Okee.. Let op:
Volvo V50 2.0D
Standaard : 138PK / 320NM
Met Tuning: 178PK / 380NM
Volvo V50 T5
Standaard : 220PK / 320NM
Met Tuning :250PK / 380NM
Volvo V50 D5
Standaard : 180PK / 350NM
Met Tuning :215PK / 420NM
Als ik de nummers zo eens bekijk lopen de prestaties van de getunede 2.0D en T5 niet eens zo gek ver uit elkaar. Nu heeft de T5 natuurlijk veel meer souplesse dan een dieseltje, maar toch.... is het opmerkelijk.
Eniewee.
Heeft iemand het al aangedurfd de twee liter zelfontbrander softwarematig te kietelen? Ik kon op het forum zo snel niets vinden.
We hebben nog een stukje budget vrij, en wellicht dat naast de ipod adapter ook een stukje aangepaste software zijn plaats kan gaan vinden in de V50. Uiteraard nadat ik mijzelf de wagen eigen gemaakt heb en de motor even is doorgelicht.
Ik vraag me alleen af of het verschil even groot is als de cijfers doen vermoeden...
Anyone?
Numbers, Numbers, Numbers.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
- Hjalmar
- 6th Gear member
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
- Locatie: Stockholm
Je kan natuurlijk niet appels met peren vergelijk. De T5 rijdt gewoon heel anders dan de 2.0D od D5. Hier kan je meer ervaringen vinden. Het is zeker een aanrader. Het koppel gaat een stuk omhoog en de motor loopt stukken soepeler, vind ik.
Hjalmar
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Sorry, gevalletje : Stont in mijn ogen!
Thanks voor de link Jalle!
Slotje!
Thanks voor de link Jalle!
Slotje!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Slotje hoeft van mij niet, chippen is altijd leuk om over te discussieren. Let er wel op dat met een hoger kopppel de aandrijflijn meer te verduren krijgt. Dus koppelingsplaten, drukgroep, 2-massa vliegwiel en versnellingsbak kunnen eerder versleten zijn....
Zonder tot het uiterste te gaan zou ik zo'n 25 tot 30 pk extra als max beschouwen. Anders krijg je zeker problemen.
Zonder tot het uiterste te gaan zou ik zo'n 25 tot 30 pk extra als max beschouwen. Anders krijg je zeker problemen.
V40 T2 Nordic+
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Vergeet even niet dat een diesel het maximale koppel maar over een beperkt toerental tot zijn beschikking heeft, een T5 heeft het maximale koppel over een veel ruimer toerental.
Je zal het daarom net afleggen tegen een T5, om het maar niet over de topsnelheid te hebben.
En dan de heerlijk 5 cilinder roffel!
Maar het is natuurlijk wel leuk om het hetzelfde gevoel te hebben zo snel weg te komen van je plaatst of even te kunnen inhalen.
Ik vraag mij alleen af of de koppeling van een 2.0 berekend is op zo'n enorm hoog koppel.
Hoe zit dat onderling bij de diverse uitvoeringen, zijn dit gelijke koppelingen of zit hier ook nog een verschil in?
Je zal het daarom net afleggen tegen een T5, om het maar niet over de topsnelheid te hebben.
En dan de heerlijk 5 cilinder roffel!
Maar het is natuurlijk wel leuk om het hetzelfde gevoel te hebben zo snel weg te komen van je plaatst of even te kunnen inhalen.
Ik vraag mij alleen af of de koppeling van een 2.0 berekend is op zo'n enorm hoog koppel.
Hoe zit dat onderling bij de diverse uitvoeringen, zijn dit gelijke koppelingen of zit hier ook nog een verschil in?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27421
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zit volgens mij wel verschil inasta schreef: Ik vraag mij alleen af of de koppeling van een 2.0 berekend is op zo'n enorm hoog koppel.
Hoe zit dat onderling bij de diverse uitvoeringen, zijn dit gelijke koppelingen of zit hier ook nog een verschil in?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Hoewel het de eerste paar dagen natuurlijk ontzettend leuk is om de nieuwe paarden voluit van stal te halen zal ik het oververmogen eerder gebruiken voor inhaal acties en natuurlijk de brandstofbesparing op langere ritten (Vakantie, of familie in het Noorden van het land) In dit geval zal de slijtage wel meevallen.
Het zal sowieso een verschil zijn met mijn huidige V401.9D (90PK/190NM) die geduldig op een nieuw baasje staat te wachten.
De enige manier waarop ik op de snelweg voor kon blijven was door ze te verblinden met een enorme dieselwolk bij het volledig intrappen van het gaspedaal hahaha!
Het zal sowieso een verschil zijn met mijn huidige V401.9D (90PK/190NM) die geduldig op een nieuw baasje staat te wachten.

De enige manier waarop ik op de snelweg voor kon blijven was door ze te verblinden met een enorme dieselwolk bij het volledig intrappen van het gaspedaal hahaha!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Voor sommige zal het gesneden koek zijn maar toch maar even melden:fredhead schreef:Zit volgens mij wel verschil inasta schreef: Ik vraag mij alleen af of de koppeling van een 2.0 berekend is op zo'n enorm hoog koppel.
Hoe zit dat onderling bij de diverse uitvoeringen, zijn dit gelijke koppelingen of zit hier ook nog een verschil in?
De slijtage van de koppeling heeft eigenlijk alleen te maken met het koppel wat je loslaat op de koppeling van de auto.
De krachten die daarbij vrijkomen zijn zo enorm dat je beter ietjes minder koppel kan hebben om deze niet teveel onder stress te zetten.
Het standaard koppel van b.v. een T5 is 320Nm, wat al enorm is, geloof me!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12909
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Even het koppel aangepast bij de D5, met de handbak is dat 400Nm360Degreez schreef:Okee.. Let op:
Volvo V50 2.0D
Standaard : 138PK / 320NM
Met Tuning: 178PK / 380NM
Volvo V50 T5
Standaard : 220PK / 320NM
Met Tuning :250PK / 380NM
Volvo V50 D5
Standaard : 180PK / 350NM 400NM voor de handbak
Met Tuning :215PK / 420NM
Als ik de nummers zo eens bekijk lopen de prestaties van de getunede 2.0D en T5 niet eens zo gek ver uit elkaar. Nu heeft de T5 natuurlijk veel meer souplesse dan een dieseltje, maar toch.... is het opmerkelijk.
Eniewee.
Heeft iemand het al aangedurfd de twee liter zelfontbrander softwarematig te kietelen? Ik kon op het forum zo snel niets vinden.
We hebben nog een stukje budget vrij, en wellicht dat naast de iPod adapter ook een stukje aangepaste software zijn plaats kan gaan vinden in de V50. Uiteraard nadat ik mijzelf de wagen eigen gemaakt heb en de motor even is doorgelicht.
Ik vraag me alleen af of het verschil even groot is als de cijfers doen vermoeden...
Anyone?

Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- leonboersma
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
- Locatie: Lelystad
Maar pk en koppel zijn wel gelijk bij de standaard 2.0D en de T5
En een diesel heeft meer koppel ( dus een groter moment in NM ) dan zou een diesel koppeling toch sterker of gelijk moeten zijn.
toch zou het wel grappig zijn met de D5 een T5 eruit rijden bij het stoplicht :twisted:
En een diesel heeft meer koppel ( dus een groter moment in NM ) dan zou een diesel koppeling toch sterker of gelijk moeten zijn.
toch zou het wel grappig zijn met de D5 een T5 eruit rijden bij het stoplicht :twisted:
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Current: V70 2.4D MY 08
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Gaat je niet lukken durf ik je te zeggen
Hooguit een gelijke sprint, het verschil in het aantal Nm op een kleine piek t.o.v. een T5 die over een flink toerenbereik iets minder koppel heeft zal de D5 het zeker afleggen.
Daarnaast zal de t5 vanwege de 250 pk uit gaan lopen omdat deze meer kracht heeft om harder te willen dan een D5, deze zal minder snel op zijn top komen.
Wellicht een getunde D5 tegen een standaard T5 dat je een goede kans maakt, daar zou je een punt hebben.

Hooguit een gelijke sprint, het verschil in het aantal Nm op een kleine piek t.o.v. een T5 die over een flink toerenbereik iets minder koppel heeft zal de D5 het zeker afleggen.
Daarnaast zal de t5 vanwege de 250 pk uit gaan lopen omdat deze meer kracht heeft om harder te willen dan een D5, deze zal minder snel op zijn top komen.
Wellicht een getunde D5 tegen een standaard T5 dat je een goede kans maakt, daar zou je een punt hebben.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27421
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een getunde D5 schijnt een standaard T5 bij te kunnen houden tijdens een sprint
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Daarbij optellend dat 90% van de stoplicht sprinters niet kan schakelen.....


- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ben ik even blij met mijn powershift bij het stoplicht 
Maar ik denk dat het geen toeval is dat Volvo alleen op de 2.0D de Powershift automaat levert, ik heb zo'n vermoeden dat deze het extra koppel van een D5 niet echt prettig vind...

Maar ik denk dat het geen toeval is dat Volvo alleen op de 2.0D de Powershift automaat levert, ik heb zo'n vermoeden dat deze het extra koppel van een D5 niet echt prettig vind...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- spooky202
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
- Locatie: Maarsbergen
Weet ik niet. Volgens Volvo zelf kan de Powershift 450 Nm aan.arnoud. schreef:...
Maar ik denk dat het geen toeval is dat Volvo alleen op de 2.0D de Powershift automaat levert, ik heb zo'n vermoeden dat deze het extra koppel van een D5 niet echt prettig vind...
Casper
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
- Locatie: Heemskerk
Paar weken geleden mijn V50 D5 laten tunen naar 215pk/420nm bij Ziptuning.
Moet zeggen dat het optrekken een stuk harder gaat, vooral boven de 70.
Onder de 70 kun je lang niet altijd vol gas geven, dan grijpt de tractiecontrole in.
Zelfbeheersing is dus belangrijk
Moet zeggen dat het optrekken een stuk harder gaat, vooral boven de 70.
Onder de 70 kun je lang niet altijd vol gas geven, dan grijpt de tractiecontrole in.
Zelfbeheersing is dus belangrijk

- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Inmiddels al een aantal kilometers achter de rug, en komende zondag de eerste lange rit naar Noord Holland! Even proefrijden met de Caravan waarmee we naar zuid Frankrijk gaan en even showen aan de ouders.
Daarvoor nog even de olie verversen en filtertjes vervangen.
Ik moet nog wel ontzettend aan de auto wennen, het rijdt allemaal erg strak en je moet de auto echt op de weg houden waar de V40 zichzelf reed.
Ik had precies het zelfde probleem bij de '05 BMW 530i die ik een tijdje gereden heb. Erg strak en kogelhard, en je moet je ogen open houden bij spoorvorming, het ding vliegt alle kanten op.
Ik weet zeker dat het iets met de bredere banden en de breedte van de auto zelf te maken heeft.
De motor is lekker fel maar de "power" is inderdaad maar over een klein toeren bereik beschikbaar.
Maar als je eenmaal op de snelweg zit, en de 6e versnelling kan inschakelen is het heerlijk cruisen met de cruisecontrol aan.
Jammer genoeg is het stuur aan de onderzijde dicht, ontwennen dus! Bij de V40 kon ik mijn hand lekker lui onderin het stuur leggen en gaan.
Ik heb ook gemerkt dat weggebruikers anders op je reageren.....
Als je je op de linkerbaan rijdt, vliegen mensen naar rechts.
Op een dag ben ik twee keer voor gelaten bij een kruispunt terwijl ik van links kwam en bij het benzinestation liet men mij al gebarend eerst de weg opdraaien.
Het kan aan mij liggen maar het lijkt wel of je in een auto als deze een andere status geniet.
Niet iets waar ik aan gewend ben, en zeker niet iets waar ik me prettig bij voel.
Bij de BMW was het helemaal erg, mensen bleven steenvast staan als ik bij een zebrapad aangereden kwam.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
Daarvoor nog even de olie verversen en filtertjes vervangen.
Ik moet nog wel ontzettend aan de auto wennen, het rijdt allemaal erg strak en je moet de auto echt op de weg houden waar de V40 zichzelf reed.
Ik had precies het zelfde probleem bij de '05 BMW 530i die ik een tijdje gereden heb. Erg strak en kogelhard, en je moet je ogen open houden bij spoorvorming, het ding vliegt alle kanten op.
Ik weet zeker dat het iets met de bredere banden en de breedte van de auto zelf te maken heeft.
De motor is lekker fel maar de "power" is inderdaad maar over een klein toeren bereik beschikbaar.
Maar als je eenmaal op de snelweg zit, en de 6e versnelling kan inschakelen is het heerlijk cruisen met de cruisecontrol aan.
Jammer genoeg is het stuur aan de onderzijde dicht, ontwennen dus! Bij de V40 kon ik mijn hand lekker lui onderin het stuur leggen en gaan.
Ik heb ook gemerkt dat weggebruikers anders op je reageren.....
Als je je op de linkerbaan rijdt, vliegen mensen naar rechts.
Op een dag ben ik twee keer voor gelaten bij een kruispunt terwijl ik van links kwam en bij het benzinestation liet men mij al gebarend eerst de weg opdraaien.
Het kan aan mij liggen maar het lijkt wel of je in een auto als deze een andere status geniet.
Niet iets waar ik aan gewend ben, en zeker niet iets waar ik me prettig bij voel.
Bij de BMW was het helemaal erg, mensen bleven steenvast staan als ik bij een zebrapad aangereden kwam.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Vandaag ritje naar Osnabruck met de V50, wat jij zegt over links rijden gaat daar niet op heb ik gemerkt. De Audi's, BMW's en Mercedesen vliegen je voorbij alsof je stilstaat. En dan reed ik 140, harder wil ik ook niet met vrouw en 3 kids achterin.
Spoorvorming heb ik geen last van, rijd met 215 Michelin banden. Wat de status betreft, vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Het feit dat ie erg op een V70 lijkt speelt natuurlijk wel mee.
In ieder geval goed te horen dat ie goed bevalt !
Spoorvorming heb ik geen last van, rijd met 215 Michelin banden. Wat de status betreft, vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Het feit dat ie erg op een V70 lijkt speelt natuurlijk wel mee.
In ieder geval goed te horen dat ie goed bevalt !
V40 T2 Nordic+
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Staan je xenonlampen misschien beetje vel afgesteld dat iedereen opzij gaat?
Verder dat je echt moet sturen, ben ik niet helemaal met je eens, onze V40 (2.0T) moest je veel meer sturen terwijl de V50 veel meer een lange afstandauto is. Wat wel zo is is dat de auto veel beter op de weg ligt en niet zweeft over de weg zoals dat bij de V70 is (MY04).
En dat spoorvorming ken ik sierues niet, maar heb dan ook 205 banden eronder (aangezien dat het standaard formaat is bij 17inch) ook op mijn C30.
Verder dat je echt moet sturen, ben ik niet helemaal met je eens, onze V40 (2.0T) moest je veel meer sturen terwijl de V50 veel meer een lange afstandauto is. Wat wel zo is is dat de auto veel beter op de weg ligt en niet zweeft over de weg zoals dat bij de V70 is (MY04).
En dat spoorvorming ken ik sierues niet, maar heb dan ook 205 banden eronder (aangezien dat het standaard formaat is bij 17inch) ook op mijn C30.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra