eens schuin omhoog op een oprit o.i.d. en laat hem een tijdje draaien want de tijd factor lijkt ook een vast gegeven.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- obelix
- 2nd Gear member
Als het alleen het naaldje zou zijn dan kun je normaal doorrijden, ik lees dat men echt geen vermogen meer heeft om überhaupt op snelheid te blijven. Meneer Volvo zou iets kunnen simuleren en een data logger onder de kap plaatsen zodat de werkelijke temperatuur bekeken kan worden en meer. misschien weten ze allang wat het is? Zou lullig zijn als ze het na de garantie vinden. ik zou mijn tanden erin zetten "een uitdaging"mad schreef:Eens, ik zou alles uit de kast halen om er achter te komen. Misschien looptie wel helemaal niet warm, zit het meternaaldje los en valt dat naar rechts bij 20 graden helling. Kokende moter? Al gehad? Nee toch...obelix schreef:Hier een leek die Logisch probeert na te denken:lkort schreef:Als die van mij weer warmloopt gaat de auto gewoon weer retour richting dealer. Die van mij loopt ook bij normale buitentemperaturen van 20 graden warm als het omhoog gaat, zelfs zonder caravan.
Ik heb ooit kokende motor (meervoud) gehad met mijn 1e auto Skoda 105L. Dat is ongeveer hetzelfde effect als in een attractie zitten op de kermis.
Als je daarmee in de zomer te lang in de file stond dan gebeurde dat gewoon standaard (circulatiepomp deed wel/niet) daarom vond ik dat verhaal over afgebroken pomp schoepen wel plausibel, maar waarom hij er dan niet altijd last van heeft rijmt niet. het brommende geluid kun je wel wijten aan onbalans van de waterpomp vanwege ontbrekende schoep.
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
- lkort
- 3rd Gear member
Kokende motor niet gehad, zover komt het niet. Als de meter in het rood komt verschijnt de melding motorservice vereist en loopt hij enkel nog stationair. Komende week weer met caravan naar Toscane, liep op die route afgelopen jaar ook warm. Deze keer ga ik het weer proberen, indien de auto warmloopt zet ik het op film en gaat de auto onmiddelijk na de vakantie weer naar de dealer.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
- hadico
- 5th Gear member
Mogelijk dat het is verholpen met de nieuwe fan maar wat me verbaast is dat er nooit eens een thermostaathuis is vervangen hier zit nl ook de temperatuursensor bij (als een geheel) zo stel ik me dus de vraag loopt hij heet of geeft hij alleen maar aan dat ie te heet is door een slechte doorstroming thermostaat of een fout aangevende sensor?
Als hij trouwens (denkt) te heet te worden word de airco uitgeschakeld en zal de fan op de hoogste stand gaan draaien en de melding motorman. verschijnt met het efect van geen gas meer kunnen geven ter bescherming.
Misschien dan toch de moeite waard om het huis te vervangen baat het niet dan schaad het niet en dan word er in ieder geval iets geprobeerd om je probleem te verhelpen.
Als hij trouwens (denkt) te heet te worden word de airco uitgeschakeld en zal de fan op de hoogste stand gaan draaien en de melding motorman. verschijnt met het efect van geen gas meer kunnen geven ter bescherming.
Misschien dan toch de moeite waard om het huis te vervangen baat het niet dan schaad het niet en dan word er in ieder geval iets geprobeerd om je probleem te verhelpen.
- lkort
- 3rd Gear member
Ik kan je verzekeren dat hij echt heet loopt. Zelfs de olie van de bak wordt er een stuk bruiner van. Is al eens gespoeld (denk zelf ververst) maar wordt al weer donkerder. Sinds afgelopen zomer begint de auto ook olie te verbruiken. Sinds een eerdere software update loopt de fan al onmiddelijk na het starten mee op een hoog toerental. Indien nu na plaatsing nieuwe fan het probleem niet opgelost is ben ik er klaar mee, na 2 jaar diverse pogingen is er volgens mij nog maar 1 oplossing en dat is vervangen van alles wat zich tussen voor en achterbumper bevindt.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
- mad
- 6th Gear member
In dat geval is het vervangen van de bestuurder en de inzittenden een stuk voordeliger...en ik ben onderhand zéér benieuwd naar de naam van de dealer.. :evil:lkort schreef:Ik kan je verzekeren dat hij echt heet loopt. Zelfs de olie van de bak wordt er een stuk bruiner van. Is al eens gespoeld (denk zelf ververst) maar wordt al weer donkerder. Sinds afgelopen zomer begint de auto ook olie te verbruiken. Sinds een eerdere software update loopt de fan al onmiddelijk na het starten mee op een hoog toerental. Indien nu na plaatsing nieuwe fan het probleem niet opgelost is ben ik er klaar mee, na 2 jaar diverse pogingen is er volgens mij nog maar 1 oplossing en dat is vervangen van alles wat zich tussen voor en achterbumper bevindt.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- lkort
- 3rd Gear member
Dit is nog niet het moment om de naam van de dealer te noemen. Tot nu toe voert de dealer nog steeds de werkzaamheden uit die door Volvo Nederland en Volvo Keulen worden geadviseerd.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
-
- 5th Gear member
is het nu nog niet opgelost of zijn er inmiddels meer probleem gevallen bijgekomen?
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 4th Gear member
Alles opgelost of toch nog steeds????????, heb wel een vermoeden wat het is. Mail me anders maar.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

Je mag het hier ook vertellen hoor.vin940 schreef:Alles opgelost of toch nog steeds????????, heb wel een vermoeden wat het is. Mail me anders maar.

Leren we allemaal wat van.
-
- 4th Gear member
Ok hier komen de oorzaken zoals ik het uit jou beschrijving op vat.
1) Is de doorstroming van de waterpomp goed. Gebeurd met grote regelmaat dat de schoepen van de pomp afbrokkelen. A) Het komt in je koelsysteem terecht, en kan dus je radiateur dus verstoppen. B) Het koelvloeistof kan niet goed verpompt worden.
2) Vuil in en tussen je condensor zorgt dus ook voor een slechte doorstroming van lucht. De constructie is namelijk zo je eerst radiateur die je zit zitten is de condensor, de tweede is je intercooler, en de laatste je koelingradiateur. Dus als daar veel vliegen vuil tussen gaat zitten. Krijg dus de laatste radiateur dus nauwelijks rijwind.
3) Temperatuursensor geef aan motormanagement een verkeerde informatie door. Waardes die je kunt meten op de sensor zijn. Op aansluiting 1 en 2 motorkoud 20 graden moeten we 2450 Ohm meten, motor warm 80 graden met 318 Ohm. Als deze dus niet kloppen kan dus je meter hoger op gaan lopen.
4) Het gebruik maken van het airco systeem, zeker met klimmen. Kan dit zorgen voor meer warmte ontwikkelingen onder de kap.
5) Juiste keuze maken met schakelen, zowel voor automaat zoals handgeschakeld. Kijk altijd in het instructieboekje wat het juiste koppel bij welk toerental is.
6) Het zijn aardig gewichten wat er getrokken moet worden, mijn mening zegt dat het wel erg zwaar is allemaal, maar dat terzijde. Zorg zo en zo dat bandenspanning ok is, lagers te zwaar lopen etc. Aandrijving op de auto is ook erg belangrijk. Zorg ook dat het voertuig juist beladen is, als het voertuig constant zich moet corrigeren. Moet ook steeds de motor alles bij regelen, en gaat weer gebruik maken van energie en arbeid geeft altijd warmte ontwikkelingen. Zorg altijd voor dat de aerodynamica goed is!!!!
7) De BCM kan verkeerde informatie geven naar koelingmodule, waardoor we ten onrechte een warme motor krijgen, terwijl dat helemaal niet zo is. Om dit uit te sluiten hang eens een losse meter in je expansievat tijdens zo rit. Dan kan je precies zien of de motor te heet wordt.
Roetfilter (ROTFILTER) kan als deze verstop zit, dus ook voor problemen gaan zorgen. Want als het Regeneratie proces ingeschakeld wordt kost dit energie etc.
9) Werking koelvin zo wel voor het airco gedeelte en koel gedeelte hebben aparte koelvinnen. De koelvin voor de koeling moet ook twee standen kunnen draaien een langzame en snelstand.
10) Zorg dat we de juiste motorolie erin hebben zitten via www.kroonolie.nl kan je kijken wat er precies in hoort. Olie is namelijk niet meer zo makkelijk als vroeger. Als je olie te dik is gaat dit ten kosten van je wrijvingweerstand.
11) Houd er rekening mee als je fluitend omhoog gaat wel vol vermogen gaat vragen. Loop eens zelf eens vier hoog omhoog, en loopt eens de zelfde trap eens met twee kisten beer, met de zelfde snelheid. Dan zegt het lichaam ook in eens nu even niet, dan ga je je krachten toch ook anders verdelen.????
12) Lucht in het koelsysteem???
13) Juiste koelvloeistof.
Beste rij advies een lage versnelling rijdt tussen 2500 en 3500 (kijk in instructieboekje) omhoog. Zet voor de klim je airco (eco) of gewoon uit. Blaast toch zeker 10 min koelere lucht na. Probeer met een constante snelheid te rijden. Negen van de tien gaat dit beter.
Kortom de reparatie van een thermostaat vindt ik wat vreemd. Om een juiste diagnose te maken kost veel tijd, men laat de klant namelijk liever 13 keer terug komen dan het in één keer op te lossen.
1) Is de doorstroming van de waterpomp goed. Gebeurd met grote regelmaat dat de schoepen van de pomp afbrokkelen. A) Het komt in je koelsysteem terecht, en kan dus je radiateur dus verstoppen. B) Het koelvloeistof kan niet goed verpompt worden.
2) Vuil in en tussen je condensor zorgt dus ook voor een slechte doorstroming van lucht. De constructie is namelijk zo je eerst radiateur die je zit zitten is de condensor, de tweede is je intercooler, en de laatste je koelingradiateur. Dus als daar veel vliegen vuil tussen gaat zitten. Krijg dus de laatste radiateur dus nauwelijks rijwind.
3) Temperatuursensor geef aan motormanagement een verkeerde informatie door. Waardes die je kunt meten op de sensor zijn. Op aansluiting 1 en 2 motorkoud 20 graden moeten we 2450 Ohm meten, motor warm 80 graden met 318 Ohm. Als deze dus niet kloppen kan dus je meter hoger op gaan lopen.
4) Het gebruik maken van het airco systeem, zeker met klimmen. Kan dit zorgen voor meer warmte ontwikkelingen onder de kap.
5) Juiste keuze maken met schakelen, zowel voor automaat zoals handgeschakeld. Kijk altijd in het instructieboekje wat het juiste koppel bij welk toerental is.
6) Het zijn aardig gewichten wat er getrokken moet worden, mijn mening zegt dat het wel erg zwaar is allemaal, maar dat terzijde. Zorg zo en zo dat bandenspanning ok is, lagers te zwaar lopen etc. Aandrijving op de auto is ook erg belangrijk. Zorg ook dat het voertuig juist beladen is, als het voertuig constant zich moet corrigeren. Moet ook steeds de motor alles bij regelen, en gaat weer gebruik maken van energie en arbeid geeft altijd warmte ontwikkelingen. Zorg altijd voor dat de aerodynamica goed is!!!!
7) De BCM kan verkeerde informatie geven naar koelingmodule, waardoor we ten onrechte een warme motor krijgen, terwijl dat helemaal niet zo is. Om dit uit te sluiten hang eens een losse meter in je expansievat tijdens zo rit. Dan kan je precies zien of de motor te heet wordt.

9) Werking koelvin zo wel voor het airco gedeelte en koel gedeelte hebben aparte koelvinnen. De koelvin voor de koeling moet ook twee standen kunnen draaien een langzame en snelstand.
10) Zorg dat we de juiste motorolie erin hebben zitten via www.kroonolie.nl kan je kijken wat er precies in hoort. Olie is namelijk niet meer zo makkelijk als vroeger. Als je olie te dik is gaat dit ten kosten van je wrijvingweerstand.
11) Houd er rekening mee als je fluitend omhoog gaat wel vol vermogen gaat vragen. Loop eens zelf eens vier hoog omhoog, en loopt eens de zelfde trap eens met twee kisten beer, met de zelfde snelheid. Dan zegt het lichaam ook in eens nu even niet, dan ga je je krachten toch ook anders verdelen.????
12) Lucht in het koelsysteem???
13) Juiste koelvloeistof.
Beste rij advies een lage versnelling rijdt tussen 2500 en 3500 (kijk in instructieboekje) omhoog. Zet voor de klim je airco (eco) of gewoon uit. Blaast toch zeker 10 min koelere lucht na. Probeer met een constante snelheid te rijden. Negen van de tien gaat dit beter.
Kortom de reparatie van een thermostaat vindt ik wat vreemd. Om een juiste diagnose te maken kost veel tijd, men laat de klant namelijk liever 13 keer terug komen dan het in één keer op te lossen.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.

- Johan s60
- 6th Gear member
Hebben ze al eens een nieuwe radiateur geprobeerd, deze kunnen nl. ook inwendig verstopt raken (vooral dwarsstroom radiateurs, wat eigenlijk alleen nog wordt toegepast)
Goed alle massa punten controleren, zodat er geen spanning potentiaal over radiateur staat want als dit wel zo is lost het aluminium op en raakt deze vestopt)
Goed alle massa punten controleren, zodat er geen spanning potentiaal over radiateur staat want als dit wel zo is lost het aluminium op en raakt deze vestopt)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Voorn
- 4th Gear member
Precies.Bover schreef:Ik neem aan dat we het over een D5 hebben.
Ik heb al verschillende keren met V70 en XC 70 D5 meer dan 20% getrokken in Noorwgen.
Gezamelijk gewicht combi 3600kg!
Nauwelijks de temp meter zien oplopen, geen gefluit....
WEl
de geartronic zelf schakelen als je beneden 200toeren komt op zeer zware hellingen. :!:
Ik bedoel de D5 kan gewoon zijn werk doen zoals het hoort.
Rond 1750 toeren heeft de D5 zijn maximum trekkracht.
Dat moet je in de gaten houden en niet je snelheid.
Geef je gas en komt er geen snelheid bij dan moet je terugschakelen.
Je zult merken dat wanneer je 1750 toeren aanhoud je overal tegen aan kan. Schakelen dus indien nodig............... anders gaat de geartronic zelf schakelen. Wanneer hij dat om de haverklap doet in de bergen wordt je bak te heet en kun je uiteindelijk helemaal niet meer schakelen en mag je de automaat in 1 zetten (veiligheid)
Groeten van Eddy
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Ex volvo:
- Voorn
- 4th Gear member
Heb ik gehad met mijn Opel Omega 2.5TD. Daarna nooit meer warmlopen.Johan s60 schreef:Hebben ze al eens een nieuwe radiateur geprobeerd, deze kunnen nl. ook inwendig verstopt raken (vooral dwarsstroom radiateurs, wat eigenlijk alleen nog wordt toegepast)
Groeten van Eddy
Ex volvo:
Ex volvo:
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Wat weegt die caravan van jou Loek?
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Voorn
- 4th Gear member
Mijn Hobby caravan weegt 1350 kg gevuld.
Groeten van Eddy
Ex volvo:
Ex volvo:
-
- 3rd Gear member
Die van mij ook, maar ik heb geen geartronic. Echt warmlopen doet ie niet, maar op de terugweg van Kroatië (vorig jaar zomer) was het erg warm en liep de motor temperatuur wel iets op terwijl we een lange, heel lange helling op reden. In mijn geval was de oplossing toen "iets minder gas en dus iets langzamer dan 100 km/h naar boven". Toen liep de temperatuur al snel weer terug naar normale waarden (die ik ook 's winters, op een vlakke weg en zonder caravan heb).
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007