Sinds vandaag ben ik een trotse bezitter van een Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001. Ik heb daarvoor wel afstand moeten doen van mijn trouwe Volvo S40 uit 1998. Maar goed, dat is de moeite waard als er een S60 voor in de plaats komt.
Nu heb ik mijn autoradio-cd speler overgezet in de S60, maar heb ik een slecht radio-ontvangst. Ik wilde dus de oorzaak opsporen, maar ik zag geen antenne op of in mijn auto dus heb daarvoor even op internet gezocht. Nu kan ik dus een antenne hebben die in het dak zit of zoiets.
Wie weet hier mee over ?
Heb ik wel een antenne? En zoja, waar zou ik die kunnen vinden?
Waar zit de antenne voor de radio bij de S60?
-
- Starter
Dank je voor de snelle reactie.
Zou een signaalversterker dan zin hebben of heeft iemand een oplossing om een goed ontvangst met de originele "antenne" te krijgen ?
Anders moet het maar een goede raamplak-antenne worden met ingebouwde signaalversterker. Deze had ik ook in de S40 en had een veel beter ontvangst. Ik wil in ieder geval geen antenne aan de buitenzijde van de auto.
Zou een signaalversterker dan zin hebben of heeft iemand een oplossing om een goed ontvangst met de originele "antenne" te krijgen ?
Anders moet het maar een goede raamplak-antenne worden met ingebouwde signaalversterker. Deze had ik ook in de S40 en had een veel beter ontvangst. Ik wil in ieder geval geen antenne aan de buitenzijde van de auto.
- Lambert
- 5th Gear member
ik ben nu aan mijn tweede s60 bezig en heb altijd goede radio ontvangst gehad........Moet misschien een antenneversterker 12 V krijgen? heb je een volvo radio?
Lambert
Lambert
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-
- Starter
Lambert, ik heb geen Volvo radio, maar een JVC. Deze heb ik overgezet van mijn oude Volvo S40.
Ik ben vandaag nog op onderzoek uitgeweest. Ik heb bij de rechterachterlichten (achter de bekleding) een niet-aangesloten coax-kabel met stekker zien liggen. Zou deze voor radio of telefoon zijn?
Zou die misschien op een antenne in de achterbumper aangesloten moeten zijn?
Ook in de achterruit zou een "antenne" moetten zitten. Ik heb hier echter geen aansluiting voor kunnen vinden. Wie weet waar ik die dan zou moeten kunnen vinden?
Ik heb nu een meter (geisoleerde) electriciteitssnoer achter mijn radio liggen en aangesloten op de antenne-ingang. Deze functioneert nu, tijdelijk, als antenne en geeft een veel beter ontvangst.
Ik ben vandaag nog op onderzoek uitgeweest. Ik heb bij de rechterachterlichten (achter de bekleding) een niet-aangesloten coax-kabel met stekker zien liggen. Zou deze voor radio of telefoon zijn?
Zou die misschien op een antenne in de achterbumper aangesloten moeten zijn?
Ook in de achterruit zou een "antenne" moetten zitten. Ik heb hier echter geen aansluiting voor kunnen vinden. Wie weet waar ik die dan zou moeten kunnen vinden?
Ik heb nu een meter (geisoleerde) electriciteitssnoer achter mijn radio liggen en aangesloten op de antenne-ingang. Deze functioneert nu, tijdelijk, als antenne en geeft een veel beter ontvangst.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een originele Volvo of een HU radio?
Volvo for life
- Lambert
- 5th Gear member
volgens mij moet je gewoon even langs een dealer, die zijn vaak heel behulpzaam en weten er alles van... een stuk snoer lijkt me geen goede oplossing...
Lambert
Lambert
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Heb je beide antennes aangesloten? of slechts eentje?s80 1999 schreef:HU 80*
had er eerst een HU 101 maar dus die heb ik er eruit gegooid vanwege het slechte ontvangst had verwacht dat de 80* beter ontvangst had.
wat zou een oplossing zijn?
-
- Starter
Ik ben vandaag met mijn auto terug naar de garage geweest waar ik de S60 gekocht heb (ik had twee weken garantie). Samen hebben wij geprobeerd het radio-ontvangst probleem op te lossen. Wel nu, na zo'n 1,5 uur van draden doormeten, vervangen, solderen, etc. waren we een stap verder...
Als we de aard-draad van de antenne coax-kabel niet aansluiten op de radio (natuurlijk wel het antenne-draadje in het midden van de coax-kabel) hebben we ontvangst van radio-zenders.
Sluiten we ook de aard-draad aan dan verslechterd het ontvangst enorm en ontvang ik slechts twee hele sterke zenders.
Dit is natuurlijk erg vreemd, maar waar.
Toen hebben we gemeten of de aard-draad van de antenne-kabel met de massa van de radio is verbonden. En dat bleek het geval te zijn !!
Dit maakt het natuurlijk nog gekker !
Want als we die aard-draad verbinden met de radio gaat het mis. Terwijl we meten dat hij daar eigenlijk al contact mee heeft (via de carrosserie) !
Heeft iemand hier een verklaring voor ????
We hebben ook een andere radio geprobeerd maar ook die vertoonde dezelfde resultaten (pioneer en jvc).
Nu hebben we dus de aard-draad van de coax-kabel onderbroken waardoor de radio wel ontvangst heeft. Echter is het ontvangst in de S60 nog steeds van mindere kwaliteit dan in mijn oude S40 met raam plakantenne (met versterker).
Als we de aard-draad van de antenne coax-kabel niet aansluiten op de radio (natuurlijk wel het antenne-draadje in het midden van de coax-kabel) hebben we ontvangst van radio-zenders.
Sluiten we ook de aard-draad aan dan verslechterd het ontvangst enorm en ontvang ik slechts twee hele sterke zenders.
Dit is natuurlijk erg vreemd, maar waar.
Toen hebben we gemeten of de aard-draad van de antenne-kabel met de massa van de radio is verbonden. En dat bleek het geval te zijn !!
Dit maakt het natuurlijk nog gekker !
Want als we die aard-draad verbinden met de radio gaat het mis. Terwijl we meten dat hij daar eigenlijk al contact mee heeft (via de carrosserie) !
Heeft iemand hier een verklaring voor ????
We hebben ook een andere radio geprobeerd maar ook die vertoonde dezelfde resultaten (pioneer en jvc).
Nu hebben we dus de aard-draad van de coax-kabel onderbroken waardoor de radio wel ontvangst heeft. Echter is het ontvangst in de S60 nog steeds van mindere kwaliteit dan in mijn oude S40 met raam plakantenne (met versterker).
- Denniskl
- 5th Gear member
2 weken garantie, is niet veel, maar daar gaat het nu niet om.
Gewoon door blijven zoeken tot het wel goed is.
En anders zou ik, als ik jou was, lekker die plak antenne nemen.
Beetje vreemd dat er allemaal sluiting in zit.
Gewoon door blijven zoeken tot het wel goed is.
En anders zou ik, als ik jou was, lekker die plak antenne nemen.
Beetje vreemd dat er allemaal sluiting in zit.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
-
- Starter
Betreffende de garantie: ik heb hem met maar 2 weken garantie gekocht (bespaarde me 1000 Euro en omdat ik er maandag LPI in laat bouwen).
Als ik dan ergens problemen mee krijg wordt er waarschijnlijk toch door de verkoper verwezen naar de technische verandering (lees: LPI inbouw) van de auto.
Het is geen sluiting wat er in zit.
De coax is bij de antenne zelf waarschijnlijk ook gewoon verbonden met de massa van de auto.
Het gekke is dat als de coax ook massa maakt bij de radio het mis gaat.
Als ik dan ergens problemen mee krijg wordt er waarschijnlijk toch door de verkoper verwezen naar de technische verandering (lees: LPI inbouw) van de auto.
Het is geen sluiting wat er in zit.
De coax is bij de antenne zelf waarschijnlijk ook gewoon verbonden met de massa van de auto.
Het gekke is dat als de coax ook massa maakt bij de radio het mis gaat.
- Denniskl
- 5th Gear member
Wat je kan doen is: de hele kabel los halen en kijken of die ergens bekneld zit.
Dan heb je kans dat die kabel ergens nog meer sluiting maakt.
Is wel even werk, maar dan heb je wat meer zekerheid.
Dan heb je kans dat die kabel ergens nog meer sluiting maakt.
Is wel even werk, maar dan heb je wat meer zekerheid.
- samplersam
- 2nd Gear member
Even terug komen op die losliggende coaxkabel bij het rechter achterlicht, komt het andere eind van deze draad uit achter de radioconsole? Ik heb namelijk een standalone navigatie geplakt aan mijn voorraam met zuignap (om even iets van het topic af te wijken), kan ik deze coax kabel gebruiken om een externe GPS antenne voor mijn navigate aan te sluiten. Is de GPS antenne misschien ook al vooraf ingebouwd? Hoe en wat gaat dat in zijn werk dan?
-
- Starter
Ik heb inmiddels mijn radio-antenne gevonden. Hij zit in de achterruit verwerkt. De aansluiting zit op de linkerachterstijl (ik heb die kap eraf gehad). Ook zit daar de antenne-versterker. Vandaar uit loopt de kabel naar de radio toe.
De andere kabel die bij mijn radio uitkomt zou volgens mijn garage de kabel zijn die bij mijn rechterachterlichten uitkomt. Deze zou voorbereid zijn voor een navigatiesysteem.
Ik moet er wel bij zeggen dat het geen Volvo-garage was.
Wellicht kan iemand anders dit nog voor je bevestigen.
De andere kabel die bij mijn radio uitkomt zou volgens mijn garage de kabel zijn die bij mijn rechterachterlichten uitkomt. Deze zou voorbereid zijn voor een navigatiesysteem.
Ik moet er wel bij zeggen dat het geen Volvo-garage was.
Wellicht kan iemand anders dit nog voor je bevestigen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
er komt een antennekabel vanuit de achterbumper (waarin ook een radioantenne zit)
Volvo for life
- Denniskl
- 5th Gear member
Ik denk niet dat er al een gps-antenne in zit.
Alleen de kabel zal getrokken zijn.
En als je een stand-alone navigatiesysteem hebt, zal die coax niet zomaar passen.
Dan zal je daar aanpassingen moeten maken.
En of dat goed is voor het ontvangst, betwijfel ik.
Beste is gewoon een originele verlengkabel te gebruiken.
Die kan je ook goed wegwerken, ook uit het zicht.
Alleen de kabel zal getrokken zijn.
En als je een stand-alone navigatiesysteem hebt, zal die coax niet zomaar passen.
Dan zal je daar aanpassingen moeten maken.
En of dat goed is voor het ontvangst, betwijfel ik.
Beste is gewoon een originele verlengkabel te gebruiken.
Die kan je ook goed wegwerken, ook uit het zicht.