Nogmaals koppeling
Ik ben nieuw op dit forum en zal mij derhalve kort voorstellen alvorens u te vermoeien met mijn vragen.
30 jaar oud, werk als ambtenaar in een blauw pak. En heb sinds een jaar een Volvo s60 D5, bj 2003, km stand: 200.000. Technische kennis: beperkt. Zo dat was dat.
Probleem: tijdens accelereren is mijn toerenteller er een paar keer vandoor gegaan. Dit zal waarschijnlijk m'n koppeling zijn. Ik heb op dit forum al het eea gelezen over dit probleem. Gezien het feit dat dit een dure grap is maar eens wat rond gebeld naar wat Volvogarages, volvospecialisten en "normale" garage's. Ik krijg van met name de Volvospecialisten te horen dat het niet nodig is om het dual-mass vliegwiel te vervangen als deze nog goed is. Wel werd mij aangeraden de krukaskering meteen te laten vervangen.
Nu bespaar ik graag zo'n 750 euro aan een dual-massvliegwiel maar ik
zit er niet op te wachten om over een aantal maanden alsnog het vliegwiel te moeten laten vervangen.
Wat is nu verstandig om te laten vervangen, complete koppeling met dual-mass vliegwiel of alleen de koppeling (incl drukgroep enz )
Ik hoor/ lees het wel groet,
nogmaals koppeling
Om te beginnen, welkom hier.
De levensduur van een dualmassvliegwiel is ongeveer 100.000 miles, volgens amerikaanse sites.
Dus met 200.000 km's ben je feitelijk gewoon aan de beurt.
Zolang de koppeling niet is versleten, is het idd laten zitten. Maar nu?
Hoelang wil je er nog mee doen?
Als je bijvoorbeeld nog 100.000 km met de S60 wil rijden zou ik het dualmassvliegwiel gewoon vervangen.
Wat als ie het het over 20 of 40 d km begeeft?
De slijtage aan het dualmassvliegwiel is te meten, weet alleen niet of de Volvo-specialisten deze apparatuur ook hebben.
En dan nog...... :?
Het is idd even slikken.
Hoelang zijn ze er mee bezig volgens opgave?
De levensduur van een dualmassvliegwiel is ongeveer 100.000 miles, volgens amerikaanse sites.
Dus met 200.000 km's ben je feitelijk gewoon aan de beurt.
Zolang de koppeling niet is versleten, is het idd laten zitten. Maar nu?
Hoelang wil je er nog mee doen?
Als je bijvoorbeeld nog 100.000 km met de S60 wil rijden zou ik het dualmassvliegwiel gewoon vervangen.
Wat als ie het het over 20 of 40 d km begeeft?
De slijtage aan het dualmassvliegwiel is te meten, weet alleen niet of de Volvo-specialisten deze apparatuur ook hebben.
En dan nog...... :?
Het is idd even slikken.
Hoelang zijn ze er mee bezig volgens opgave?
Moet nog wel iets goedkoper kunnen.
Complete onderdelen set kost ± € 925,- (zie ook hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=19562 )
Garages krijgen beslist meer korting op de onderdelen.
Dus € 1500, moet haalbaar zijn incl. krukaskering.
Complete onderdelen set kost ± € 925,- (zie ook hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=19562 )
Garages krijgen beslist meer korting op de onderdelen.
Dus € 1500, moet haalbaar zijn incl. krukaskering.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40
Al weer even geleden vroeg ik om advies over mijn koppeling.
Inmiddels ben ik 5000 km verder en heb geen enkele keer meer last gehad van een slippende koppeling. kan het ook niet opwekken dmv vanuit lage toeren snelheid maken (60 km/u in z'n vijf tot 120 km/u).
Zelfs met een grote zwaar beladen aanhanger geen slippende koppeling.
Als de koppeling versleten zou zijn had ie mi toch een keer moeten slippen.
kwestie van tijd of kan het ergens anders aan liggen?
ik hoor/ lees het wel
Inmiddels ben ik 5000 km verder en heb geen enkele keer meer last gehad van een slippende koppeling. kan het ook niet opwekken dmv vanuit lage toeren snelheid maken (60 km/u in z'n vijf tot 120 km/u).
Zelfs met een grote zwaar beladen aanhanger geen slippende koppeling.
Als de koppeling versleten zou zijn had ie mi toch een keer moeten slippen.
kwestie van tijd of kan het ergens anders aan liggen?
ik hoor/ lees het wel
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
-
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
- Locatie: zwolle
als de koppeling versleten is gaat die echt wel slippen als je id 5 van 60 naar 120 plankt, anders in de 2 en koppeling niet intrappen en stevig remmen, als die dan meteen afslaat ,als je zowat stilstaat,weet je dat het goed is , of dat echt goed is voor je koppeling en vliegwiel ...lijkt me niet....
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Kan ook nog de koppeling cilinder (bij pedaal) zijn, die af en toe blijft hangen
Als de koppeling af en toe slipt zou ik eerst deze (laten) controleren.
Immers als de koppeling echt versleten is, dan is het geen af en toe verhaal meer, maar wordt het alleen maar erger.
Maar als je merk dat ie slipt doe er dan voorzichtig mee, en kies dan een lagere versnelling als dat kan, zo voorkom je dat de kopp. plaat verbrand.
Als de koppeling af en toe slipt zou ik eerst deze (laten) controleren.
Immers als de koppeling echt versleten is, dan is het geen af en toe verhaal meer, maar wordt het alleen maar erger.
Maar als je merk dat ie slipt doe er dan voorzichtig mee, en kies dan een lagere versnelling als dat kan, zo voorkom je dat de kopp. plaat verbrand.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ook aan hoe hoog de koppeling op pakt kan je "meten" of de platen versleten zijn. Als de koppelinh pas laat aangrijpt zit hij er aan te komen.
@AlexV70: De slijtage aan het dualmassvliegwiel is te meten, weet alleen niet of de Volvo-specialisten deze apparatuur ook hebben.
Kan je aangeven hoe dit te meten is? Ben daar wel nieuwschierig naar!
@AlexV70: De slijtage aan het dualmassvliegwiel is te meten, weet alleen niet of de Volvo-specialisten deze apparatuur ook hebben.
Kan je aangeven hoe dit te meten is? Ben daar wel nieuwschierig naar!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ow, ik zad de dealer eens vragen. Bij mij zit alles er nog van origineel in, en bemerk wel wat trillingen in koppelingspedaal, rempedaal en gaspedaal. Tevens bij redelijk optrekken rond de 2200 omw/min voel je dat het wat lastig wordt om de trillingen eruit te dempen.
Ben erg benieuwd hoe dat gemeten wordt?
Ben erg benieuwd hoe dat gemeten wordt?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015