2.5T nu 231 PK !?

Alchemist
3rd Gear member

Volgens de Volvo site heeft de V70 MY2010 niet langer de getemde 2.5T van 200PK aan boord, maar gewoon 231PK.
(kan natuurlijk omdat de 3.2 vervallen is)
Vreemd: topsnelheid zou nu nog maar 210 kmh zijn?

Dus: kunnen de eigenaren van een getemde versie deze nu laten opwaarderen bij Volvo (uiteraard zonder Vmax 210kmh 8) )? Of zijn er harwareveranderingen?

Type nummers:
oud: B5254T6
nieuw: B5254T10
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Is allemaal een pot nat maar vergeet het maar dat Volvo de 200PK versies gaat opwaarderen. Zo klantvriendelijk zijn ze echt niet, ook nooit geweest getuige het gasklep verhaal.
robbierobbie
1st Gear member

Waarschijnlijk een vergelijkbaar verhaal als bij de V50 T5. Had eerst 200pk, later 230. Door kleine veranderingen door de jaren heen is het vermogen omhoog gegaan welke niet keer op keer is gemeld/gemeten. Nu zie je het resultaat van alle veranderingen in 1x in het vermogen terug.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Johann schreef:Is allemaal een pot nat maar vergeet het maar dat Volvo de 200PK versies gaat opwaarderen. Zo klantvriendelijk zijn ze echt niet
het gratis omruilen voor een hele nieuwe V70 zou inderdaad ook erg "klantvriendelijk" zijn, zou als ik jou was toch mijn verwachtingspatroon over wat je van een leverancier qua klantvriendelijkheid verwachten mag eens gaan bijstellen.
robbierobbie schreef:Waarschijnlijk een vergelijkbaar verhaal als bij de V50 T5. Had eerst 200pk, later 230. Door kleine veranderingen door de jaren heen is het vermogen omhoog gegaan welke niet keer op keer is gemeld/gemeten. Nu zie je het resultaat van alle veranderingen in 1x in het vermogen terug.
die V50 T5 heeft nooit 200pk gehad, de eersten hadden reeds 220pk
Johann
5th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:
Johann schreef:Is allemaal een pot nat maar vergeet het maar dat Volvo de 200PK versies gaat opwaarderen. Zo klantvriendelijk zijn ze echt niet
het gratis omruilen voor een hele nieuwe V70 zou inderdaad ook erg "klantvriendelijk" zijn, zou als ik jou was toch mijn verwachtingspatroon over wat je van een leverancier qua klantvriendelijkheid verwachten mag eens gaan bijstellen.
Wie heeft het over een nieuwe V70? Gaat alleen om een stukje software..
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

En als Volvo dat dan niet zomaar weggeeft benadrukt dat hun klantonvriendelijkheid? eigenaardig idee heb jij over wat wel of niet klantvriendelijk is
Volvo for life
Alchemist
3rd Gear member

bart simpson schreef:En als Volvo dat dan niet zomaar weggeeft benadrukt dat hun klantonvriendelijkheid? eigenaardig idee heb jij over wat wel of niet klantvriendelijk is
Erg weinig is gratis, dus een vergoeding voor de upgrade zou ik niet eens erg vinden. Zeker niet omdat de fabrieksgarantie dan zou blijven gelden.
Ik zie het dus meer als "tuning/performance upgrade" van Volvo.
En van enige klant-on-vriendelijkheid heb ik echt nog niets gemerkt....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het verschil is ook veel meer dan alleen software, een m.y. 2009 kan dus niet 1 op 1 een m.y. 2010 worden
Volvo for life
Wim J
4th Gear member

Alchemist schreef:Volgens de Volvo site heeft de V70 MY2010 niet langer de getemde 2.5T van 200PK aan boord, maar gewoon 231PK.
(kan natuurlijk omdat de 3.2 vervallen is)
Vreemd: topsnelheid zou nu nog maar 210 kmh zijn?

Dus: kunnen de eigenaren van een getemde versie deze nu laten opwaarderen bij Volvo (uiteraard zonder Vmax 210kmh 8) )? Of zijn er harwareveranderingen?

Type nummers:
oud: B5254T6
nieuw: B5254T10
De oudere 2.5T heeft 210 pk, (B5254T2),... ik vond het al heel vreemd dat de nieuwere motor met dezelfde typeaanduiding minder pk's had. Misschien is er iets aan het koppel gewijzigd (320Nm voor de B5254T2) bij de 2009 variant?
Rene68
4th Gear member

bart simpson schreef:Het verschil is ook veel meer dan alleen software, een m.y. 2009 kan dus niet 1 op 1 een m.y. 2010 worden
Wat voor verschillen zijn er dan nog meer? Een 2.5t die eerst 210pk heeft, later weer 200 en nu weer 230. Kan mij niet voorstellen dat er iets anders dan het motormanagement systeem wordt aangepast, net als de tuners doen. Voordeel is natuurlijk wanneer je dat via de dealer kunt laten doen voor een kleine vergoeding (lees: minder dan bij tuners) je ook geen problemen krijgt met garantie en dus ook niet met bijv. een leasemaatschappij. En de motor is milieuvriendelijker (lager verbruik). Zou dus inderdaad klantvriendelijk zijn. En als je als Volvo momenteel iets wil is het je klanten goed bedienen want die klanten geven je ook toekomst!

Van de site gehaald:

De 2.5t (GT) heeft het koppel (340 tegen 300 oud) beschikbaar bij 1700 toeren (1500 oud), acceleratie van 0-100 in 0,6 sneller en uitstoot 232 tegen nu 247. Niemand kan er op tegen zijn dat de huidige 2.5t naar die waarden wordt gebracht lijkt mij.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Volvo AB maakt melding van meerdere verschillen, ik ken ze nog niet in detail.
Volvo for life
Rene68
4th Gear member

Mijn dealer heeft de vraag bij Volvo neergelegd. Bij de introductie is volgens hem gemeld dat het niet alleen het motormanagement betreft maar ook de schakelmomenten zijn aangepast. Maar ook dat gebeurt softwarematig want ik heb ook begrepen dat de bak een lerend vermogen heeft. Zo merkte ik nu dat mijn GT bij 90 km/u niet meer overschakelt in 6 na de laatste beurt. Dat was toen ik hem kreeg ook niet maar dat deed de GT inmiddels wel. Of het is verbeelding....haha..... Zodra hij antwoord heeft meldt hij het terug.

Zou toch leuk zijn. Het gaat mij niet zo zeer om meer vermogen maar zuiniger en schoner trekt mij wel!
Johann
5th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:En als Volvo dat dan niet zomaar weggeeft benadrukt dat hun klantonvriendelijkheid? eigenaardig idee heb jij over wat wel of niet klantvriendelijk is
Haal je weer iets aan waar helemaal niet over gesproken is...

Staat er ergens iets over dat het gratis moet zijn? Gewoon het feit alleen dat er voor de 2009 modellen helemaal niets beschikbaar komt is waar we het over hebben. Niet om de auto helemaal naar 2010 spec op te waarderen en dus ook niet dat het gratis moet zijn.

Daarbij denk ik dat Bartje wel het uitgesproken voorbeeld van Volvo klant onvriendelijkheid is.. :lol: Er kan niks en er wil niks is je motto toch?

De B5254T6, T7 en T10 is allemaal een pot nat ja. Alleen de software in de ECU is anders en een paar minimale MY details.

Maar dat maakt allemaal niet uit, binnenkort toch Volvo fabrieks ondersteunde tuning te verkrijgen dus dan kunnen de mensen die hun 200PK afgepepte en milieu onvriendelijke 2.5T gezonder willen laten ademen alsnog opwaarderen naar wat de motor eigenlijk had moeten doen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ johann, we wachten het allemaal maar af, je hebt gelijk als het gaat om een verkeerde aanname mijnerzijds als het gaat om de kosten van een en ander.
Ik ben in principe wel tegen alles dat Volvo niet ondersteund in verband met de wettelijke aansprakelijkheden.
Het is mij ook bekend dat dat jou allemaal jeukt, wettelijke aansprakelijkheden zijn doorgaans toch zaken waar een tuner (of soortgelijke) nooit voor thuis zijn.
Rene68
4th Gear member

Ik vind, en denk, dat Volvo er voor open zou moeten staan om hun klanten de mogelijkheid te bieden om met dezelfde motor maar met andere software (aanname dat dat zo is want dat is nog niet bekend) en dus meer vermogen tegen een lagere uitstoot te laten aanpassen. Overigens is mijn dealer daartoe zeker bereid, vandaar dat hij de vraag ook bij Volvo zelf heeft neergelegd.

Milieuaspect is belangrijk voor Volvo. En al zijn het maar een paar grammetjes, het zijn er toch 14 per km!

Persoonlijk is dat voor mij maar een kleine reden want het hebben van meer vermogen trekt mij het meeste en een lager verbruik is ook mooi meegenomen natuurlijk.......

@Bart: juist om die wettelijke aansprakelijkheid zou het mooi zijn als Volvo dit aanbiedt voor haar klanten. Menig priverijder laat zijn Volvo chippen. Ik kan dat niet omdat het een leaseauto betreft.
Alchemist
3rd Gear member

Rene68 schreef:....Milieuaspect is belangrijk voor Volvo....het hebben van meer vermogen trekt mij het meeste en een lager verbruik is ook mooi meegenomen natuurlijk.......
@Bart: juist om die wettelijke aansprakelijkheid....
Milieu is een van de punten waarop Volvo tuning probeert tegen te houden bij de dealers: Volvo's garantie aan de Staat op maximale uitstoot zou niet meer gehaald worden door tuning = boete voor Volvo welke doorberekend wordt aan de klant...
Vermogen was ook mijn insteek Rene68!
Aansprakelijkheid zou wel een issue kunnen zijn bij tunen: gegevens van de auto komen immers niet meer overeen met gegevens op kenteken.. Melden aan de verzekering zou ik altijd doen om dat soort ellende te voorkomen.
Had de vraag ook al bij mijn dealer gelegd (als iedereen dat nou eens deed?), vragen het verder na...
Alchemist
Rene68
4th Gear member

Maar de motor gaat toch juist minder uitstoten? Dat is toch alleen maar goed voor Volvo? Ik kan mij voorstellen dat het juridisch niet is af te dekken als de auto niet voldoet aan de standaard. Maar het MY09 model waar ik in rij en het MY10 model vallen beide volledig binnen de regels, zijn beide RDW goedgekeurd dus waarom zou je een MY09 niet kunnen upgraden? En Volvo heeft natuurlijk niks te maken met wat er op het kentekenbewijs staat als de klant deze upgrade bestelt. Dan zouden ze de auto ook op 120 moeten begrenzen voor Nederlandse Volvo's.

Ik denk dus dat er twee dingen van belang zijn:
- is het technisch mogelijk (maw, zit het alleen in de ECU)?
- is Volvo bereid om dit te doen voor klanten? De dealers, mijne althans wel, is er zeker toe bereid maar zij moeten natuurlijk Volvo Nederland volgen.
Mart07
1st Gear member

enne ook gezien:

Stuur en middenconsole als s80, "dynamic leather", en natuurlijk het grotere logo op de neus. En momentum nu ook met chromen raamomlijsting. Tjonge jonge dan mag je "oude 2.5 T toch wel een upgrade...
jan 2008: V70 MY 08, 2.5T Summum geartronic, silver-metallic, off black, alu inleg, 18"; odysseus, audio line, schuifdak, zilverkleurige roofrails.
Alchemist
3rd Gear member

Mart07 schreef:enne ook gezien:
Stuur en middenconsole als s80, "dynamic leather"...Tjonge jonge dan mag je "oude 2.5 T toch wel een upgrade...
Niet gezien en ook geen idee wat dat inhoudt (beweegt het leer dan nog? :wink: Heb toch liever dat ze dat van dooie beesten maken..)
Deze "upgrade" geloof ik wel!
EV70S
3rd Gear member

Dynamic Select Leder zijn iets sportievere voorstoelen voorzien van dezelfde dooie koeien als in MY09.

Belangrijk voor MY2010 is dat de V70 2.5FT naast meer vermogen het R-design sportonderstel standaard meekrijgt wat verder niet leverbaar is op de overige motoren als optie.
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”