Remschijven 940 automaat

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Vorig jaar heb ik nieuwe remschijven laten plaatsen. Na 25.000 km waren ze zo krom als een hoepel. De garage heeft ze voor mij afgedraaid, echter 5.000 km later weer hetzelfde problem, krom en de bekende gevolgen..... De monteur vertelde mij dat het een bekend probleem is bij een auto met automaat, relatief veel remmen en bij het remmen wordt de rem vastgehouden bij stilstand waardoor de warmte niet goed weg kan. Heel plausibel, maar ik kan mij niet voorstellen dat Volvo daar geen rekening mee heeft gehouden. Mijn vraag: welke remschijven kan ik het beste onder mijn 940 sedan, automaat van 1995 plaatsen???

Met vriendelijke groet, Eric
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Heb ook automaat (960) Nu Brembo remschijven reeds 50.000 km no problemo! Je moet ze alleen "rustig" inremmen.
Zet bij stilstand wel zo vaak mogelijk de pook in de "N".
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Ha Volvorider, bedankt voor jouw reactie. De garage zegt Brembo geplaatst te hebben maar daar twijfel ik nu wel een beetje aan. Zal het eens onderzoeken!!

Groet, Eric
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik denk dat het wél zo is dat je inderdaad de auto uit drive moet halen als je na stevig remmen stilstaat. Doordat de blokken tegen de schijven aangedrukt blijven, is de warmteafvoer op die plekken anders dan op de rest van de schijf. Dat is een grotere oorzaak dan veelvuldig en hard remmen!
Verder is bekend dat niet-originele schijven van de 700/900 snel krom zijn, dus Brembo?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Persoonlijk vind ik 35 euro voor een remschijf die 25000 kilometer mee gaat een schijntje.
De nieuwe zit er in een half uurtje op, als ie krom is, weer terug naar start, met 35 euro.
Ik heb ook een automaat, 940, zet hem nauwelijks in N want dan moet ik de handrem aantrekken en daar heb ik een hekel aan, dus laat ik hem steeds een cm of 10 doorglijden, dat lijkt na 20000 kiloemter nog steeds te werken.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Nou, dat is niet helemaal waar. De Brembo Max zijn perfecte remschijven voor de volvo's, aldus mijn Volvospecialist.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

volvorider schreef:Nou, dat is niet helemaal waar. De Brembo Max zijn perfecte remschijven voor de volvo's, aldus mijn Volvospecialist.
Euh....die kosten 178 euro inclusief korting, maar excl. BTW. Klopt dat wel, dik over de 200 euro voor twee schijffies?
Die gaan dan toch hoop ik een ton mee, met 5 garantie of zo?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ja, precies: niets meer aan toe te voegen lijkt me!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Volvo maakt remschijven echt niet zelf hoor. Brembo is een van de leveranciers voor vele automerken. Daar kan Volvo ook best onder vallen. Na 20 jaar lijkt me niet dat ergens in een Volvo fabriek een pers staat die nog schijven maakt. Nee er wordt een Volvo logo/nr ingeslagen bij Brembo of wie dan ook. 30 euro op de prijs bijgeteld omdat er Volvo op staat en wordt verkocht.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

gelukkig maar, als ze de originele schijven zouden persen (uit plaat?)heb ik liever gegoten en gedraaide imi's.

maar je verhaal klopt, voor 200 euro moet je toch knappe vervangingsonderdelen kunnen krijgen.
Ben
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Zolang je je poot op het rempedaal blijft houden na het remmen zullen ze krom blijven trekken, maakt niet uit wat voor merk remschijf je eronder hebt zitten.
Groeten van Frans.
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

v700r schreef:Zolang je je poot op het rempedaal blijft houden na het remmen zullen ze krom blijven trekken, maakt niet uit wat voor merk remschijf je eronder hebt zitten.
helemaal mee eens.......
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

Zou het kunnen dat je remschijf iets aanloopt? Dan wordt ie namelijk extra heet en heeft het voet op de rempedaal houden een veel groter (negatief) effect.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Beste Forumleden,

Alvast bedankt voor het meedenken!! Drewster, bedankt voor de tip. Het kan natuurlijk zo zijn dat de rem iets aanloopt, ga ik zeker naar kijken. Voor wat betreft de opmerking van V700R ; ik zal mijn voet wel op het rempedaal moeten houden als ik tot stilstand kom. Anders begint de Volvo langzaam naar voren te kruipen. Ik rem in eerste instantie voor 80% af, laat dan even uitlopen en kom dan uiteindelijk met geringe pedaalkracht tot stilstand. Ik hou er wel degelijk rekening mee dat de schijven gloeiend heet worden en de warmte anders moeilijk weg kan. Wordt vervolgd.......

Eric
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Handrem erop of in N zetten lijkt me beter! Bovendien staat je stationair toerental misschien iets te hoog?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

whitehorsekart schreef:Bovendien staat je stationair toerental misschien iets te hoog?
Jij hebt geen automaat, begrijp ik?
Het is toch normaal dat een automaat gaat rollen als je je poot van de rem haalt, of is er bij mij (met 800 rpm) ook iets mis?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Jij en ik weten toch dat jij veel meer van 940's weet dan ik, Bas.

En nee, ik heb geen Volvo automaat, maar de enige automaat die kroop die ik uit mijn verleden ken was een Buick. De Rover 820 en 3500, de 2 Jaguars en de europese Ford (allen van mijn vader) kropen niet met de goede olie in de bak en het juiste stationair toerental. Trouwens, z'n nieuwe Jaguar XF ook niet!

Daarom dacht ik dat dat misschien ook een reden kon zijn, maar als jij zegt dat de Volvo's kruipen dan neem ik dat meteen aan.
Groeten!
Tom
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ah, okee, bedankt voor de credits.
Het is mijn eerste en enige automaat, en ik weet niet beter. Het zou me verbazen trouwens, gezien de techniek, dat hij zou blijven staan.

Vreemd, dat andere automaatbakken dat dus blijkbaar wel doen.
Interessant.

Iemand?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Bij de nieuwe auto's heeft het misschien te maken met de electronische geregelde bak?
Ik weet wél dat de Buick vroeger wél wilde stilstaan als je het stationair toerental verlaagde, alleenliep-iedan beroerd. De andere genoemde auto's (in ieder geval de Rover, maar ik denk ook de Jaguars) liepen simpelweg langzamer met een automaat dan met de handbak! Maar volgens mij lukt dat met een 940 helemaal niet?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

ik heb een aantal verschillende automaten gehad en die kropen allemaal, terwijl ze technisch dik in orde waren. Dat kruipen is normaal. Sommige auto's doen dat misschien bewust niet, zou kunnen. Kruipen kan handig zijn met manouvreren, inparkeren enzo. Door een te hoog toerental kan hij natuurlijk wel harder gaan/willen kruipen dan de bedoeling is, waardoor je harder moet remmen en blijven remmen. Ik weet van andere merken dat die speciaal dikkere schijven hebben voor automaten, weet niet of volvo dat ook heeft?
Ben
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”