Hoi,
Ik ben in het bezit van een S60 D5 uit 2002 km.stand 215000
Afgelopen zaterdag kreeg ik midden op de afsluitdijk de melding "motormanagement service spoed vereist" op mijn boardcomputer, het gaspendaal deed niets meer en kon hem alleen nog maar uit laten rijden.
De toegesnelde ANWB heeft de boordcomputer uitgelezen en de druk in de common rail was weggevallen. De tank was nog voor 1/4 vol en volgens de boordcomputer kon ik nog 400 Km rijden. Ik heb de tank volgegooid en hij deed het weer.
vervolgens heb ik er 300 Km mee gereden zonder enige problemen.
Aangezien het die dag erg stormde kwam de ANWB met de constatering dat de diesel in de tank nogal te keer is gegaan (waardoor er lucht bij gekomen kan zijn).
Op het forum las ik dat het gasklephuis een bekend euvel is voor een benzinemotor, maar ik heb een diesel.
Heeft iemand enig idee of ook ervaring hiermee?
Ik vraag mij namelijk af of de constatering van de ANWB een juiste kan zijn, zodat ik ervan uit kan gaan dat ik niet weer stil kom te staan (als het niet stormt)?
Diesel: "motormanagement service spoed vereist"
- arnoud
- 8th Gear member
Persoonlijk zou ik even langs een Volvo-dealer rijden en de auto daar aan de computer laten hangen, waarschijnlijk kunnen zijn beter zien wat er aan de hand is geweest.
Het probleem met het gasklephuis komt inderdaad alleen in de benzinemotoren voor.
Het probleem met het gasklephuis komt inderdaad alleen in de benzinemotoren voor.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- Starter
ik heb dit zelfde euvel meegemaakt bij mijn V70 2.4 D bouwjaar 2005. hier kwamen we naar een aantal maanden er achter dat de brandstofpomp te klein was voor de auto. De auto had geen compressie meer bij het diep intrappen van het gaspedaal en viel hierna stil wat erg raar is voor een automaat
succes ermee
succes ermee
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik heb ook gehoord dat de tank van de S60 uit twee 'helften' bestaat. Dat er een verhoging in zit tbv. de uitlaat of een ander stuk Volvo. En dat een extra brandstofpomp in de tank zorgt voor de overheveling van de ene naar de andere kant.
Als deze pomp defect is, kan het zijn dat hij geen brandstof meer aan kon zuigen uit de 'lege' helft, terwijl er aan de andere kant nog voldoende brandstof zat.
Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, en het nergens op slaat. Of dat dit niets met jouw probleem te maken heeft, maar ik heb wel een klok zien hangen....
Als deze pomp defect is, kan het zijn dat hij geen brandstof meer aan kon zuigen uit de 'lege' helft, terwijl er aan de andere kant nog voldoende brandstof zat.
Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, en het nergens op slaat. Of dat dit niets met jouw probleem te maken heeft, maar ik heb wel een klok zien hangen....

S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
- yofresh
- 1st Gear member
Hallo,
Ik heb dezelfde melding gehad met mijn nieuwe (aug-07) S80 D5 in Zuid Frankrijk.
Trekkracht was volledig weg en schakelen deed de geartronic alleen nog bij plankgas en dan nog was de acceleratie minder dan bij een Fiat 500.
Lokale dealer vond het niet verantwoord om door te rijden, omdat het euvel schade aan de motor zou kunnen aanrichten.
Via Volvo assistance is de S80 gerepatrieerd en wij zijn met een Hertz huurauto terug gekomen.
Vandaag is de auto bij mijn eigen dealer binnen gekomen en wat denk je: de dealer kan niets vinden !!!
Ben dus ook benieuwd naar jullie ervaringen met deze melding.
Gr.
Hendrik
S80 D5 Geartronic Summum communication and Security line
Ik heb dezelfde melding gehad met mijn nieuwe (aug-07) S80 D5 in Zuid Frankrijk.
Trekkracht was volledig weg en schakelen deed de geartronic alleen nog bij plankgas en dan nog was de acceleratie minder dan bij een Fiat 500.
Lokale dealer vond het niet verantwoord om door te rijden, omdat het euvel schade aan de motor zou kunnen aanrichten.
Via Volvo assistance is de S80 gerepatrieerd en wij zijn met een Hertz huurauto terug gekomen.
Vandaag is de auto bij mijn eigen dealer binnen gekomen en wat denk je: de dealer kan niets vinden !!!
Ben dus ook benieuwd naar jullie ervaringen met deze melding.
Gr.
Hendrik
S80 D5 Geartronic Summum communication and Security line
- Lambert
- 5th Gear member
Ik heb het ook gehad, bij mijn S60 moest de turbo worden vervangen... de auto was toen 4 maanden oud
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-
- 1st Gear member
'....Ik heb dit net gehad en ook laten verhelpen.....Ik heb de automaat bak laten "flushen" en een nieuw bak filter erin ...ook een nieuw brandstof filter latenplaatsen omdat de computer van de dealer aangaf dat de druk te hoog was in de leiding (het kon wel 5 oorzaken hebben dus dealer moest ff storing zoeken ) ..hun zeiden uiteindelijk dat het brandstoffilter de boosdoender was.!! Volgens mij is de combinatie van flushen/nieuw brandstoffilter de oplossing geweest voor dit probleem. Na het flushen schakeld mijn auto aanzienlijk beter gezien km stand van 285.000.... Echter ik blijf (NOG STEEDS) met het probleem zitten van teveel vibraties in dashboard/gaspedaal ondanks dat dealer zegt dat mottorrubbers okee zijn...Dit vergald nogsteeds het plezier aan mijn D5!!!!
-
- 7th Gear member
Geen compressie meer na het indrukken van het gaspedaal?
Brandstofpomp te klein plotseling?
Vindt je hetzelf een geloofwaardig verhaal Mabra.
Het lijkt mij meer op een verhaal uit de fabeltjeskrant met alle respect!
Brandstofpomp te klein plotseling?
Vindt je hetzelf een geloofwaardig verhaal Mabra.
Het lijkt mij meer op een verhaal uit de fabeltjeskrant met alle respect!
-
- 7th Gear member
Ik zou hem even uit laten lezen en de brandstofmeter laten calibreren,het komt namelijk wel is voor dat deze niet meer goed aangeeft,je denkt dat de tank voor een kwart vol zit,maar hij blijkt dus leeg te zijn,soms komt het door het tanken met het contact aan.
- Johan
- 5th Gear member
@Mabra
WOW een krimpende brandstofpomp.
.... Honey I shrunk the fuel pump ..... ::?
WOW een krimpende brandstofpomp.
.... Honey I shrunk the fuel pump ..... ::?
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- Seneca
- 1st Gear member
jajongma schreef:Hoi,
Ik ben in het bezit van een S60 D5 uit 2002 km.stand 215000
Afgelopen zaterdag kreeg ik midden op de afsluitdijk de melding "motormanagement service spoed vereist" op mijn boardcomputer, het gaspendaal deed niets meer en kon hem alleen nog maar uit laten rijden.
De toegesnelde ANWB heeft de boordcomputer uitgelezen en de druk in de common rail was weggevallen. De tank was nog voor 1/4 vol en volgens de boordcomputer kon ik nog 400 Km rijden. Ik heb de tank volgegooid en hij deed het weer.
vervolgens heb ik er 300 Km mee gereden zonder enige problemen.
Aangezien het die dag erg stormde kwam de ANWB met de constatering dat de diesel in de tank nogal te keer is gegaan (waardoor er lucht bij gekomen kan zijn).
Op het forum las ik dat het gasklephuis een bekend euvel is voor een benzinemotor, maar ik heb een diesel.
Heeft iemand enig idee of ook ervaring hiermee?
Ik vraag mij namelijk af of de constatering van de ANWB een juiste kan zijn, zodat ik ervan uit kan gaan dat ik niet weer stil kom te staan (als het niet stormt)?
Ik las je bericht en wilde toch even mijn ervaringen delen.
S60 D5 automaat van 2002
De brandstofmeter cq overgebleven km stand werkt niet echt zuiver bij de s60.
1e keer
1x melding "motormanagement service spoed vereist" gehad toen ik nog 180km kon en was bijna thuis, volgende ochtend wou de auto niet starten. Volvo assistance erbij auto gestart en naar de garage gereden waarbij ik op een gegeven moment niet sneller kon dan 30-50km/u. Auto aan vadis diagnose en geen duidelijke diagnose. Monteur zag dat de verstuivers lucht meebliezen. De auto voor de zekerheid met 10 liter diesel getankt en probleem was verholpen.
Conclusie brandstofmeter werkt niet zuiver. tank zo leeg zijn.
2e keer
Mijn vrouw reed op weg naar huis kreeg melding "motormanagement service spoed vereist", bleek dat de brandstofmeter nog 200km aangaf. Ik heb er een paar liter diesel bijgetankt en probleem was verholpen.
Ach je kent het euvel en wilde niet wachten op Volvo of ANWB tijdens de spits.
3e keer
We waren op weg naar Berlijn en dacht de auto eens in de zoefstand te zetten maar de auto ging bijna direct inhouden bij constante snelheid van 190km/u op de Autobahn.
Even rustpauze genomen voor de auto en een moment voor mezelf want ik had hier echt de P... in.
Vervolgens verder gereden. So far so good en niet harder dan 170km/u en +/- 100km voor Berlijn kreeg ik de "geliefde" melding. De auto ging in noodloop en kon niet harder dan 100km/u.
Bij het eerste tankstation ongeveer 50 liter getankt en de auto reed nadien weer als een zonnetje.
Nu konden we zelfs zonder inhouden, ook op de terugweg, tussen de 170 en 190km/u rijden.
Persoonlijk denk ik dat het euvel voor de 1e en 2e keer te maken heeft met de brandstofmeter dat niet de werkelijke inhoud van de tank aangeeft en/of dat de brandstofpomp niet volledig "het laatste" uit de tank kan aanzuigen.
Daarnaast kan het een rol spelen dat bij dit type tank wat uit 2 helften bestaat de rechterzijde (van achteren gezien) niet overpompt naar de linkerzijde waar de brandstofpomp zich bevindt (als en 5...T2 motor hebt dan heb je in beide tankhelften een brandstofpomp zitten)
ik heb nog niet de moeite genomen om de weerstandsmeting te doen.
Maar gezien de 3e keer denk ik dat het te maken heeft met de onderdruk in de tank omdat waarschijnlijk de slang langs de vuldop niet helemaal schoon is. Bij het losschroeven van de vuldop heb ik er niet opgelet of er een onderdruk was.
Ik denk dat bij jou het probleem in de onderdruk doordat de ontluchtingsslang wellicht verstopt zit of de overheveling tussen beide helften. Ik meen dat in 1 helft er ongeveer 13 ltr kan zitten.
Maar in antwoord op je vraag.
Ja, het kan dat je weer komt te staan als je het niet laat uitzoeken.
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal anders kan je lezen dat je niet alleen staat

-
- 7th Gear member
De tank meter kun je opnieuw laten inregelen via Vida bij de dealer!
Je kunt een basis afstelling laten doen.
Je kunt een basis afstelling laten doen.
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
hoe werkt dit opnieuw inregelen via VIDA dan wel? Moet de tank leeg zijn hiervoor?
Ik herken me perfect in bovenstaande verhalen.
Ook ik kreeg voor de derde maal problemen. eerste maal, zomaar op de autoweg "motormanagement "melding. Laten takelen door VAB(nog 150km tot lege tank... en nog bijna twee verdelingen op de brandstofmeter). Diesel erbij, loopt terug.
Op vakantie, nog net kunnen laten uitlopen tot aan de pomp. Bijvullen, starten weg ermee.
Eergisteren; nog 180km tot lege tank. Brandstofmeter nog 2 volle streepjes. Auto valt stil. Onder auto gekropen, beide tanks klinken zo hol als maar kan. Vlotter wipt op als ik op de bodem van de linker tank klop.
Is dit een probleem van een slechte vlotter of een slecht geijkt meetsysteem. Wat stellen jullie voor? Ik wordt dit stilaan beu....
bedankt voor het meedenken!!
Ik herken me perfect in bovenstaande verhalen.
Ook ik kreeg voor de derde maal problemen. eerste maal, zomaar op de autoweg "motormanagement "melding. Laten takelen door VAB(nog 150km tot lege tank... en nog bijna twee verdelingen op de brandstofmeter). Diesel erbij, loopt terug.
Op vakantie, nog net kunnen laten uitlopen tot aan de pomp. Bijvullen, starten weg ermee.
Eergisteren; nog 180km tot lege tank. Brandstofmeter nog 2 volle streepjes. Auto valt stil. Onder auto gekropen, beide tanks klinken zo hol als maar kan. Vlotter wipt op als ik op de bodem van de linker tank klop.
Is dit een probleem van een slechte vlotter of een slecht geijkt meetsysteem. Wat stellen jullie voor? Ik wordt dit stilaan beu....
bedankt voor het meedenken!!
Volvo xc70 na 22 jaar met volvo 240GL!
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
OORZAAK VERMOEDELIJK GEVONDEN!!!
blijkbaar was de tankvlotter niet goed gepositioneerd en dit schijnt vaker voor te komen....
Hoe kun je dit controleren;
je demonteert de zetel achter de chauffeurszetel. (de rugleuning kan blijven staan)
Je doet de bekleding omhoog en je vindt hieronder een zwart metalen dekseltje. Je schroeft dit los en legt alles opzij.
Hieronder zit het eigenlijke tankdeksel. Je poetst dit even op en je ziet er een witte pijl op staan. Deze pijl moet naar achter toe wijzen, juist tussen twee lijntjes die op de bovenkant van de tank staan. Indien dit NIET zo is kan het zijn dat de vlotter op een bult in de tank blijft hangen waardoor hij meer aanduidt dan er werkelijk in de tank zit. Je rijdt fluitend door en je valt zonder diesel.
Indien je vastgesteld hebt dat de pijl niet netjes tussen de lijntjes valt dan kun je er zonder ernstig "Mc Gyveren" zelf niks aan veranderen want je hebt een speciale volvo tool nodig om de kunststofring te lossen en na verdaaien van de pijl terug hard aan te spannen (wil je geen diesellekken).
In mijn geval stond de pijl sterk verdraaid (vermoedelijk montage op maandagmorgen...)
In bijlage een klein schetsje in de hoop dat jullie er iets aan hebben. Daar is het forum voor.
gegroet!
blijkbaar was de tankvlotter niet goed gepositioneerd en dit schijnt vaker voor te komen....
Hoe kun je dit controleren;
je demonteert de zetel achter de chauffeurszetel. (de rugleuning kan blijven staan)
Je doet de bekleding omhoog en je vindt hieronder een zwart metalen dekseltje. Je schroeft dit los en legt alles opzij.
Hieronder zit het eigenlijke tankdeksel. Je poetst dit even op en je ziet er een witte pijl op staan. Deze pijl moet naar achter toe wijzen, juist tussen twee lijntjes die op de bovenkant van de tank staan. Indien dit NIET zo is kan het zijn dat de vlotter op een bult in de tank blijft hangen waardoor hij meer aanduidt dan er werkelijk in de tank zit. Je rijdt fluitend door en je valt zonder diesel.
Indien je vastgesteld hebt dat de pijl niet netjes tussen de lijntjes valt dan kun je er zonder ernstig "Mc Gyveren" zelf niks aan veranderen want je hebt een speciale volvo tool nodig om de kunststofring te lossen en na verdaaien van de pijl terug hard aan te spannen (wil je geen diesellekken).
In mijn geval stond de pijl sterk verdraaid (vermoedelijk montage op maandagmorgen...)
In bijlage een klein schetsje in de hoop dat jullie er iets aan hebben. Daar is het forum voor.
gegroet!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
Een half jaar geleden heb het ook 2 keer mogen beleven dat mijn S60-D5 (bj2002) in de noodloop ging. vervolgens: gestopt - motor uit - weer gestart - en vervolgens nooit meer last van gehad...
Een kennis van me heeft precies hetzelfde gehad en op het forum zie ik meer meldingen waarbij er geen aanwijsbare oorzaak is.
Ik ben nieuwsgierig of er iemand is die hier iets over kan zeggen.
De 2e keer dat het mij gebeurde was na 500km aan een stuk dieselen op de snelweg. Zou dit te wijten kunnen zijn aan de brandstofverdeling in de tank?
303000km - no problemo!
Een kennis van me heeft precies hetzelfde gehad en op het forum zie ik meer meldingen waarbij er geen aanwijsbare oorzaak is.
Ik ben nieuwsgierig of er iemand is die hier iets over kan zeggen.
De 2e keer dat het mij gebeurde was na 500km aan een stuk dieselen op de snelweg. Zou dit te wijten kunnen zijn aan de brandstofverdeling in de tank?
303000km - no problemo!
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
als het nog eens voorvalt, ga dan op je rug liggen en kijk onder de auto. Je vindt er vast de tanks. Als je er een goede mep opgeeft dan hoor je of er eentje van de twee helften leeg is. Er zit blijkbaar een systeempje die de brandstof van de ene helft naar de andere brengt.
Dit durft blijkbaar ook wel eens te haperen....
Dit durft blijkbaar ook wel eens te haperen....
-
- 1st Gear member
Bedankt voor je antwoord bluefoxamazone.
Het zou goed kunnen, kort erna heb ik wel getankt. Iemand enig idee hoe dat systeem bij een S60 in elkaar zit? Zou de brandstofmeter dan op leeg moeten staan? Ik weet dat er schotten in (brandstof)tanks kunnen zitten om slingeren en klotsen tegen te gaan, maar deze zijn dan voorzien van openingen zodat de vloeistofstof zich toch min of meer vrij door de tank kan verdelen.
Wie heeft er wel eens een branddstoftank van binnen gezien..... uhm. Of is dit meer een vraag voor de afdeling endoscopie?
Het zou goed kunnen, kort erna heb ik wel getankt. Iemand enig idee hoe dat systeem bij een S60 in elkaar zit? Zou de brandstofmeter dan op leeg moeten staan? Ik weet dat er schotten in (brandstof)tanks kunnen zitten om slingeren en klotsen tegen te gaan, maar deze zijn dan voorzien van openingen zodat de vloeistofstof zich toch min of meer vrij door de tank kan verdelen.
Wie heeft er wel eens een branddstoftank van binnen gezien..... uhm. Of is dit meer een vraag voor de afdeling endoscopie?
- symf
- 1st Gear member
Ook ik kreeg vandaag de beruchte melding, mijn cruise-control werkt niet meer, echter ik heb een benzine uitvoering. (2.4 140 pk) Is het verstandig om nog 120 km naar huis te rijden of een dealer in de buurt op te zoeken???
s60 2.4 benzine 140pk black sapphire metallic 2003
eerder oa: 144S,244DL,740GL,850,S70
eerder oa: 144S,244DL,740GL,850,S70