Mijn V70 '98 was bijna door de APK gekomen ware het niet dat er één "klein" probleempje is. Eén van de bovenste bouten van het spruitstuk is afgeknapt tot op het blok.
Mijn vraag is dus, hoe krijg ik dat ding er uit. Boren zou een optie zijn ware het niet dat er geen ruimte is om er een boormachine op te zetten.
Een andere optie is om de kop er af te halen maar dat vind ik nogal rigoreus (en duur).
Iemand een suggestie?
Bij voorbaat dank.
Bout spruitstuk afgeknapt
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Wellicht kan je er een andere bout op lassen en dan losdraaien?
Heb er geen ervaring mee maar ik opper wat me te binnen schiet.
Heb er geen ervaring mee maar ik opper wat me te binnen schiet.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Een oplossing is met een haakse boormachine een kleiner gaatje erin boren.
Dan met een zgn konische tap met linkse schroefdraad het stukje bout eruit draaien, met een tapkrukje. Wel eerst spuiten met kruipolie (koude motor!!).
Maar ik geef het toe.....lastig als het echt vast zit.
succes
Dan met een zgn konische tap met linkse schroefdraad het stukje bout eruit draaien, met een tapkrukje. Wel eerst spuiten met kruipolie (koude motor!!).
Maar ik geef het toe.....lastig als het echt vast zit.
succes
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- raymond01
- 3rd Gear member
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
- Locatie: Arnhem/Zakynthos
Zoals Wim aan geeft is dit wel de beste oplossing en het proberen waard.Een oplossing is met een haakse boormachine een kleiner gaatje erin boren.
Dan met een zgn konische tap met linkse schroefdraad het stukje bout eruit draaien, met een tapkrukje. Wel eerst spuiten met kruipolie (koude motor!!).
Maar ik geef het toe.....lastig als het echt vast zit
___________________________
Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Volvo V70 2.5T Aut bj 98
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat de enige remedie uitboren is. Als je niet voldoende ruimte hebt zul je het front moeten demonteren. Linkse tap heb ik zelf nog nooit succes mee gehad. In een m6 schroefdraad zul je met m4 moeten tappen en dat is niet sterk genoeg om een al vastzittende bout los te krijgen. Je kunt de bout dan uitboren met 6,5 en dan een helicoil zetten. Daar kan de m6 bout weer in terug.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je zult toch eerst het uitlaat spruitstuk moeten demonteren,ik neem aan dat er een lekkage is,waarom anders afkeur,een afgebroken tapend is geen reden tot afkeur,mits hij lekt natuurlijk!
Er is speciaal gereedschap voor om zulke problemen op te lossen!
Dat uiteraard in mijn bezit is.
Succes..
Er is speciaal gereedschap voor om zulke problemen op te lossen!
Dat uiteraard in mijn bezit is.
Succes..
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Klopt, hij lekt, dus afgekeurd. Dat jij dat speciale gereedschap hebt is fijn voor jou maar wat schiet ik daar mee op?Ramon&Ramon schreef:Je zult toch eerst het uitlaat spruitstuk moeten demonteren,ik neem aan dat er een lekkage is,waarom anders afkeur,een afgebroken tapend is geen reden tot afkeur,mits hij lekt natuurlijk!
Er is speciaal gereedschap voor om zulke problemen op te lossen!
Dat uiteraard in mijn bezit is.
Succes..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je woont niet om de hoek bij me,anders was er wel een oplossing te bedenken!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Als het spruitstuk eraf is, en er steekt dan nog een stukkie eruit, kun je ook mbv zgn moordenaars-tang erop zetten.
Of met een slijptol van twee tegenoverliggende delen netjes een stuk afslijpen, zodat je er een goed(!) passende steeksleutel op kan zetten. Zo min mogelijk speling geeft het beste resultaat!!
Ook hier weer: kruipolie een tiental minuten in laten werken.
Dan lijkt het me sterk dat het niet losgaat.
Of met een slijptol van twee tegenoverliggende delen netjes een stuk afslijpen, zodat je er een goed(!) passende steeksleutel op kan zetten. Zo min mogelijk speling geeft het beste resultaat!!
Ook hier weer: kruipolie een tiental minuten in laten werken.
Dan lijkt het me sterk dat het niet losgaat.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Mooiste manier zeker in aluminium is om als het spruitstuk eraf is een M10 of M12 moer op/om het afgebroken deel te zetten en deze vervolgens inwendig op het tapeind te lassen ,met boren en een linkse tap loop je het risico van fout boren of door de tap gaat het tapeind nog vaster zitten gezien de wanddikte die je overhoud bij een M8 tapeindje.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Dank voor je reactie. Het probleem is echter dat er niets over is om iets op te zetten. De moer is afgebroken ter hoogte van het blok. Dus moet ik denk ik toch de boormethode gebruiken. Met inderdaad het door jou genoemde risico.hadico schreef:Mooiste manier zeker in aluminium is om als het spruitstuk eraf is een M10 of M12 moer op/om het afgebroken deel te zetten en deze vervolgens inwendig op het tapeind te lassen ,met boren en een linkse tap loop je het risico van fout boren of door de tap gaat het tapeind nog vaster zitten gezien de wanddikte die je overhoud bij een M8 tapeindje.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Als je de moer op zijn plek houd met een tang en dan het gat dichtlast hecht het wel aan het afgebroken tapeind maar niet aan het alu gaat echt werelds ook als het tapeind onder de rand is afgebroken.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ga ik proberen. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor het meedenken.hadico schreef:Als je de moer op zijn plek houd met een tang en dan het gat dichtlast hecht het wel aan het afgebroken tapeind maar niet aan het alu gaat echt werelds ook als het tapeind onder de rand is afgebroken.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Auto dus weggebracht naar een algemene garage bij mij op de hoek. Hebben drie keer geprobeerd om er een moer op te lassen. Dit is mislukt, knapte drie keer af. Boren durven ze niet, mede gezien de moeilijke plek (als je voor de auto staat de meest linkse bout).
Wat rest mij nog? Kop eraf? En lukt het dan wel?
Wie kan mij verder helpen?
Wat rest mij nog? Kop eraf? En lukt het dan wel?
Wie kan mij verder helpen?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Met een moer erop lassen is het gevaar dat hij nog verder afbreekt groot,gezien de zeer hoge temperatuur die het tapeind te verduren krijgt.
Of hij gaat nog vaster zitten door het uitzetten.
Je woont niet om de hoek bij me,andes had ik je misschien kunnen helpen ermee!
Of hij gaat nog vaster zitten door het uitzetten.
Je woont niet om de hoek bij me,andes had ik je misschien kunnen helpen ermee!