Vandaag voor de APK van mijn S60 D5 (2002; 90.000 km) bij de dealer geweest en gevraagd ook de "neutral control" uit te schakelen.
Volgens de dealer was de olie van de automatische bak zwart van kleur ipv het oorspronkelijke rood en moest die vervangen. (dure grap, met wodka ben je goedkoper onder de olie)
Verder hebben ze drie software downloads en upgrades gedaan:
- upgrade TCM
- upgrade ECM DIE
- Neutral Control
De klap bij het gas geven vanuit stilstand is verdwenen. Verder schakelt de bak nu inderdaad bijna onmerkbaar. Ook vertelde de dealer me dat de automaat de komende 1000-1500 zich opnieuw zal instellen op mijn rijstijl.
Ik ga zelf eind deze maand naar de dealer met dezelfde problemen met de automaat. Mijn garantie verloopt in april.
Heb er helaas nog niet eerder tijd voor gehad.
De teller staat nu op 110.000km en de automaat gaat steeds slechter schakelen. Net als bij jouw een harde klap bij het gas geven vanuit stilstand.
Ik weet niet of bij mij de olie in de automaat ook vervangen moet worden.
Zal wel niet onder garantie vallen.
Op wat voor kosten moet je ongeveer rekenen voor het vervangen van de olie en het aanpassen van de software?
Er gaat 7 liter olie in a € 17,70 per liter.
Daarbij komt nog het arbeidsloon (inclusief doorspoelen van de bak) € 52,-
De software kosten waren € 35,-
Reken daarover nog eens de BTW; dan kom je op een totaal van € 270
Als de problemen er definitief mee zijn opgelost vind ik het wel 270 euro waard.
Ik heb jaren Honda Accord gereden(bij drie verschillende dealers) en daar betaalde je alleen al voor een eenvoudige grote beurt zo'n 900 euro(waarvan ze alleen al 500 euro aan arbeidsloon durfde te rekenen).
En problemen werden niet opgelost, kon je weer terug naar de dealer en kreeg je doodleuk weer een flinke rekening. Vandaar dat ik ook nooit meer Honda zal rijden. Tot zover mijn frustraties over Honda.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over volvo.
Hopelijk worden de problemen met mijn auto goed opgelost.
rijdt zelf met mijn derde achtereenvolgende geartronic,
in D voet van de rem en hij gaat direct.
ook van N naar D of van N naar R heb ik geen vertraging,
hooguit een fractie van een seconde.
ik rijd met een benzinemotor 2.5 T maar dat maakt volgens
mij niets uit.
Ik heb hetzelfde gehad met een S60. de dealer vertelt mij dat het te maken heeft met de leeftijd van de auto. Als de transmissie wat ouder is dan gaat hij wat schokkend in de versnelling. In de software zijn daarom wat veranderingen aangebracht waarbij hij ook niet meer terugschakelt naar N als je stil staat. Bij mij is na het vervangen van de software de complete schakel karakteristiek gewijzigd. In het begin erg vervelend maar het went wel weer doordat de bak adaptief is.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Laat je niet afschepen met het verhaal dat een oudere automaat gaat schokken. Ook een oudere automaat hoort goed te schakelen. Het zou goed kunnen dat de olie aan vervanging toe is. Volgens het boekje hoeft deze niet vervangen te worden. Ik heb dat bij mijn V70 nu tweemaal gedaan (1x bij 150.000 en nogmaals bij 180.000). De auto schakelt merkbaar beter, en de olie blijft nu mooi rood ipv bruin. De eerste keer leek er wel slootwater uit te komen zo bruin. Als je daarmee blijft rijden gaat de bak er natuurlijk niet op vooruit. De meeste dealers weten volgens mij ook niet hoe ze de olie moeten vervangen. De stop eruit en weer nieuwe erin werkt niet aangezien de meeste olie in de bak zelf blijft staan. Hij moet dus echt gespoeld worden om alle olie euruit te krijgen. Het advies: Blijf zeuren om een perfect schakelende bak en zet het op schrift bij de dealer. Als hij nu steeds achteruit gaat en gaat stuk buiten de garantie word je niet blij van de kosten.
Ben vorige week bij de dealer geweest i.v.m. de automatische versnellingsbak problemen en heb meteen een grote beurt laten uitvoeren.
De dealer heeft de automaat doorgespoeld en de olie ververst.
Tevens hebben ze enkele software aanpassingen gedaan zodat de bak nu niet meer automatisch naar de N-stand schakelt op het moment dat de auto stilstaat.
Ik moet zeggen dit werkt perfect!!!
Kan nu meteen wegrijden bij het stoplicht.
Het enige waar ik nog niet helemaal tevreden over ben is het moment dat ik van de R-stand naar de D-stand schakel.
Het duurt enkele seconde voordat de bak omschakelt naar D en dan ook nog eens met een harde tik.
Volgende week moet ik toch weer terug naar de dealer dus dan hoop ik dat ze dat ook nog kunnen oplossen.