Ik heb mijn inmiddels geliefde 460 nu bijna een jaar en vind het nu tijd om een paar irratiepuntjes aan te pakken.
Zo vind ik dat de 460 erg hard geveerd is. Ik voel wanneer ik over de middenbelijning rijdt als ik van baan wissel. Ik ben van mening dat dat meestal niet voelbaar is (en dus niet normaal is), gezien het comfortniveau waar ik velen over hoor. Of is het bij meerdere bezitters dat de 460 hard geveerd is?
Wanneer er oneffenheden in de weg zitten voel ik deze ook en hobbels nemen moet ik heel voorzichtig nemen, wil ik geen hernia krijgen van de klap.
Tijdens het rijden zijn er geen kraken of kreunen merkbaar, het is dus alleen voelbaar.
Heeft er iemand ideen hoe ik het comfort kan verhogen??
Het betreft een standaard 460 uit '96 1.8i met fabrieks af velgen.
Groeten,
te hard geveerde 460
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14.03.2009 - 07:54
- Locatie: Leiden
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Heel apart als je een standaard 460 hebt... Hoeveel bar doe je meestal in de banden?
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14.03.2009 - 07:54
- Locatie: Leiden
Beste wiebe,
Doordat de auto zo schokt etc. Pomp ik hem maximaal op tot 2,3 voor en 2,1 achter dat eigenlijk bedoeld is voor maximale belading... Zo wordt het rijden iets comfortabeler. Heb je verser nog tips?
Doordat de auto zo schokt etc. Pomp ik hem maximaal op tot 2,3 voor en 2,1 achter dat eigenlijk bedoeld is voor maximale belading... Zo wordt het rijden iets comfortabeler. Heb je verser nog tips?
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Heb je er een trekhaak onder ziten. Ik weet dat er in sommige gevallen hulpveren worden geplaatst om het gewicht van de aanhanger/caravan te compenseren
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
Kunnen ook andere dempers zijn.
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
- elco440
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 07.11.2008 - 14:23
- Locatie: Berlicum
- Contacteer:
of je dempers of veren zijn inmiddels op
Vw Polo Coupe '90 +R.I.P
Volvo 440 1.8I DL Fleet Pacific Blue Drivers Project
Volvo 440 GLT 2.0I Groene Peilstok
Even Voorstellen
Back 2 Project
Volvo 440 1.8I DL Fleet Pacific Blue Drivers Project

Volvo 440 GLT 2.0I Groene Peilstok
Even Voorstellen
Back 2 Project
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Caspervolvo,
Heeft jouw bolide dit "irritatiepunt" al vanaf het begin dat je hem hebt gekocht, of sinds kort?
Want ff over de hulpveren die haasje aanhaalde, sinds ik mijn 440 kocht vond ik het raar dat de achterkant hoger stond dan de voorkant, (gelijkvloers wel te verstaan, voor de grapjassen onder ons) bij de koop heb ik hier niet op gelet, ondanks mijn "inkoopervaring" op autogebied, want ik was gelijk weg van het karretje. En afgelopen zaterdag was ik wel benieuwd waar het hoogteverschil aan te danken was........Suprice........Harstikke mooie, nog bijna niewe, hulpveren. Ik heb ze inmiddels wel gedemonteerd om te ondervinden of er verschil was vóór en na. En jawel, zowel rijcomfort is gunstig, maar ook rijgedrag is iets negatiever, veranderd.
Dus het zou zo maar kunnen dat die bij jouw ook er onder(tussen) zitten. Check it out!!!! Demontage ca. 20 min. MAAR LET OP DE VEILIGHEID, WERK MET EEN GOEDE GARAGEKRIK ALS JE IDD DE VEREN ERTUSSEN HEBT ZITTEN.
O ja, Wat vinden jullie van het verbruik van jullie auto's. Dat is wat mij wel een beetje tegenvalt. 1: 10 in mijn geval, zonder gek te doen, maar met weinig autowegkilometers. Maar voor de rest... afkloppen, maar een heerlijke wagen.
groet,
Jon
Heeft jouw bolide dit "irritatiepunt" al vanaf het begin dat je hem hebt gekocht, of sinds kort?
Want ff over de hulpveren die haasje aanhaalde, sinds ik mijn 440 kocht vond ik het raar dat de achterkant hoger stond dan de voorkant, (gelijkvloers wel te verstaan, voor de grapjassen onder ons) bij de koop heb ik hier niet op gelet, ondanks mijn "inkoopervaring" op autogebied, want ik was gelijk weg van het karretje. En afgelopen zaterdag was ik wel benieuwd waar het hoogteverschil aan te danken was........Suprice........Harstikke mooie, nog bijna niewe, hulpveren. Ik heb ze inmiddels wel gedemonteerd om te ondervinden of er verschil was vóór en na. En jawel, zowel rijcomfort is gunstig, maar ook rijgedrag is iets negatiever, veranderd.
Dus het zou zo maar kunnen dat die bij jouw ook er onder(tussen) zitten. Check it out!!!! Demontage ca. 20 min. MAAR LET OP DE VEILIGHEID, WERK MET EEN GOEDE GARAGEKRIK ALS JE IDD DE VEREN ERTUSSEN HEBT ZITTEN.
O ja, Wat vinden jullie van het verbruik van jullie auto's. Dat is wat mij wel een beetje tegenvalt. 1: 10 in mijn geval, zonder gek te doen, maar met weinig autowegkilometers. Maar voor de rest... afkloppen, maar een heerlijke wagen.
groet,
Jon
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Heb je een CVT? deze zijn namelijk niet bepaad zuinig, ik rijd ook gemiddeld 1 op 9,5 of 1 op 10, als ik lange afstanden ga rijden is het wel wat zuiniger en heb ik 1 op 11 a 1 op 12 gehaald met de CVT...Sjeng schreef:O ja, Wat vinden jullie van het verbruik van jullie auto's. Dat is wat mij wel een beetje tegenvalt. 1: 10 in mijn geval, zonder gek te doen, maar met weinig autowegkilometers. Maar voor de rest... afkloppen, maar een heerlijke wagen.
groet,
Jon
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
- jerryx
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
- Locatie: Noord nl
tja.. ik herken je irritatie punt. Heb ondertussen alle rubbers vervangen, stabilisator stangetjes en schokdempers achter maar echt lekker veert een 460 gewoon niet.
Fijne auto verder hoor! op de rechte stukken heel comfortabel, genoeg pit en redelijk zuinig, maar klinkerweggetje vind mijn 460 nog altijd 10 keer ruk! hij stuitert over kuilen (en het dashboard kraakt alsof het een lieve lust is).
Dan heb je ook nog die starre achteras die ongelijke hobbels de auto een onzeker karakter geeft.. maar goed.. ben wel blij met mijn bakkie. moest alleen heel erg wennen toen ik vanuit mijn Xantia in deze 460 kwam.
(al zit de 460 een stuk degelijker in elkaar dan de Xant.)
Fijne auto verder hoor! op de rechte stukken heel comfortabel, genoeg pit en redelijk zuinig, maar klinkerweggetje vind mijn 460 nog altijd 10 keer ruk! hij stuitert over kuilen (en het dashboard kraakt alsof het een lieve lust is).
Dan heb je ook nog die starre achteras die ongelijke hobbels de auto een onzeker karakter geeft.. maar goed.. ben wel blij met mijn bakkie. moest alleen heel erg wennen toen ik vanuit mijn Xantia in deze 460 kwam.
(al zit de 460 een stuk degelijker in elkaar dan de Xant.)
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Vering van een Citroen is zeker een heel verschil. Citroen staat ook bekend om goed verende auto's
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Hey Palf,
Voor we direct weggejaagd worden met een onderwerp op de verkeerde plek.
Nee, ik heb een gewone 5 bak en we doen ook niet aan het echte scheurwerk, maar als ik elders hier op dit forum lees dat er 1: 14 - 1:18 uitgehaald kan worden , dan vraag ik me toch iets af. What do we wrong? Vandaar dat ik ook de wagen weer orgineel verlaagd heb, om te testen of dit enig verschil uit zal maken. Net formule 1 hahaha.
groet
jon
Voor we direct weggejaagd worden met een onderwerp op de verkeerde plek.
Nee, ik heb een gewone 5 bak en we doen ook niet aan het echte scheurwerk, maar als ik elders hier op dit forum lees dat er 1: 14 - 1:18 uitgehaald kan worden , dan vraag ik me toch iets af. What do we wrong? Vandaar dat ik ook de wagen weer orgineel verlaagd heb, om te testen of dit enig verschil uit zal maken. Net formule 1 hahaha.
groet
jon
- volvo440richard
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 02.04.2009 - 21:41
ik vindt mijne wel mee vallen ,hij gebruikt 1:15 ,en op lange afstenden zelfs 1:17
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Jow
Mijn 440 turbo van '94 heeft ook hardere veren/schokdempers dit in vergelijking met mijn 480 turbo van '93 die nu perto is.
Enne, op de keuring bleken mijn schokdempers prima
Naar het schijnt, volgens mensen op het forum zou ik een sportuitvoering hebben en mijn volvotechnieker heeft nog nooit dat type schokdempers op een 440 gezien als bij de mijne. Hij beweerde dat dit versterkte zijn... Het zijn blauwe schokdempers dat ik heb.
Misschien waren bij jou de gewone schokdempers in de fabriek op en hebben ze er maar sportschokdempers op gezet? Het zou me niet verbazen...
Zo ken ik zelfs iemand met een citroën xantia turbodiesel 90pk die 110pk heeft... ofwel het verkeerde blok, motorsturing of dergelijke...
Btw, een hernia heb ik, maar dat krijg je niet in een auto, lol! :p
Mijn 440 turbo van '94 heeft ook hardere veren/schokdempers dit in vergelijking met mijn 480 turbo van '93 die nu perto is.
Enne, op de keuring bleken mijn schokdempers prima

Naar het schijnt, volgens mensen op het forum zou ik een sportuitvoering hebben en mijn volvotechnieker heeft nog nooit dat type schokdempers op een 440 gezien als bij de mijne. Hij beweerde dat dit versterkte zijn... Het zijn blauwe schokdempers dat ik heb.
Misschien waren bij jou de gewone schokdempers in de fabriek op en hebben ze er maar sportschokdempers op gezet? Het zou me niet verbazen...
Zo ken ik zelfs iemand met een citroën xantia turbodiesel 90pk die 110pk heeft... ofwel het verkeerde blok, motorsturing of dergelijke...
Btw, een hernia heb ik, maar dat krijg je niet in een auto, lol! :p
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14.03.2009 - 07:54
- Locatie: Leiden
Beste allemaal,
Heb inmiddels goed gekeken naar de verhouding voor/ achter. Hij hangt niet voor of achterover.. Hoe kan ik zien of er hulpveren op zitten? Jerry zijn die stabilisatorstangetjes makkelijk te vervangen en heb je verder tips hoe ik dat aan zou moeten pakken? Ik dacht altijd dat hulpveren juist een zachtere demping veroorzaakte?! Mijn 460 1.8 uit 96 haalt 18 kilometer op een liter sap als ik constant honderd rijd.. Maar dat heeft niks verder met veren natuurlijk...
Heb inmiddels goed gekeken naar de verhouding voor/ achter. Hij hangt niet voor of achterover.. Hoe kan ik zien of er hulpveren op zitten? Jerry zijn die stabilisatorstangetjes makkelijk te vervangen en heb je verder tips hoe ik dat aan zou moeten pakken? Ik dacht altijd dat hulpveren juist een zachtere demping veroorzaakte?! Mijn 460 1.8 uit 96 haalt 18 kilometer op een liter sap als ik constant honderd rijd.. Maar dat heeft niks verder met veren natuurlijk...
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Beste Caspervolvo,
Dit kun je zien wanneer je achter onder de auto naar de spiraalveren kijk,
Is aan beide zijde op de as bij de wielen maar één grote spiraal zichtbaar, dan heb je geen hulpveren, deze zijn n.l. in de de grote spiraal gemonteerd. Dit lijkt een technisch verhaal, maar is het niet. Bij hulpveermontage haalt men de grote spiraal ff weg, duwt de (dunnere) hulpveer in de hoofdspiraal en plaatst beide weer terug op de plaats waar deze gezeten hebben, de hulpveren worden door aparte schoteljes op zijn plek gehouden binnen de hoofdveer. Maar deze hoofdveren moeten wel zorgvuldig weer terug geplaatst worden in bestemde uitsparing van de as.
groetjes
Jon
[img]
Dit kun je zien wanneer je achter onder de auto naar de spiraalveren kijk,
Is aan beide zijde op de as bij de wielen maar één grote spiraal zichtbaar, dan heb je geen hulpveren, deze zijn n.l. in de de grote spiraal gemonteerd. Dit lijkt een technisch verhaal, maar is het niet. Bij hulpveermontage haalt men de grote spiraal ff weg, duwt de (dunnere) hulpveer in de hoofdspiraal en plaatst beide weer terug op de plaats waar deze gezeten hebben, de hulpveren worden door aparte schoteljes op zijn plek gehouden binnen de hoofdveer. Maar deze hoofdveren moeten wel zorgvuldig weer terug geplaatst worden in bestemde uitsparing van de as.
groetjes
Jon
[img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- regin1971
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03.05.2009 - 14:24
Hallo,
Mijn 440 is ook redelijk hard geveerd, maar ook weer niet overdreven.. het is een combinatie van veren, banden etc.. ik heb redelijk "platte" banden wat op zich iets minder comfort betekend..
wat betreft verbruik, ik heb een 1.9 tdi en rij ongeveer 1:19 - 1:20 .. 1:18 met een benzine volvo 460 lijkt me erg zuinig... ik heb een 460 automaat gehad die reed op benzine ongeveer 1:15 (automaat) en op lpg 1:11..
Mijn 440 is ook redelijk hard geveerd, maar ook weer niet overdreven.. het is een combinatie van veren, banden etc.. ik heb redelijk "platte" banden wat op zich iets minder comfort betekend..
wat betreft verbruik, ik heb een 1.9 tdi en rij ongeveer 1:19 - 1:20 .. 1:18 met een benzine volvo 460 lijkt me erg zuinig... ik heb een 460 automaat gehad die reed op benzine ongeveer 1:15 (automaat) en op lpg 1:11..
Volvo 440 1.7 lpg 1993
Volvo 440 1.8 lpg 1993
Volvo 460 1.8 automaat lpg g3 1995
Volvo 440 1.9 tdi
Volvo 440 1.8 lpg 1993
Volvo 460 1.8 automaat lpg g3 1995
Volvo 440 1.9 tdi
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14.03.2009 - 07:54
- Locatie: Leiden
Beste Sjeng,
Die foto maakt een hoop duidelijk.. heb geen hulpveren achter.. en hij staat goed horizontaal..Zouden nieuwe schokbrekers (of 2e hands van sloop) een verschil maken.. hoe kun je zien of die op zijn. Auto indrukken, veert omlaag, veert omhoog en is gelijk stil... geen symptonen van een kapotte schokbreker toch??
Ik maak morgen even een foto.. ben zelf niet zo technisch qua posten enzo.. kan iemand vertellen hoe ik een foto in een reactie upload?
Greetz
Die foto maakt een hoop duidelijk.. heb geen hulpveren achter.. en hij staat goed horizontaal..Zouden nieuwe schokbrekers (of 2e hands van sloop) een verschil maken.. hoe kun je zien of die op zijn. Auto indrukken, veert omlaag, veert omhoog en is gelijk stil... geen symptonen van een kapotte schokbreker toch??
Ik maak morgen even een foto.. ben zelf niet zo technisch qua posten enzo.. kan iemand vertellen hoe ik een foto in een reactie upload?
Greetz