460 dynamoperikelen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
badmuts
1st Gear member

de dynamo van mijn 460 is er mee opgehouden. Ik dacht wel even snel koolborstels te zullen vervangen (hij deed het eerst nog wel als je er met een hamer een tik op gaf, truuk van de wegenwacht geleerd) maar dat ging kennelijk niet zo makkelijk.
Eerst geprobeerd de zwarte plastic achterkant te verwijderen door alle moertjes daarvan los te draaien, er komt nu wel beweging in maar de kap lijkt terug te willen veren rond het punt waar de dikke rode laadkabel op wordt geschroefd.

Aangezien ik op marktplaats ook al een andere dynamo had gescoord besloot ik dan maar over te gaan tot vervangen van de hele dynamo. De bouten er uit halen ging nog wel en hij ligt nu los, maar ik krijg 'm er niet uit hoe ik ook draai of wrik: er zit een of andere pomp in de weg waardoor ik de hele dynamo niet ver genoeg kan bewegen. Deze pomp demonteren zag ik niet direct zitten want er zit een heel riemenstelsel aan vast waarvan ik niet wist of ik het wel weer goed zou krijgen (ik ben geen begenadigd monteur, ik sleutel enkel zelf uit kostenoverwegingen en alleen dingen die ik denk te snappen en waar ik goed bij kan).

Maareuh, hoe doe je dit?
Of is er iemand die me tegen bescheiden vergoeding wil helpen? (ik zit in drenthe, buurt van hoogeveen) Vind 't zo zonde om 'm voor zoiets lulligs naar de dealer te brengen + die lachen je uit met een oude volvo en willen je liefst alleen maar iets nieuws aansmeren.

De dynamo die ik heb als vervanging leek trouwens een dikkere poelie te hebben, maar kon 't nog niet goed vergelijken.
SchoutenCC
5th Gear member

Waarschijnlijk heb je airco in je 460, in dat geval is namelijk de stuurbekrachtigingspomp niet onder maar boven je dynamo geplaatst. De makkelijkste manier om toch de dynamo eruit te tillen is kortstondig de koperen leiding die van de pomp rechts langs de dynamo naar beneden gaat te demonteren. Dan heb je voldoende ruimte om de dynamo eruit te tillen.
Let er wel op dat je de stuurbekrachting weer goed en lekvrij vastzet, want ook als er druppelsgewijs olie op je dynamo lekt dan duurt het niet lang eer hij de geest weer geeft.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”