motor b200

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
udonynke
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.04.2009 - 15:41

volvo 240 polar 1993,even stukje geschiedenis, gegeven moment had auto geen vermogen als motor koud was, als je snel wilde optrekken bij verkeers licht begon hij te stotteren. later was het zo dat hij bij lage toeren soms erg inhield en daarna gewoon weer reed, als de motor goed warm was geen problemen.
storing zoeken gedaan volgens haynes en athkluwer, met zelf diagnostic systeem van de lh2.4 jetronic(3 testen),en de ez116 k ontstekings systeem, deze geven geen fouten, vervolgens het standaart werk gedaan als alle massa pnten schoon gemaakt en sensor aansluitingen schoon gemaakt dit leek in eerste instantie te werken maar ging gauw weer mis.
vervolgens de andere systemen bekeken, luchtfilter en brandstof filter vervangen, bougies ,rotor,verdelerkap en kabels.
hij rijd als een beer
nu helaas, slaat hij af als hij stationair loopt,als hij warm is.
dit gebeurt ook tijdens een rit als je afremt bij kruising en terug schakeld, als je dan de koppeling loslaat dan slaat hij direct weer aan maar dan moet je je gaspedaal ingedrukt houden om te laten lopen,maar als je je contact uit zet en opnieuw start blijft hij weer keurig stationair lopen en rijdt je weer verder alsof er niks aan de hand is, dit zelfde ook als je hem gewoon warm laat worden met stationair draaien en na 5 a 10 minuten iets gas geeft en dan weer stationair dan slaat hij af je kan hem dan draaiende houden door iets gas te geven, als je hem uit zet en dan weer start niks aan de hand, de stationair klep werk gewoon de weerstand gemeten en de werking getest met test diagnostic test 3 en op de bank, alles werkt normaal. wie komt er met meer suggesties of de oplossing.

nog een aanvulling, tijdens het rijden merk je dat bovengenoemd probleem er is doordat de motor onrustig word, dit merk je gelijk hij is dan ook onrustig op het gaspedaal, soms is het ook zo weer over en gebeurt er een tijd niks en lijkt het er op dat alles goed is. de klacht is erg intermitted. help!!
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Gasklepsensor moet het signaal voor stationair lopen geven aan de ECU. Gasklephuis loshalen, uitbaggeren, stopschroef uitdraaien tot de gasklep helemaal dicht is, weer 1/4 tot 1/2 slag indraaien zodat er een kiertje lucht doorkan. Het gasklephuis geeft 450 rpm stationair, de rest regelt de stat. klep bij (dus als je de slang vd stat.klep dichtknijpt zou de motor op 450 rpm moeten blijven doorhobbelen).
Dan de sensor afstellen zodat-ie klikt zodra de gasklep beweegt. Verder in het Engels:
Proper adjustment is obtained when you open the throttle plate and insert a feeler gauge at the throttle stop screw:
- When you close the throttle against a .45mm feeler gauge, no click is heard from the TPS
- When you close the throttle against a .15mm feeler gauge, a click is heard.

--------------------------------------------------------------------------------
udonynke
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.04.2009 - 15:41

thanks, ga dit weekend baggeren.
je hoort van mij als het succes heeft.
:animalreindeer:
udonynke
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.04.2009 - 15:41

heb alles gedaan wat je me verteld geschreven hebt, hij slaat niet meer af.

alleen het laatste deel wat ik toevoegt heb in mijn verhaal,

( tijdens het rijden merk je dat motor onrustig word, dit merk je gelijk hij is dan ook onrustig op het gaspedaal, soms is het ook zo weer over en gebeurt er een tijd niks en lijkt het er op dat alles goed is. de klacht is erg intermitted. )
udonynke
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.04.2009 - 15:41

hoi,
wat ik jullie niet verteld heb is dat ik de ditributie riem vervangen had.
nu was mijn ego iets te groot om toe te geven dat ik dit verkeerd gedaan zou hebben.
nadat ik met een collega 240 rijder dit probleem besproken had gaf hij me een tip, kijk de distributie nog eens na....., en deze was niet goed de krukas was een tand van het merkteken af, ik heb te veel naar de twee andere merktekens gekeken, dit leverd een aardige hoekverdraaing op de krukas, klein wieltje, denk rond de 10grd.
alles opnieuw afgesteld en hij doet het weer netjes. leermoment!!! ::!:
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”