Temperatuurregeling inlaat luchtfilterhuis

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Pikantje
3rd Gear member

Hallo allemaal,

links onder het luchtfilterhuis zit een klep die "regelt" of de inlaatlucht vanaf de voorzijde (=koud) of vanaf de uitlaatzijde (=warm) komt.

Het viel me laatst op dat bij warme motor en ca. 20 graden buitentemp. deze klep bij stationair draaien alle lucht vanaf de uitlaatzijde laat stromen. Zelfs na een flink stuk snelwegrijden. Dat verbaast me enigszins, ik had verwacht dat er altijd zo koud mogelijk aangezogen zou worden en alleen tijdens de opwarmfase of zeer koude buitentemperaturen

Als ik het vacuumslangetje onderaan de klep lostrek gaat de klep door een veer in de stand "voorzijde" staan, zodra ik het slangetje weer aansluit schakelt de klep weer om, ik heb dus wel vacuum.

Achterop het luchtfilterhuis zitten 2 vacuumslangetjes, ik vraag me af of die misschien verwisseld zijn. Het slangetje aan de bijrijderskant gaat bij mij naar het inlaatspruitstuk, het andere slangetje naar de bewuste klep. Bij stationair draaien hoor ik een soort piepend geluid bij die 2 slangetjes, aan de binnenkant van het luchtfilterhuis zit alleen maar een soort ventieltje en verder niets.

Oh ja, het betreft een S60 met 2.4 liter 170pk motor.

Mijn vragen:
1)is het normaal dat de klep bij warme motor en warm weer toch lucht vanaf de uitlaatzijde aanzuigt?
2) Zo nee, zitten de vacuumslangetjes bij mij wel goed?
3) Waar zit de "thermostaat" die e.e.a. regelt?

Groet,
Jan
Bobbl
3rd Gear member

Pikantje schreef:Hallo allemaal,

links onder het luchtfilterhuis zit een klep die "regelt" of de inlaatlucht vanaf de voorzijde (=koud) of vanaf de uitlaatzijde (=warm) komt.

Het viel me laatst op dat bij warme motor en ca. 20 graden buitentemp. deze klep bij stationair draaien alle lucht vanaf de uitlaatzijde laat stromen. Zelfs na een flink stuk snelwegrijden. Dat verbaast me enigszins, ik had verwacht dat er altijd zo koud mogelijk aangezogen zou worden en alleen tijdens de opwarmfase of zeer koude buitentemperaturen

Als ik het vacuumslangetje onderaan de klep lostrek gaat de klep door een veer in de stand "voorzijde" staan, zodra ik het slangetje weer aansluit schakelt de klep weer om, ik heb dus wel vacuum.

Achterop het luchtfilterhuis zitten 2 vacuumslangetjes, ik vraag me af of die misschien verwisseld zijn. Het slangetje aan de bijrijderskant gaat bij mij naar het inlaatspruitstuk, het andere slangetje naar de bewuste klep. Bij stationair draaien hoor ik een soort piepend geluid bij die 2 slangetjes, aan de binnenkant van het luchtfilterhuis zit alleen maar een soort ventieltje en verder niets.

Oh ja, het betreft een S60 met 2.4 liter 170pk motor.

Mijn vragen:
1)is het normaal dat de klep bij warme motor en warm weer toch lucht vanaf de uitlaatzijde aanzuigt?
2) Zo nee, zitten de vacuumslangetjes bij mij wel goed?
3) Waar zit de "thermostaat" die e.e.a. regelt?

Groet,
Jan

Hoi Jan, heb jij toevallig ook een paar plaatjes ervan?

Grt bob.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Pikantje
3rd Gear member

OK, hier de foto's:

Mijn vragen:
- zitten de 2 vacuumslangetjes bij jullie ook zo?
- Hoe wordt de klep bediend die regelt of er koude of warme lucht aangezogen wordt?
- Staat die klep bij stationair draaien altijd zo dat er warme lucht wordt aangezogen?

Groet,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bobbl
3rd Gear member

zal morgen ff kieke hoe dat bij mijne zit...............
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Pikantje
3rd Gear member

en.....?
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Pikantje,

Stationair is hoog vaccuum, grote kans dat om rustig lopen van de motor warme lucht wordt aangezogen.
Als een heeel klein beetje gas geeft zal de thermostaat, die aan de binnenkant van het luchtfilterhius zit zijn beslissing nemen. Open of dicht,, of hijh smoort zelfs een beetje.

Die trommel die je ziet is een lucht pompje/actuator welke door het vaccuum van de motor ge-activeerd wordt. Trek het vaccuum slangetje er maar eens af,(sist) druk er een nippeltje in en ga eens rijden. Waarschijnlijk zal het op en terug schakelen nu niet meer zo soepeltjes gaan als voorheen. (klein verschil, geen duidelijk verschil.)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”