Naar aanleiding van enthousiaste reacties van mede Volvo-rijders overweeg ik ook de aanschaf van een 123-ignition.
Ik begreep dat er op de 123-ignition verschillende motoren ingesteld kunnen worden; ook de B20B. Nu heeft een B20B een vacuumVERLATING i.p.v. vacuumVERVROEGING. Het vacuumslangetje zit bij de B20B namelijk achter de gasklep (gezien richting inlaatspruitstuk); bij de meeste andere motoren zit het vacuumslangetje vòòr de gasklep, hetgeen dus ook een omgekeerde werking van het vacuummechanisme vraagt.
Nu is mijn vraag: weet iemand of de is de 123-ignition ook werkelijk is voorzien van deze vacuumVERLATING als hij wordt ingesteld op B20B?
Heeft er al iemand ervaring met de 123 op een B20B?
Ik heb een B20B met c-nokkenas en Weber-carburateur.
Waar is de 123 het voordeligst aan te schaffen, of zijn ze overal even duur?
Ik hoop trouwens wel dat m'n toerenteller gewoon blijft functioneren met een 123-ignition?!?
Ik heb een Smiths toerenteller (niet origineel) waar de draad vanaf de contactpuntjes met een dubbele lus ononderbroken doorheen loopt. Die dubbele lus is dus een soort spoel waarin pulsjes worden opgewekt waarop de toerenteller functioneert. Vanaf de toerenteller loopt de draad ononderbroken door naar de bobine.
Wie weet of dit blijft werken? Je zou verwachten van wel, want ook de 123 zal pulsjes naar de bobine sturen, maar toch...
123 ignition op B20B
- Iroll
- 6th Gear member
Op de 123 zit een schakelaar die je kan instellen op jouw motor. Simpel, de 123 doet de rest. Volgens mij is de vacuumverlating alleen toegepast op de E&F (injectieblokken) en daar kan je die het beste helemaal afkoppelen. Mijn B20F loopt met afgekoppeld vacuum een stuk rustiger stationair.Waardeloos systeem bedoelt om te voldoen aan de toenmalige emmissie eisen. Het vacuumsysteem werkt alleen bij stationair en iets daarboven., Maat niet echt veel uit of het werkt of niet. Bij belasting, dus hogere toeren valt het vacuum in het inlaatspruitstuk toch weg en werkt het niet meer. Bij hogere toeren neemt de centrifugaal vervroeging het over. En je kan sowieso niet zien aan de plek van het vacuumslangetje of het een vervroeging of verlating is, dat kan je zien in welke richting de grondplaat draait als je aan het slangetje zuigt. Met de rotor draairichting mee (tegen de klok in) is het verlating met de klok mee is het vervroeging
De zwarte draad van de 123 sluit je aan op de witte draad die van de toerenteller komt( en die komt eerst van de min van de bobine) en de rode draad van de 123 sluit je aan op de plus van de bobine.
Op deze site kan je meer info vinden over de werking van de ontsteking.
De zwarte draad van de 123 sluit je aan op de witte draad die van de toerenteller komt( en die komt eerst van de min van de bobine) en de rode draad van de 123 sluit je aan op de plus van de bobine.
Op deze site kan je meer info vinden over de werking van de ontsteking.