hallo allemaal
ik rij sinds 2006 in een 2.4 (een van de laatste met handbak, daarna kwam de 2.0) V50 edition2 en wil naar een nieuwe V50 gaan kijken.
Aangezien deze 2.4 er niet meer is met modeljaar 2010 heb ik mijn keus laten vallen op de 2.4i met geartronic (dus de 170PK uitvoering)
Ik wil toch weer zo'n lekkere 5-cilinder en geen 2.0 viercilinder die overigens ook niet in geartronic leverbaar is.
weliswaar ga ik nog een proefrit maken maar wil graag jullie ervaringen met deze motor en automaat weten. Schakelt die "zijdezacht" en zonder schokken? Welke brandstofverbruik haal je er ongeveer mee?
Ik heb ervaring met automaat/tiptronic en grotere motoren (VW V6) en rijdt zalig maar ken deze nog niet.
graag wat reacties.
wie heeft ervaring met 2.4i geartronic
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heerlijke auto, echt toppertje, hij wordt bijna vier over paar maanden en heeft al iets van 55.000km gereden (al....haha)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Als je deze netjes inrijd dan zal deze netjes schakelen, echter hier en daar laat deze ook wel eens een steekje vallen en schakelt deze te laat.
Maar verder ligt het helemaal aan hoe jij met de automaat rijd.
Met de 2.4 presteerde ik het om gemiddeld 1/12 a 1/13 te rijden, dit is dan rustig rijden en niet op de linkerbaan plakken.
Als je de 170pk gaat aanspreken dan zal dit verbruik eerder richting de 1/9 gaan.
Maar het is een heerlijke motor met een plezierige bak.
Maar verder ligt het helemaal aan hoe jij met de automaat rijd.
Met de 2.4 presteerde ik het om gemiddeld 1/12 a 1/13 te rijden, dit is dan rustig rijden en niet op de linkerbaan plakken.
Als je de 170pk gaat aanspreken dan zal dit verbruik eerder richting de 1/9 gaan.
Maar het is een heerlijke motor met een plezierige bak.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Oh, dan zal het wel aan mij liggen.
Ik heb een testrit gemaakt in een 2.4i met geartronic en ik vond het doodnerveus schakelen en absoluut niet zijdezacht.
Het zal er vast mee te maken hebben gehad dat ik minuten daarvoor de testrit in een 2.0D met Powershift gemaakt had. Die rust en soepelheid van deze combi waren een schril contrast met de 2.4i GT.
Ik heb een testrit gemaakt in een 2.4i met geartronic en ik vond het doodnerveus schakelen en absoluut niet zijdezacht.
Het zal er vast mee te maken hebben gehad dat ik minuten daarvoor de testrit in een 2.0D met Powershift gemaakt had. Die rust en soepelheid van deze combi waren een schril contrast met de 2.4i GT.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Inderdaad, Arnoud :!:arnoud. schreef:Oh, dan zal het wel aan mij liggen.
Een goed functionerende Geartronic schakelt zijdezacht en niks zenuwachtig. Integendeel, je (lees: ik) wordt er erg rustig van!
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4855
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Ikzelf heb de V50 2.4 (140pk) met geartronic en ben er zeer over tevreden. Over het algemeen en zeker op bedrijfstemperatuur schakelt de geartronic soepel en boterzacht.
Enkel 's ochtends bij koude start wil de bak van 1 naar 2 nog wel eens schokkerig zijn. Ook kan soms het afremmen (bijvoorbeeld voor een naderend stoplicht) en daarna weer optrekken wel eens gepaard gaan met een wat onbehouwen "kloenk". Hij heeft dan wel eens wat bedenktijd nodig om het juiste tandje te schakelen.
Het is volgens menig autojournalist een gegeven dat de geartronic van Volvo niet de meest verfijnde automaat op de markt is. Ik heb zelf geen ervaring, maar de automaten van Mercedes, BMW en audi schijnen toch een stuk smeuiiger te zijn en sneller te reageren. Niettemin zou ik mijn geartronic echt niet meer willen missen, het rijdt zoveel relaxter dan een handbak!
Qua verbruik scheelt het nogal wat voor gebruik je van de auto maakt. Veel stadsverkeer is duur. Ikzelf rij met een redelijke mix gemiddeld 1 liter op 10,5-11 kilometers. Ik denk dat dat met een 170 pk versie nauwelijks anders zal zijn, tenzij je het extra vermogen constant aanspreekt.
Enkel 's ochtends bij koude start wil de bak van 1 naar 2 nog wel eens schokkerig zijn. Ook kan soms het afremmen (bijvoorbeeld voor een naderend stoplicht) en daarna weer optrekken wel eens gepaard gaan met een wat onbehouwen "kloenk". Hij heeft dan wel eens wat bedenktijd nodig om het juiste tandje te schakelen.
Het is volgens menig autojournalist een gegeven dat de geartronic van Volvo niet de meest verfijnde automaat op de markt is. Ik heb zelf geen ervaring, maar de automaten van Mercedes, BMW en audi schijnen toch een stuk smeuiiger te zijn en sneller te reageren. Niettemin zou ik mijn geartronic echt niet meer willen missen, het rijdt zoveel relaxter dan een handbak!
Qua verbruik scheelt het nogal wat voor gebruik je van de auto maakt. Veel stadsverkeer is duur. Ikzelf rij met een redelijke mix gemiddeld 1 liter op 10,5-11 kilometers. Ik denk dat dat met een 170 pk versie nauwelijks anders zal zijn, tenzij je het extra vermogen constant aanspreekt.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Mijn C30 2.4i GT schakelt meestal erg goed. Soms is de geartronic echter wat traag met terugschakelen of doet ie het net even te fanatiek. Schokkerig is de bak echter hoogst zelden.
Het verbruik vind ik (met redelijk veel stadsverkeer) niet bepaald van deze tijd. In de winter is het 1 op 9,5, en in de zomer 1 op 10, 5 à 1 op 11. (Met de Volvo 240 2.0 handbak haalde ik dezelfde cijfers).
Net een vakantierit achter de rug en ondanks erg hoge snelheden op de autobahn en bergweggetjes juist zuinig gereden met 1 op 12 gemiddeld.
Het verbruik vind ik (met redelijk veel stadsverkeer) niet bepaald van deze tijd. In de winter is het 1 op 9,5, en in de zomer 1 op 10, 5 à 1 op 11. (Met de Volvo 240 2.0 handbak haalde ik dezelfde cijfers).
Net een vakantierit achter de rug en ondanks erg hoge snelheden op de autobahn en bergweggetjes juist zuinig gereden met 1 op 12 gemiddeld.
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Kijk ook eens op het S60 en V70 forum aangezien deze auto's met dezelfde combi worden geleverd.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25.07.2006 - 21:03
- Locatie: Zuid Holland
Vandaag de nieuwe besteld. Wordt een 2.4i geartronic edition 2 met winter line, roofrails, niveauregeling, alarm in electric zilver met off black leder en alu inleg. Bewust niet voor prof. line gekozen want RTI vind ik niet interessant en diefstal gevoelig en gebruik dit alleen met vakanties en ik begrijp de combi met electr. stoel niet. Rij weliswaar samen met mijn vrouw in de auto maar dan pompen we de stoel wel omhoog en omlaag. Tja, alles is keuzes maken nietwaar?
In plaats van Zaurak velgen heb ik dealer laten omwisselen voor Serapis velgen (ofwel de R-design). Deze worden van demo auto gedemonteerd die net een paar weken op kenteken staat en slechts 1200km. heeft gereden. Velgen zijn nog splinternieuw.
Dan wil ik dat hij daarop ook nog Michelin Primacy HP banden monteert en staat de auto eind juni klaar. Die Zauraks komen dan op een andere demo.
Helaas geen proefrit kunnen maken maar met huidige ervaring van een gewone 2.4 140pk lijkt mij het wel goed te gaan. Ben altijd gewend eerst proefrit te maken maar dit wordt mijn 2e Volvo en ik verwacht er veel van. En eindelijk mijn lang verwachte automaat want dat schakelen ben ik meer dan zat.
In plaats van Zaurak velgen heb ik dealer laten omwisselen voor Serapis velgen (ofwel de R-design). Deze worden van demo auto gedemonteerd die net een paar weken op kenteken staat en slechts 1200km. heeft gereden. Velgen zijn nog splinternieuw.
Dan wil ik dat hij daarop ook nog Michelin Primacy HP banden monteert en staat de auto eind juni klaar. Die Zauraks komen dan op een andere demo.
Helaas geen proefrit kunnen maken maar met huidige ervaring van een gewone 2.4 140pk lijkt mij het wel goed te gaan. Ben altijd gewend eerst proefrit te maken maar dit wordt mijn 2e Volvo en ik verwacht er veel van. En eindelijk mijn lang verwachte automaat want dat schakelen ben ik meer dan zat.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
RTI diefstal gevoelig?
Vertel?
B.T.W. Van harte met je aankoop !
Vertel?
B.T.W. Van harte met je aankoop !
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
RTI wordt er niet zo uit gehaald zoals ze bij een VW doen met de navigatie. Deze is inderdaad heel makkelijk te verwijderen omdat ze vanuit VW er graag makkelijk bij willen omdat hij vaak kapot gaat. Maar dit resulteert dus inderdaad in een navigatie die makkelijk te jatten is, vervolgens in elke VW/Skoda/Audi etc past.
Nu dat is niet het geval bij Volvo. Scherm eruit krijgen mhwa zal best lukken, maar dan moet de boef ook nog weten waar de dvd-speler zit. GPS muis zit in het dak. Al met al, hoor het niet zo vaak.
Waarom inderdaad in die Prof line die elektrische stoel zit... om het gat op te vullen van de High Performance audio wat al in een ED2 zit. Tsja hadden ze van mij ook leuker mogen oplossen.
MAAR, gefeliciteerd met de auto!! Ben benieuwd!
Nu dat is niet het geval bij Volvo. Scherm eruit krijgen mhwa zal best lukken, maar dan moet de boef ook nog weten waar de dvd-speler zit. GPS muis zit in het dak. Al met al, hoor het niet zo vaak.
Waarom inderdaad in die Prof line die elektrische stoel zit... om het gat op te vullen van de High Performance audio wat al in een ED2 zit. Tsja hadden ze van mij ook leuker mogen oplossen.
MAAR, gefeliciteerd met de auto!! Ben benieuwd!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25.07.2006 - 21:03
- Locatie: Zuid Holland
inderdaad, die VW navi diefstallen zijn algemeen bekend. Ik snap dat je het hele RTI systeem niet zomaar even verwijderd, want alleen aan een schermpje heb je immers toch ook niets. Maar het trekt wel de aandacht.
Ik wil liever ook flexibeler zijn met het apparaat, mede omdat we nog een 2e auto hebben waarin ook dezelfde navi gebruikt kan worden. En als het me niet bevalt koop ik een ander los navi systeem. Als het Volvo systeem niet zou bevallen (heb ik overigens geen ervaring mee) dan moet ik gelijk een hele nieuwe auto kopen, dat wordt natuurlijk een te duur grapje.
Bovendien: er is ook een grens want ik had nog veel meer opties kunnen nemen, maar het is geen leasebak en ik moet alles simpelweg gewoon van mijn eigen centjes betalen. Ik kon een paar jaar geleden niet vermoeden dat ik in een auto van een dergelijk bedrag zou gaan rijden als je bedenkt dat ik in mijn begin autojaren Corsa's en Golfs heb gehad en toen eens de overstap naar Volvo heb gemaakt. Eigenlijk absurd veel geld maar het lijkt wel of je meegroeit in de autogekte.
Als de auto er is zal ik proberen wat pics te plaatsen. Moet je wel even tot eind juni wachten
Ik wil liever ook flexibeler zijn met het apparaat, mede omdat we nog een 2e auto hebben waarin ook dezelfde navi gebruikt kan worden. En als het me niet bevalt koop ik een ander los navi systeem. Als het Volvo systeem niet zou bevallen (heb ik overigens geen ervaring mee) dan moet ik gelijk een hele nieuwe auto kopen, dat wordt natuurlijk een te duur grapje.
Bovendien: er is ook een grens want ik had nog veel meer opties kunnen nemen, maar het is geen leasebak en ik moet alles simpelweg gewoon van mijn eigen centjes betalen. Ik kon een paar jaar geleden niet vermoeden dat ik in een auto van een dergelijk bedrag zou gaan rijden als je bedenkt dat ik in mijn begin autojaren Corsa's en Golfs heb gehad en toen eens de overstap naar Volvo heb gemaakt. Eigenlijk absurd veel geld maar het lijkt wel of je meegroeit in de autogekte.
Als de auto er is zal ik proberen wat pics te plaatsen. Moet je wel even tot eind juni wachten
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja ik herken het 
Maar er komt een mooie bak aan, dat is iets wat zeker is!

Maar er komt een mooie bak aan, dat is iets wat zeker is!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra