Vonk bobine vs. vonk bougie

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Jordos
3rd Gear member

Ik heb de vonk van de bobine eens getest en dat was een prima dikke vonk. Uit de bougies zelf komt helaas maar een heel slap puntje. Is dat normaal? Ik heb van de ontsteking eigenlijk alles vervangen behalve de bobine. Ook is alles gesteld volgens het boek.
In principe moet de vonk van de bougie ook lekker sterk zijn, toch?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

De vonk bij de bougie moet blauw of blauwig van kleur zijn
en de vonk sterkte van de bobine ondeveeg 26 kv (26000 volt) als je dat kunt meeten.
De afstand van de electrode van de bougie kun je het beste iets nauwer zetten dan de gegevens uit het boek dat geeft een beter resultaat bij de verbranding en dan start de motor ook beter.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Jordos
3rd Gear member

Hoi Trucker. Ik heb inderdaad de opening iets nauwer gezet op de bougies.
Ik geloof niet dat ik dat voltage kan meten met mijn normale multimeter.
De vonk van de bougie is wel blauwig, de vonk van de bobine is meer geel.

Maar de sterkte maakt dus niet zoveel uit? Dat grote verschil tussen de twee vonken is normaal?
dave145
2nd Gear member

je heb altijd een soort van weestand tussen de conponetten, maar de vonk aan de bougie kabel bij de bougie moet ook sterk zijn ( +/- 1cm ), als de vonk aan de bobine sterk is zou hij dat dus overal moeten zijn, zo niet dan heb je een verhoogde weerstand.

meet de kabels een door ook de bobine kabel.

vervang evt gewoon alles na de bobine- kabels, verdeler, rotor, bougie's( contactpunten, condensator). dan zou het weer helemaal goed moeten zijn.
ferdy
4th Gear member

IK had in t verleden met mijn mechanische verdeleronsteking altijd wel een mooie blauwe vonk bij de bougies, ik gebruike echter wel een blauwe bosch bobine. Die schijnen een wat krachtigere vonk te leveren.

Mijn ervaringen waren slecht met de mechanische verdeler onsteking, ik heb daarom toendertijd een 123 electronische ontsteking aangeschaft. Dat was een hele verbetering maar zette nog steeds geen zolen aan de dijk.

Inmiddels regel ik de onsteking via mijn megasquirt motormanagment, hier kan ik zaken als dwell duur regelen (om een optimale vonk te krijgen en toch de bobine niet te oververhitten). De motor loopt veel rustiger dan met de 123 ignition, ook wel logisch aangezien ik nu de positie van de krukas op 10 graden nauwkeurig meet.
Jordos
3rd Gear member

Dave, al die zaken heb ik dus al vervangen, is allemaal nieuw.
Ferdy, is dat een zelfde soort bobine als die 'flamethrower' dingen, van 40kv? Ik zat daar ook aan te denken, maar omdat de bobine zelf wel een goeie vonk produceert laat ik die nog even zitten.
Ooit wil ik er ook wel electronische ontsteking in, maar omdat ik over 2 weken op vakantie ga wil ik geen grote aanpassingen meer maken. Ik ga eens kijken wat die zwakke vonk zou kunnen veroorzaken...
dave145
2nd Gear member

als je alle dingen vervangen heb , kan toch de bobine zelf nog een weerstand hebben en dus niet genoeg kracht om de vonk goed overtebrengen.

wat je zou kunnen doen is s'avonds de motor laten lopen en in het donken goed kijken vaak zie je dan dat de vonk ergens overspringt, ook de bobine zelf kan door slaan.

succes en als je het gevond heb laat ons dat dan ff weten wat het was zo kunnen we leren van elkaar. groetjes dave
Jordos
3rd Gear member

Uh hoe bedoel je dat Dave? Ik heb de kabel die van de bobine afkomt van de verdeelkap getrokken en getest, daar komt een goeie dikke vonk uit. Is er dan toch kans dat de bobine zijn werk niet goed doet?

Ik zal op een droge avond eens onder de hood kijken, bedankt voor de tip!
dave145
2nd Gear member

ik bedoel daar mee , dat hij waarschijnlijk wel genoeg kracht leverd zonder dat de rest er aan hangt.
Jordos
3rd Gear member

Dus als ik mijn natuurkunde nog in orde heb, bedoel je dat de bobine wel genoeg voltage levert, maar niet genoeg amperage?

Ik heb overigens gisteravond gezocht naar lekstroompjes. Ook met een plantensproeier geprobeerd, maar zag niets.
jos245
3rd Gear member

Mag ik me over het bobine verhaal ook aansluiten met een vraagje?

Vanwege moeilijk aanslaan van m'n B27A motor heb ik onlangs met een spanningzoeker gecheckt of bij contact aan de bobine spanning kreeg op 15+ zijde.
Dat was het geval maar het testlampje lichtte maar zwak op.

Vervolgens heb ik gemeten aan de voorweerstand (Bosch 0227900103)(zie het metalen blokje rechts op de foto). Daar zit o.a. een blauwe draad aan die van de ontstekingsmodule (Bosch 0227900103) af komt. Op deze draad lichtte het testlampje feller op.

Maar er viel me ook iets anders op: bij contact aan blijft de bobine koud of lauw maar die voorweerstand wordt zo heet dat je de vingers eraan brandt.

Iemand die weet of zo'n weerstand erg heet mag worden en of het waarschijnlijke verschil in spanningsterkte aan de 15+ van bobine en voorweerstand normaal is ?

Afbeelding
ferdy
4th Gear member

De weerstand mag erg warm worden, deze zit er omdat de bobine 12 volt ingangspanning nodig heeft. Als de dynamo draait staat er ~ 14.4 volt op het systeem. Het is een beetje stom ontworpen IMO. Tegenwoordig wordt de effectieve spanning geregeld door een zogenaamde duty cycle. De pulsspanning over de bobine is ook weer onderverdeeld in heel veel kleine pulsjes waardoor de effectieve spanning ~ 12 volt is. Dit principe zit ook ingebouwd in de 123 ignition.
Jordos
3rd Gear member

Maar jullie denken dus dat een nieuwe bobine weleens de oplossing kan zijn, ook al vonkt deze zelf goed?
Iroll
6th Gear member

Vervang je condensator, denk dat het "probleem" daarin zit. Kost weinig, dus wat let je...
Jordos
3rd Gear member

Iroll, die heb ik ook al vervangen.
Ik heb vervangen: alle kabels, verdeelkap, rotor, contactpuntjes, condensator, bougies.
Ik heb gesteld; opening contactpuntjes, opening bougie, ontstekingstijdstip (op gevoel, maar lijkt in orde, pingelt niet).

De motor loopt en start redelijk, maar alleen als het mengsel rijk staat. Hij ruikt ook naar benzine / lpg bij de uitlaat. Het vermogen neemt snel af wanneer ik het mengsel armer zet (zowel lpg als benzine).

De vonk aan de bobine is een grote gele, de vonk bij de bougies is een klein blauw pitje.
Iroll
6th Gear member

ontstekingstijdstip (op gevoel, maar lijkt in orde, pingelt niet).
Eerst dit afstellen met een stroboscoop. Op gevoel is niet voldoende helaas. Stel ook de kleppen. Dan moet ie beter starten, dan pas naar andere oorzaken kijken zoals de bobine. Zonde om er onnodig geld tegenaan te gooien.
Je kan natuurlijk een hoogspanningsbobine zoals de flamethrower die levert een hele beste oogverblindende vonk van 40kv. Die heb ik in mijn ES gemonteerd.
Jordos
3rd Gear member

Tja dat ontstekingstijdstip, dat zou de sterkte van de vonk toch niet mogen bepalen. Ontstekingstijsstip zou ik wel graag goed afstellen, maar ik heb niet zo snel een stroboscoop bij de hand.

Kleppen heb ik wel al gesteld.

Die hoogspanningsbobine, kleven daar nog nadelen aan eigenlijk? Het is natuurlijk niet origineel. Ik zat ook al aan zo'n bobine te denken.
Iroll
6th Gear member

Het ontstekingstijdstip is niet van invloed op de vonk, maar wel op de prestaties, verbruik en makkelijker starten. Je kan flinke motorschade veroorzaken als het tijdstip niet goed staat. Zorg daar eerst voor, is belangrijk. En zo'n flamethrower kan de puntjes wat sneller laten inbranden, beter om gelijk een contactpunt- en condensatorloze pertronix erbij te installeren. Een keer afstellen en geen omkijken meer naar. Is een aanrader weet ik uit ervaring, je motor loopt er een stuk mooier door en start al als je maar naar de contactsleutel kijkt. Alleen de 123 ignition is beter, maar die kost ook een stuk meer, iets van €320 voor de B30.
ferdy
4th Gear member

Voor dat geld heb je heb een motormanagment + krukassensor waarmee je enkel de ontsteking kan regelen. Natuurlijk ook de injectie maar dat kan je achterwege laten.
Jordos
3rd Gear member

Tja dat stijgt een beetje boven de waarde van de wagen zelf uit ben ik bang. Ik zal eens op zoek gaan naar (iemand met) een stroboscoop.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”