Koelvloestof niveau?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
S40 1.9D
2nd Gear member
Contacteer:

Beste mede volvo rijders,

s40 1.9d 2001

Mijn koelvloeistofniveau is gevuld tot boven het maximumstreepje, vanuit de garage. Met koude motor.
Toen ik eens bij de garage moest zijn haalde ik dat aan, en de garagist zij dat het geen kwaad kan omdat er een overloop is.

Nu wil ik via deze topic een bevestiging?
S40 1.9D 2001 115 pk 265Nm, kofferspoiler, leder, rolgordijn, 1500000km's
hadico
5th Gear member

Overloop/overdrukklep en een onderdrukklep zitten in je vuldop als het niveau te hoog is perst hij het teveel via deze uit het systeem zonder verdere consequentie .
S40 1.9D
2nd Gear member
Contacteer:

Oké zo, bedankt voor de technische raad.
S40 1.9D 2001 115 pk 265Nm, kofferspoiler, leder, rolgordijn, 1500000km's
v4O
2nd Gear member

Ik heb aanvullend een vraag:
Na bijvullen van ~1ltr koelvloeistof (tot max. bij een vrijwel koude motor) staat hij na 150km weer onder het minimum. Ik vrees dat er nu weer een litertje bij kan. Dus er zit ergens een lek of het is iets met overdruk. Kan het zijn dat er zoveel koelvloeistof via de overdruk uitgaat (bijv. door een defecte sensor/regelaar oid)? Ik heb namelijk verder geen lekkage kunnen ontdekken. De olie ziet er goed uit dus het lijkt me ook geen koppakking probleem, want dat moet je dan toch aan de olie kunnen zien? Met de temperatuur is niets mis, wijzertje staat mooi in het midden, maar heb wel het idee dat de radiatorfan wat sneller aanslaat.
hadico
5th Gear member

Laat hem eens een honderd kilometer op minimum staan en kijk of hij dan nog verder zakt,overdadig bijvullen geeft vaak het resultaat dat het lijkt alsof hij lekt maar word dan veroorzaakt doordat het onder de dop uit weggedrukt word.
Dus koud op minimum dan zal hij warm ongeveer op max staan na een honderd(tal) weer koud controleren zou hij dus weer op minimum moeten staan of er moet toch een lek zijn dan zal hij dus onder het minimum gaan.
Je kunt er vanuit gaan dat zolang er vloeistof zichtbaar is in het reservoir dat er geen problemen optreden zoals heet worden oid.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”